سایر خبرها

سازوکار بازار نباید مانند بورس ارز باشد

یک کارشناس ارزی با اشاره به ضوابط بازار معاملات نقد و حواله ارز گفت: باید فعالان بزرگ ارزی مثل بانک‌ها و صادرکنند‌گان بزرگی که درآمد بالا و کلان دارند در این بازار حراج و آپشن بتوانند و به عرضه و تقاضا بپردازند تا بازار به یک تعادل قیمتی توسط عوامل بازارساز برسد

admin | 5 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، در مورد راه‌اندازی بازار معاملات آزاد نقدی و حواله ارز، ضمن عنوان این مطلب که برای تحلیل دقیق باید اطلاعات مربوط به این بازار به طور وسیع از سوی بانک مرکزی ارائه شود، اظهار داشت: اما بازار موقعی می‌تواند به تعادل برسد که لایه‌های مختلف و مرتبط با مسائل ارزی به منظور عمق‌بخشیدن به این بازار، سازوکار درستی داشته باشد.

وی افزود: در سال 79 تا 80 که یکسان‌سازی نرخ ارز شروع شد، مقررات مربوط به عملیات بازار بین‌بانکی، نحوه مداخله بانک مرکزی را تعیین کرد و در این راستا یکی از ابزارها هم موضوع آپشن یا حراج بود. بنابراین به نظر می‌رسد رویکرد بانک مرکزی به عنوان یک بازارساز بزرگ نباید با صرافی‌ها مواجهه داشته باشد و لازم است فعالان ارزی و اقتصادی کشور همانطور که در صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی اشاره شده، به صورت کلان وارد این بازار شوند.

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی تصریح کرد: باید فعالان بزرگ ارزی مثل بانک‌ها وصادرکنند‌گان بزرگی که درآمد بالا و کلان دارند، در این بازار حراج و آپشن بتوانند و به عرضه و تقاضا بپردازند تا بازار به یک تعادل قیمتی توسط عوامل بازارساز برسد. در این بازار بانک مرکزی به عنوان یک ناظر و بانک‌ها و شرکت‌های صادرکننده، به عنوان عوامل بازار می‌توانند در حراج شرکت کنند و قیمت ارز در آنجا کشف می‌شود و کشف قیمت به شیوه‌ای صورت گیرد که عرضه و تقاضاهای کلان در آن وجود داشته باشد.

سید علی تاکید کرد: البته معتقدم نباید این بازار به صورت بورس فعال شود و همیشه گفته‌ام وقتی عرضه و تقاضا هم‌پوشانی ندارند، بورس ارز قیمت را صعودی می‌کند زیرا غیر از واردکنندگان، سایر افراد وارد بازار شوند و به ارز به عنوان کالای نگاه کنند، در صورتی که بانک مرکزی موظف است با منابع ارزی بازار را کنترل کند. 

این کارشناس ارزی با بیان اینکه حرکت کردن به سمت حراج و آپشن باید برای متقاضیان واقعی باشد، گفت: نباید همه افراد و تقاضاها در این بازار حاضر شوند و اینکه رئیس کل بانک مرکزی عنوان کرده است، بانک‌ها و صرافی‌ها و صادرکنندگان بازیگران این بازار هستند، رویکرد درستی است.

وی در پاسخ به این سوال که با آغاز به کار این بازار، ادامه فعالیت بازار ثانویه ضرورتی دارد؟ گفت: مادامی که بازار جدید شکل نگرفته است، بازار ثانویه می‌تواند به راه خود ادامه دهد و اگر بازار جدید راه‌اندازی شد و بانک مرکزی از ورود مستقیم و مواجهه با صرافی‌های کوچک جدا شود، این بازار می‌تواند جایگزین بازار ثانویه شود./فارس

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟