اخبار لوازم خانگی

پوشش چربی‌گریز توسط محققان کشور در خط تولید اجاق گاز تجاری‌سازی شد

محققان کشور به فرمولاسیون ساخت محلول نانو ساختار چربی گریزی دست یافتند که به گفته آنها در حال حاضر این پوشش در خط تولید یکی از شرکت‌های تولیدکننده اجاق گاز و هود کاربردی شده است.

admin | 5 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، هومن جهانیان‌فر، مجری طرح در این باره گفت: آبگریز و چربی گریز کردن سطوح مختلف به منظور جلوگیری از یا کاهش این نوع آلودگی‌ها، همواره یکی از دغدغه‌های سازندگان و مصرف کنندگان انواع محصولاتی چون لوازم خانگی و الکتریکی بوده است.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر پژوهشگران با الهام از فرآیندهای آب‌گریز کردن سطوح، به دنبال طراحی سطوح چربی گریز برای ایجاد خواص بهتر بوده‌اند، اما به دلیل انرژی سطحی پایین‌تر مواد روغنی و چربی‌ها، توسعه پوشش‌های چربی گریز با محدودیت‌های بیشتری مواجه است.

جهانیان با اشاره به تلاش‌های شرکت‌هایی چون بوش، زیمنس و سامسونگ برای کاربرد پوشش‌های چربی گریز در محصولات خود، یادآور شد: بر اساس برآوردهای انجام شده حجم بازار جهانی پوشش‌های چربی‌گریز (ضد انگشت) در سال ۲۰۱۲ حدود ۸۵ میلیون دلار بوده که از این مقدار ۱۲ درصد آن به پوشش‌های چربی‌گریز دارای نانو ذرات اختصاص داشته است.

مجری طرح از تولید پوشش‌های آب‌گریز و چربی‌گریز خبر داد و یادآور شد: محصول تولید شده در قالب محلول است که قابلیت ایجاد پوشش‌های نانو ساختار با خواص چربی گریزی در سطوح مختلف را دارد.

وی با تاکید بر اینکه در این مطالعات به دانش فنی ساخت دو نوع پوشش “فلوئورپلیمرها” و “نانوساختارها” برای چربی گریز کردن سطوح دست یافتیم، خاطرنشان کرد: تفاوت اصلی این دو نوع پوشش در ضخامت آنها است. پوشش‌های فلوئور پلیمری لایه‌ای ضخیم و با اصطکاک پایین روی سطح تشکیل می‌دهد ولی نانوساختارها،‌ لایه‌ای نازک و بسیار شفاف است.

جهانیان با اشاره به عملکرد پوشش‌های نانوساختار چربی گریز، توضیح داد: محلول نانوساختار تولید شده بعد از اعمال بر روی سطح مورد نظر نیاز به فعال‌سازی و یا پخت ندارد و در دمای محیط قابل اعمال بوده و پس از خشک شدن آن، خاصیت چربی‌گریزی به سطح اعمال می‌شود.

وی در گفت‌وگو با ایسنا میزان ماندگاری این پوشش را ۶ ماه تا یک سال دانست و تاکید کرد: خواص این محلول در آزمون‌های استاندارد پایداری حرارتی، پایداری در برابر اسید و بازچسبندگی و آسان تمیز شوندگی مورد تایید قرار گرفته است.

جهانیان خاطرنشان کرد: هر نوع آلودگی موجود بر سطوح دارای پوشش نانوساختار چربی‌گریز به راحتی با استفاده از یک دستمال پاک می‌شود.

این محقق تاکید کرد: این پوشش در خط تولید یکی از شرکت‌های تولیدکننده هود و اجاق گاز برای ایجاد سطح روغن‌گریز و آب‌گریز استفاده شده است.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟