اخبار لوازم خانگی

گره کور بازار لوازم خانگی/ با گرانی و کمبود کالا به سراغ شب عید می رویم؟

این روزها بازار لوازم خانگی کشور گره کوری دارد که معلوم نیست چگونه باید باز شود. افزایش قیمت کالاهای داخلی، کمبود کالا در بازار و همچنین افزایش قیمت تمام شده محصولات تولیدی باعث شده تا خریداران بلاتکلیف بمانند.

admin | 5 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، این روزها بازار لوازم خانگی کشور گره کوری دارد که معلوم نیست چگونه باید باز شود. افزایش قیمت کالاهای داخلی، کمبود کالا در بازار و همچنین افزایش قیمت تمام شده محصولات تولیدی باعث شده تا خریداران بلاتکلیف بمانند.

به جرات می توان گفت بازار لوازم خانگی ایران تنها بازار اقتصادی در جهان است که در شرایط رکود خود، افزایش قیمت چندبرابری را تجربه کرده است. رکودی که به عقیده بسیاری از کارشناسان این حوزه از دلایلی نظیر گرانی و حذف کالاهای وارداتی از این بازار نشات می گیرد.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی در همین مورد می گوید ” از ابتدای سال تا کنون لوازم خانگی خارجی بیش از 150 درصد افزایش قیمت و لوازم خانگی داخلی بین 80 تا 120 درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است.”

اما نکته قابل بررسی اینجاست که پس از اتفاقات برجام و خروج آمریکا از آن که باعث شد دولت سیاست های ذخیره سازی ارزی را در پیش بگیرد، چه واردکنندگان و چه تولیدکنندگان اوج بازار خودرا از دست دادند.

اینکه مردم در چند ماه گذشته به بازار حجوم آورده بودند سود اصلی آن به جیب دلال ها رفت، چنانکه دیدیم سیاست های نادرست دولت در بازار لوازم خانگی نتیجه ای معکوس داد. از طرفی نه تولیدکننده داخلی توانست جای خالی 40 درصدی برندهای خارجی را پرکند و از طرف دیگر کالای لوازم خانگی برای اولین بار در جهان به کالای سرمایه ای مبدل شد.

بهار و تابستان که به اصطلاح پیک کاری شرکت ها بود از بین رفت اما حال با همان وضعیت به سراغ فصل دوم کار، پس از ماه های محرم و صفر می رویم. بازار شب عید نزدیک است و از طرفی این بازار برای خریداران جهزیه زمانی حیاتی محصوب می شود.

رکود ادامه دار بازار شاید در بازار شب عید از بین برود اما وضعیت کمبود کالا در بازار چه خواهد شد؟ آیا شرکت های تولیدکننده با توجه به کمبود منابع مالی، کاهش سرمایه در گردش و همچنین افزایش قیمت مواد اولیه تولید و نیز تغییر ارز دولتی تولیدکنندگان به ارز سامانه نیما، توان تامین بازار را خواهند داشت؟!!

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟