اخبار لوازم خانگی

مرگ خاموش واردکنندگان/ واردات موز مهمتر است یا لوازم خانگی؟

ممنوعیت واردات لوازم خانگی در شرایطی ادامه دارد که دولت و مسئولین وزارت صمت علت ممنوعیت را ذخیره سازی ارزی اعلام کرده اند. هم اکنون موز و بسیاری از کالاهای دیگر که نیازی به واردات آن نیست، ارز بری بیشتری از کالای مورد نیاز مردم در بازار شب عید دارد و در این میان شرکت های فعال اقتصادی در این حوزه، به لبه پرتگاه نابودی رسیده اند.

admin | 5 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»،  پس از آغاز مجدد تحریم ها و نوسانات شدید ارز، دولت تصمیم به تنظیم بازار ارز گرفت و به عبارت بهتر با محدودیت های وارداتی سعی در ذخیره سازی ارز در کشور داشت.

شرایط حال حاضر ایران به سبب تحریم ها، موجب کوچک شدن دامنه فعالیت های تجاری ایران با سایر کشورها شده و در این شرایط سیاست های غلط و تصمیمات یک شبه توسط مسئولان، کمر فعالان اقتصادی را خم کرده است.

صنعت لوازم خانگی که در کشور به دو قسمت تولیدات داخلی و کالاهای وارداتی تقسیم می شود در شرایط بسیار بدی به سر می برد و تولیدکنندگان و شرکت های واردکننده همچنان منتظر تصمیم نهایی مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند.

اما در این بازار از نقش مهم کالاهای وارداتی نمی توان غافل شد. موضوعی که اگر بخواهیم به طور خلاصه به اهمیت بخش های مختلف آن اشاره کنیم می توانیم به ایجاد اشتغال توسط شرکت های واردکننده، ایجاد رقابت و از همه مهمتر حق انتخاب بیشتر برای مشتریان اشاره کرد.

پس از اعلام ممنوعیت واردات لوازم خانگی بسیاری از شرکت های واردکننده دست به تعدیل نیرو زدند. موضوعی که از کنترل مدیران این شرکت ها خارج بود و در شرایطی که کالایی برای فروش ندارند، اول می بایست به فکر زنده نگه داشتن مجموعه های خود باشند که در این شرایط کم کردن هزینه ها به واسطه تعدیل نیرو ساده ترین راهکار است. اما این راهکار ساده چه مخاطراتی برای جامعه دارد ؟ تعدیل نیرو و بیکاری افراد در شرایط بد اقتصادی کشور یک فاجعه است. فاجعه ای که دولت هیچ راهکاری برای آن نداشته و هیچ پیش بینی برای آن انجام نداده بود.

از طرفی سهم 40 درصدی بازار لوازم خانگی کشور که در اختیار برندهای خارجی بود هم اکنون کاملا خالی مانده و متاسفانه شرکت های تولیدکننده داخلی هم نتوانستد جای خالی این کالاها را پر کنند. گواه این ادعا آشفتگی بازار طی ماه های اخیر بود که نارضایتی بیش از پیش مشتریان از این بازار را به همراه داشت. خریدارانی که نه تنها در خرید جهزیه دستشان به کالا نرسید بلکه در خرید کالاهای موردی نیز دچار مشکلات عدیده از جمله گرانفروشی شدند.

از طرفی باید قبول کنیم آنطور که انتظار داشتیم در تولیدات داخلی موفق نبوده ایم. گرچه در بخش هایی از تولید هم اکنون قابل رقابت با برندهای خارجی هستیم اما در بخشی از کالاها که مورد نیاز بیشتر مردم است، کالاهای تولید داخلی به کیفیت مطلوب نرسیده اند. در شرایطی که وضعیت اقتصادی و معیشتی خانوار با مشکلات فراوانی مواجه شده، خریدارن به دنبال خرید کالای با کیفیت و البته با دوام بیشتر هستند. باید به سلیقه مردم نیز در این شرایط احترام گذاشت و قبول کرد که مشتری به دنبال کالای با کیفیت است.

در همین رابطه حضور برندهای خارجی می توانست به رقابت برای رسیدن به کیفیت بالا در تولیدات داخلی کمک کند. چنانکه دیدیم در طی چند سال گذشته رقابت برندهای کره ای و تولیدات داخلی باعث افزایش کیفیت در بازار کشور شده بود.

بر اساس قانون تجارت، ممنوعیت واردات به صورت کامل غیرقانونی بوده مگر اینکه مشکل شرعی داشته باشد، مانند واردات مشروبات الکلی. در این شرایط به واسطه ابزار های قانونی و به جهت حمایت از تولید می توان واردات را محدود کرد نه مصدود. اما قطعا در شرایط سیاسی کشور حکم دولت نسبت به قوانین تجارت ارجع خواهد بود و درک این مهم برای کسی مشکل نیست.

نکته قابل تامل اینجاست در شرایطی که در لیست واردات 13339 قلم کالایی که به کشور وارد می شود کالاهایی چون بیسکوئیت، پنیر رنده شده، بیل، آب پنیر و بسیاری از کالاهای خنده دار دیگر چون موز که سالیانه میلیاردها دلار از کشور خارج می کند وجود دارد، در ممنوعیت واردات لوازم خانگی حتی در کالاهایی که تولید داخل نداریم چه منطقی وجود دارد؟

 به گزارش خبرنگار «ال کا ایران»، بازار شب عید لوازم خانگی نزدیک است و ما تجربه یک آشفته بازار به دلیل کمبود کالا را در چند ماه گذشته تجربه کرده ایم. گرانی، کمبود کالا و احتکار تنهایپ بخشی از این سیاست های غلط بود که جان خریداران را به لبشان رساند، سیاست هایی که لوازم خانگی را از یک کالای مصرفی به یک کالای سرمایه ای تبدیل کرد.

 به نظر می رسد زمان آن فرا رسیده که وزارت صنعت، معدن و تجارت هرچه سریعتر باید پیش از به وجود آمدن بحران دیگر، در موضوع واردات لوازم خانگی تجدید نظر کند تا نه فعالین اقتصادی این حوزه به جمع بیکاران اضافه شوند، و نه بازار شب عید و خریداران جهیزیه بی کالا بمانند.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟