اخبار لوازم خانگی

کاهش سرمایه در گردش تولیدکنندگان لوازم خانگی/ توجه جدی به تولید لازمه رشد اقتصادی

افزایش قیمت ارز که به دنبال خروج آمریکا از برجام صورت گرفت، در گام نخست تولیدکنندگان داخلی را با مشکلات عدیده مواجه کرد. مشکلاتی که بر روند تولید لوازم خانگی داخلی تاثیرات منفی گذاشت و هم اکنون در این بازار شاهد کاهش تولید و کمبود کالا هستیم.

admin | 5 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، افزایش قیمت ارز که به دنبال خروج آمریکا از برجام صورت گرفت، در گام نخست تولیدکنندگان داخلی را با مشکلات عدیده مواجه کرد. مشکلاتی که بر روند تولید لوازم خانگی داخلی تاثیرات منفی گذاشت و هم اکنون در این بازار شاهد کاهش تولید و کمبود کالا هستیم.

ممنوعیت واردات لوازم خانگی باعث شد تا جای خالی این کالاها که سهم حدود 40 درصدی از بازار لوازم خانگی کشور را داشتند، به شدت احساس شود. گرچه تولیدکنندگان داخلی مدت ها بود بر طبل ممنوعیت واردات به بهانه حمایت از تولید می کوبیدند اما با آغاز ممنوعیت واردات، تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی هم نتوانستند سهم بازار را به دست آورده و بازار را تامین کنند.

صرف نظر از شیطنت های برخی از تولیدکنندگان که به دنبال سودهای بیشتر از این آب گل آلود بودند، باید اذعان داشت که دولت نیز به نحوی آب ریخته را نذر امام زاده کرده بود. ممنوعیت واردات نه به جهت حمایت از تولید بلکه به واسطه سیاست های ذخیره سازی ارزی صورت گرفته بود چنانچه اگر دولت قصد داشت واردات لوازم خانگی را به جهت حمایت از تولید ممنوع کند، پیشتر اطلاع رسانی های لازم را انجام میداد تا تولیدکنندگان داخلی به آمادگی لازم در این مهم دست پیداکنند.

از طرفی تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی در شرایطی می توانستند به تولید خود با همان ظرفیت پیش از نوسانات ارزی ادامه دهند که دولت به واسطه ی بسته های حمایتی، شرایط تولید را برای آنان فراهم می کرد. مهمترین بسته ی حمایتی دولت ارز دولتی بود که بنا بر اعلام تولیدکنندگان داخلی، از خرداد ماه سال جاری ارز دولتی به شرکت های تولیدی اختصاص نیافته و آنان مجبور به دریافت ارز نیمایی با قیمت حدود 8500 تومان شدند.

افزایش نرخ ارز به شدت تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی را با مشکل مواجه کرد به نحوی که به یک باره سرمایه درگردش تولیدکنندگان به تناستب افزایش نرخ ارز، کاهش یافت. در این شرایط چرخ دنده های تولید قطعا با مشکل مواجه خواهد شد چرا که تولیدکننده برای تامین سرمایه در گردش خود دست به هرکار خواهد زد. کاهش تولید و دریافت وام های بانکی بخشی از این عملکرد خواهد بود که باعث افزایش زیان انباشته تولیدکنندگان خواهد شد.

در همین رابطه عبدالناصر همتی؛ رئیس کل بانک مرکزی در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: با توجه به ثبات نسبی در بازار ارز، در کنار برنامه‌های بانک مرکزی برای تقویت تدریجی ارزش پول ملی، اکنون توجه جدی به تولید و رشد اقتصادی باید جزو اولویت‌های اصلی سیاست‌های اقتصادی کشور باشد.

در شرایط فعلی، تمرکز جدی بانک ها به نحوه تأمین سرمایه درگردش تولید بسیار کلیدی است. توجه داشته باشیم ضرورت اصلاح نظام بانکی که امری فوری است، ما را در مسیر تضعیف بانک‌ها که ۹۰ درصد تأمین مالی را بر دوش دارند، قرار ندهد، بلکه سیاست پولی به‌طور هدفمند در راستای تقویت این کارکرد تغییر یابد.

با خبرهای دریافتی از شروع تدریجی بازشدن کانال‌های مالی با کشورهایی که نفت ایران را در این برهه برداشت می‌کنند و نیز عزم جدی صادرکنندگان در وارد کردن ارز صادراتی خود به چرخه اقتصاد، نیازهای وارداتی تولید به سرعت، تخصیص و تأمین خواهد شد.

فقط این نکته را فراموش نکنیم که در سخت‌ترین شرایط تحریمی و یک جنگ تمام عیار اقتصادی قرار داریم.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟