اخبار لوازم خانگی

جان نیمه جان بازار لوازم خانگی/ رشد تقاضا مجدد در پایان سال نیازمند برنامه ریزی دولت

با توجه به نزدیک شدن به پایان سال و البته پایان ماه های محرم و صفر، رشد تقاضا در بازار لوازم خانگی امری قابل پیش بینی است.

admin | 5 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، دوران پساتحریم برای صنعت لوازم خانگی کشور می توانست به یکی از طلایی ترین فرصت های این صنعت مهم مبدل شود. عدم وجود زیرساخت های مناسب برای رشد و البته سوء مدیریت و بی برنامگی مسئولین این حوزه سبب شد تا بود و نبود تحریم آنچنان فرقی به حال این صنعت نکند.

درست از زمانی که قمارباز آمریکایی خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد، صنعت لوازم خانگی نیز متاثر از رشد یک شبه ارز، دچار شوک شد. افزایش نرخ ارز و مشکلات تامین مواد اولیه باعث شد تا تولیدکنندگان داخلی نتوانند ارز مورد نیاز خودرا از سمت دولت تامیین کنند و همین مهم کافی بود تا زنجیره تولید صنعت لوازم خانگی با رشد قیمت مواجه شود.

از طرفی منع واردات لوازم خانگی که ناشی از تصمیمات انقباظی دولت به جهت مدیریت بازار ارز بود، باعث شد تا بازار به شدت خلاء کمبود این کالاها را حس کند. بازار لوازم خانگی با رشد تقاضا مواجه شد که البته بخش عمده ای از این تقاضاها کاذب بود، از طرفی تولیدکنندگان داخلی نیز به هزار و یک بهانه از عرضه محصولات خود به بازار جلوگیری می کردند. البته رشد روزانه قیمت کالاها مهمترین علت عدم عرضه کالا توسط تولیدکنندگان به بازار بود.

به این بازار آشفته، احتکار برخی از تولیدکنندگان، دلال ها و حتی برخی از واحدهای صنفی را هم اضافه کنید تا ببینید بازار لوازم خانگی به دلیل بی برنامه بودن به چه وضعیتی دچار شده بود.

حال پس از گذشت چند ماه و البته چند افزایش قیمت که در ماه های مختلف اتفاق افتاد، بازار لوازم خانگی به آرامشی نسبی رسیده است. گرچه این بازار هم اکنون دچار رکود شده است اما به عقیده کارشناسان این حوزه، رکود موجود به دلیل حضور در ماه های محرم و صفر است و پس از گذر از این ماه ها و البته آغاز جشن ها، خریداران برای خرید کالاهای مورد نیاز خود به ویژه جهزیه اقدام خواهند کرد.

اما نکته قابل توجه آغاز مجدد تحریم های بانکی و نفتی ایران از 13 آبان ماه سال جاری است. تحریم هایی که مصادف با پایان ماه صفر شده و احتمالا به زودی شاهد رشد تقاضا نیز در این بازار خواهیم بود.

حال به نظر می رسد که اگر باز هم برنامه ریزی برای ماه های پایانی سال نشده باشد، یک شوک ارزی دیگر کافیست تا جان نیمه جان بازار لوازم خانگی را بگیرد. رشد تقاضا در ماه های منتهی به پایان سال یک امر طبیعی بوده اما اینکه این مهم مصادف شده است با آغاز مجدد تحریم های جدید ایران، بهتر است دولت و مسئولین مرتبط برنامه ریزی های لازم را کرده باشند.

بسته شدن واردات لوازم خانگی به خودی خود باعث بروز خلاء و کمبود کالا در بازار شده است. دولت می تواند با یک برنامه ریزی درست در صورت بروز بحران احتمالی از فاجعه ای دیگر در انتهای سال جلوگیری کند تا دست خریداران برای بار چندم از خرید کالا کوتاه نشود.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟