اخبار لوازم خانگی

ویژگی های یک دستگاه تصفیه هوا خوب چیست؟

متاسفانه با افزایش آلاینده‌های ناشی از دود وسایل نقلیه و کارخانه‌ها، ساکنان کلان شهرهایی چون تهران در هوای پاییزی این روزها با مشکل آلودگی هوا مواجه هستند.

admin | 5 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، این موضوع مشکلات تنفسی بی‌شماری را برای خیلی از افراد در پی دارد لذا همه ی ما باید بیشتر از قبل به سلامت هوایی که تنفس می‌کنیم، اهمیت دهیم.

 حال از آنجایی که خیلی از ما بیشتر از نیمی از شبانه‌روز را در خانه میگذرانیم مسلما باید برای بهبود سلامت هوای داخل خانه دنبال راه چاره‌ای باشیم خیلی‌ها راه حل را در دستگاه‌های تصفیه‌ی هوا می‌دانند که این روزها رواج پیدا کرده و خیلی از افراد به خرید آنها روی آورده‌اند. با توجه به تب داغی که برای خرید این دستگاه‌ها ایجاد شده خیلی از برندهای معتبر از جمله سامسونگ، بیورر، هیوندا و ایستکول هم شروع به عرضه‌ی این دستگاه‌ها با مراحل فیلترینگ و تکنولوژی‌های متفاوت کرده‌اند. البته در این میان کم نیستند کمپانی‌های بی‌نام و نشانی که به گروه تولیدکنندگان  تصفیه هوا پیوسته‌اند.

علیرغم اینکه هنوز خیلی از ما استفاده از این دستگاه‌ها رو جزو کارهای غیرضروری نسل جدید می‌دانیم ولی شاید جالب باشد بدانید این دستگاه‌ها چیزی در حدود 200 سال قدمت دارند.

با توجه به تبلیغات بی‌شماری که این روزها درباره‌ی دستگاه‌های تصفیه آلودگی هوا دیده می‌شود. برخی کارشناسان هشدار می‌دهند باید در انتخاب این دستگاه‌ها هوشیار بود و از انتخاب دستگاه‌های نامعتبر پرهیز کرد آنها عنوان می‌کنند برخی از این دستگاه‌ها نه تنها میزان آلودگی هوا را کم نمی‌کنند بلکه ممکن است آلاینده‌ها را افزایش دهند به گفته برخی کارشناسان حوزه سلامت برخی از این دستگاه‌ها اوزون تولید می‌کنند که اگر این مقدار اوزون بیش از استاندارد باشد، خطرناک خواهد بود. به این خاطر همواره توصیه می‌شود به تبلیغات رنگارنگ برندهای نامعتبر این دستگاه‌ها توجه نکنید و  از برندهایی که از نظر بین‌المللی مورد تایید هستند، استفاده کرده و به استانداردهای بین‌المللی و داخلی دستگاه‌ها توجه کنید و بدون در نظر گرفتن این موارد اقدام به خرید نکنید.

خیلی از شنیده‌های از این دست می‌توانند فرد را دچار سردرگمی کنند و سوالاتی در ذهنش ایجاد کنند که : دستگاه‌های تصفیه هوا کدام نوع آلاینده‌ را می‌توانند تصفیه کنند؟ و حین خرید این دستگاه ها به چه مواردی باید توجه شود ؟  البته اگر شما اهل خرید اینترنتی باشید نصف راه را رفته‌اید چرا که می‌توانید با مراجعه به این سایت‌ها با مشاهده‌ی اطلاعات دقیق این دستگاه‌ها، مقایسه مدلها و قیمت آنها اقدام به خرید کنید .
حال می‌رسیم به نکاتی که برای خرید دستگاه تصفیه هوا باید مورد توجه قرار گیرند:
مورد اول که باید ملاک قرار گیرد فضای پوشش‌دهی دستگاه است
 ظرفیت پوشش این دستگاه‌ها به مترمکعب محاسبه می‌شود و شما هنگام محاسبه‌ی فضای اتاق خود ارتفاع را نیز باید در نظر بگیرید در واقع شما باید مقدار فضایی که قصد دارید هوای آن را تصفیه کنید در نظر بگیرید.

البته این نکته را هم در ذهن داشته باشید که همواره توصیه می شود ظرفیت فضای پوشش دهی دستگاه تصفیه‌ی هوایی که تهیه می‌کنید کمی بیشتر از اندازه‌ی اتاق مورد نظر شما باشد.

فیلترها

مهم‌ترین بخش یک دستگاه تصفیه‌ی هوا، فیلترهای آن هستند پس بد نیست قبل از اینکه اقدام به خرید کنید کمی بیشتر در مورد این فیلترها بدانید این فیلترها باید آلاینده‌هایی مانند پرز، غبار، دود، بو و سایر موارد مضر موجود در هوا را به خود جذب کنند البته قبل از هرچیز دستگاه تصفیه باید دارای یک پیش ‌فیلتر باشد تا ذرات نسبتا درشت مانند مو را در همان مرحله‌ی ورود هوا به دستگاه دفع کند. پس از آن فیلتر هپا (HEPA) از اهمیت بالایی برخوردار است.
این فیلترها که در واقع قلب تپنده‌ی این دستگاه‌ها هستند برای افزایش عمر و عملکرد دستگاه لازم است هر از چندگاهی تعویض شوند البته خبر بد اینکه تعویض فیلتر در این دستگاه‌ها هزینه‌های نسبتا سنگینی دارد .
سعی کنید دستگاهی را انتخاب کنید که نشانگر تعویض فیلتر داشته باشد و خیال شما را از بابت تایم تعویض فیلترها راحت کند.

فناوری

فناوری مورد استفاده در دستگاه‌های تصفیه‌ی هوا عامل بسیار مهمی در انتخاب و خرید آن به شمار می‌آیند و دستگاه های با فناوری پسیو به کمک فیلترهایی که دارند آلاینده ها رو جذب می‌کنند و گاز اوزون هم آزاد نمی‌کنند و به همین دلیل برای استفاده در محیط منزل گزینه های مناسب‌تری به حساب می‌آیند.

صدای دستگاه
حداقل آلودگی صوتی و کارکرد بی صدای دستگاه به منظور استفاده در اتاق خواب و آسایش در اتاق‌نشیمن از اصلی‌ترین مواردی است که حین خرید این دستگاه‌ها باید به آن توجه کنید. در نظر بگیرید پس از تحقیقات بسیار در بازار، دستگاه تصفیه هوایی را انتخاب کرده‌اید و مایلید بیشترین بهره را از آن دستگاه به نفع سلامتی خود ببرید. حال بعد از چند روز استفاده متوجه می‌شوید که صدای فن دستگاه مزاحم خواب شما می‌شود و این درحالیست که یکی از اصلی‌ترین انتظارات شما از این دستگاه این بوده که بتوانید در اتاق خواب خود از آن استفاده کنید.

قیمت
بهتر است در خرید دستگاه تصفیه‌ی هوا خساست به خرج ندهید؛ زیرا دستگاه‌هایی که قیمت پایین‌تری دارند به نسبت عملکرد ضعیف‌تر و احتمالا در ادامه خرج بالاتری خواهند داشت که می‌تواند شامل هزینه‌ی فیلترها و مصرف برق باشد. /ایسنا

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟