اخبار لوازم خانگی

تولیدکنندگان داخلی نیازمند مواد اولیه، قطعات و ارز دولتی هستند

در شرایطی که دولت اعلام می کند در زمان بسته بودن مرزهای کشور به روی واردات، زمان مناسبی برای رشد و توسعه تولیدکنندگان داخلی است، باید به این مهم نیز توجه شود که ممنوعیت واردات به خودی خود شرایط را برای بهبود وضعیت تولیدکنندگان داخلی مناسب نمی کند بلکه باید شرایطی نظیر سرمایه در گردش، دسترسی آسان به مواد اولیه از همه مهتر ارز دولتی نیز برای آنان محیا شود

admin | 5 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، پس خروج آمریکا از برجام بازار کشور دچار نوسانات شدید ارزی شد. شوکی که در روزهای اول از جو روانی ایجاد شده به وجود آمده بود باعث شد تا بازار ارز دچار اختلالات بدون منطقی شود و پای دلال ها را مانند همیشه به این بازار باز کرد تا بر آشفته بازار به وجود آمده دامن بزنند.

محدودیت های ارزی باعث شد تا دولت با سیاست تنظیم بازار، سیاست های انقباضی را در دستور کار خود قرار داد و در همین راستا برای جلوگیری از خروج ارز واردات بسیاری از کالاهای ضروری و غیرضروری را ممنوع کرد. از واردات خودرو گرفته تا واردات لوازم خانگی همگی به بهانه مدیریت بازار ارز ممنوع شدند بدون آنکه دولت به تبعات این تصمیمات فکر کند و یا راه حل مناسبی برای آن بیابد.

نکته قابل تامل در این ممنوعیت ها ادامه دار بودن واردات برخی از کالاهای غیرضرروی به کشور است که نسبت به کالاهای ممنوع شده ارزبری بیشتری دارند. کافی است نگاهی به لیست کالاهای وارداتی مجاز در سامانه گمرک کشور بیندازیم تا متوجه شویم که در شرایط فعلی واردات “موز” و “پنیر رنده شده” از بسیاری کالاهای دیگر ارز بری بیشتری دارد.

اما نکته مهمتر در شرایط فعلی ممنوعیت واردات مواد اولیه و لوازم یدکی بوده که بلای جان تولیدکنندگان داخلی شده است. سختگیری خارج از قانون در ترخیص این کالاها باعث شده تا ظرفیت تولید در بسیاری از بخش های تولیدی کشور دچار افت شدید شود.

در شرایطی که دولت اعلام می کند در زمان بسته بودن مرزهای کشور به روی واردات، زمان مناسبی برای رشد و توسعه تولیدکنندگان داخلی است، باید به این مهم نیز توجه شود که ممنوعیت واردات به خودی خود شرایط را برای بهبود وضعیت تولیدکنندگان داخلی مناسب نمی کند بلکه باید شرایطی نظیر سرمایه در گردش شرکت های تولیدی، دسترسی آسان به مواد اولیه و از همه مهتر ارز دولتی نیز برای آنان محیا شود.

گرچه افزایش نرخ ارز به خودی خو سبب شده تا موضوع قاچاق تا حد بسیار خوبی از بازار کشور خارج شود اما با این حال حل معضل قاچاق نیز به حمایت از تولید کمک شایانی خواهد کرد.

فرهاد دژپسند؛ وزیر اقتصاد در همین رابطه گفت : ما برای مواد اولیه، لوازم یدکی و کالاهای سرمایه‌ای به شرط رعایت قانون و مقررات فرش قرمز و یا به تعبیر همکاران گمرکی، مسیر سبز مهیا می‌کنیم، اما در این مسیر نباید سخت‌گیری‌های خارج از قانون انجام داد.

دژپسند با بیان اینکه یکی از برنامه های مهم رئیس جمهور، مبارزه با قاچاق است، تاکید کرد: یکی از درگاه‌های مبارزه با قاچاق، گمرک است و این سازمان باید برای دستیابی به این هدف به بروزترین ابزار الکترونیک تجهیز شود.

وی با اشاره به شان، جایگاه و سلامت کارکنان گمرک اظهار داشت: باید به گونه‌ای عمل کنیم که وقتی صحبت از مجموعه گمرک به میان می‌آید، افرادی به ذهن متبادر ‌شوند که با چشمان تیزبین و با تمام توان در حال انجام وظیفه هستند تا کشور به سهم واقعی خود در تجارت داخلی و بین الملل برسد.

دژپسند با تاکید بر حذف ارتباط چهره به چهره در جهت پیشگیری از فساد گفت: شرایط باید به گونه‌ای باشد که وزیر اقتصاد با اطمینان نسبت به عدم وجود فساد در گمرک بعنوان حافظ منافع ملی و اقتصادی کشور صحبت کند و ما باید با اجرای قانون و اجرای شاخص های استاندارد جهانی اجازه ندهیم، هیچ کس حتی یک اتهام کوچک به کارکنان گمرک وارد کند.

همچنین رضا رحمانی؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز از تسهیل توزیع مواد اولیه وارداتی برای کالاهای ضروری مورد نیاز مردم خبر داد بود و گفت: همه دستگاها به ویژ ه گمرک ، بانک ها و… باید شرایط را برای تولید کنندگان تسهیل کنند تا مشکلی برای تامین مواد اولیه تولیدگنندگان پیش نیاید و مردم در کمترین زمان بتوانند به مواد مورد نیار خود دست پیدا کنند. بخش عمده ای از مواد اولیه تولیدکنندگان در داخل قابل تامین است به طوریکه محصولاتی نظیر پتروشیمی، فولاد و سایر مواد اولیه از این دست در داخل کشور تامین می شود و خوشبختانه در این زمینه کمبودی وجود ندارد. تولید فولاد ٢/٥، مس ١/٥ و آلومینیوم ١/٣ برابر از مصرف داخلی است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد و توزیع نیز تسهیل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار «ال کا ایران» در حال حاضر ممنوعیت تفکیک نشده باعث شده تا بخش قابل توجهی از تولید و اشتغال دچار آسیب جدی شوند. به عنوان مثال ممنوعیت کولر گازی در شرایطی که امکان تولید این محصول در کشور وجود ندارد و از طرفی با آغاز فصل گرما به ویژه در بخش های جنوبی کشور، نبود این کالا به معضل بزرگی برای مردم مبدل خواهد شد نشان دهنده همان عدم تفکیک در ممنوعیت کالا به کشور است که می بایست مسئولین وزارت صنعت، معدن و تجارت هرچه سریعتر تصمیماتی اجرایی مناسبی برای این معضل اتخاذ کنند. تفکیک ممنوعیت و ترخیص خارج از روند پیچیده اداری مواد و اولیه تولید از گمرک دست کمک رسان دولت به تولید خواهد بود تا در این شرایط تولید ملی جان دوباره ای بگیرد.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟