اخبار لوازم خانگی

آیا بازار لوازم خانگی ایران به دست چشم بادامی ها خواهد افتاد؟

یکی از بهینه ترین کشور های مورد توجه واردکنندگان لوازم خانگی، کشور چین بوده است. هزینه های بسیار اندک تولید در سرزمین اژده ها باعث شده تا بسیاری از کالاهای وارداتی از چین، ارزانتر از قیمت تمام شده محصولات تولیدشده در ایران باشد.

admin | 5 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، متاسفانه طی چند سال گذشته افزایش بی حد و حصر هزینه های تولید در کشور باعث شده تا بسیاری از شرکت های تولیدکننده نیز واردات کالا را به تولید آن در کشور ترجیح دهند.

صنعت لوازم خانگی نیز از این قاعده مستثنی نیست چنانکه بسیاری از واحدهای تولیدی در ابتدای راه قید تولید را زده و به ناچار یا فعالیت خودرا تغییر داده و یا دست به واردات کالا زدند.

در این میان یکی از بهینه ترین کشور های مورد توجه واردکنندگان لوازم خانگی، کشور چین بوده است. هزینه های بسیار اندک تولید در سرزمین اژده ها باعث شده تا بسیاری از کالاهای وارداتی از چین، ارزانتر از قیمت تمام شده محصولات تولیدشده در ایران باشد.

متاسفانه باید اذعان داشت که به دلیل قیمت مناسب این محصولات و همچنین کاهش قدرت خرید مردم، این کالاها که اکثرا به اصطلاح درجه چندم هستند و از کیفیت بسیار نامطلوبی برخوردارند، مورد استقبال مردم قرار گرفته و سهم بازار خوبی در شهرهای مختلف کشور دارند. البته این مهم در کلانشهر هایی نظیر تهران کمتر است.

اردیبهشت ماه سال جاری، بعد از ممنوعیت واردات لوازم خانگی که به دنبال سیاست های ذخیره سازی ارزی در کشور صورت گرفت، جای خالی سهم 40 درصدی کالاهای خارجی در بازار لوازم خانگی باعث شد تا بازار کشور دچار حرج و مرج شود.

کمبود کالا، احتکار و البته ورود دلالان به این بازار باعث شد تا بازار لوازم خانگی با گرانی بی سابقه ای مواجه شود و دولت در این ضمینه هیچ اقدام موثری نتوانست انجام دهد.

حال با وجود آرامش نسبی در بازار که البته مشخص نیست این آرامش قبل از طوفان است یا خیر چرا که به بازار شب عید نزدیک می شویم، زمین بازی برای چشم بادامی ها به شدت محیا شده است.

هفته گذشته اسدالله عسگراولادی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین از گشایش کانال‌های مالی جدید میان دو کشور برای انجام امور مالی خبر داده بود.

یک مقام مسئول در اتاق بازرگانی و مطلع در این زمینه گفت : نقل و انتقالات مالی ایران با چین از سر گرفته شده و البته به دلیل قواعد سختگیرانه حاکم بر بانکهای چینی به لحاظ اعمال تحریم‌های آمریکا و یا قواعد پولشویی، پرونده ها به دقت بررسی می‌شود و این کار، اندکی روند را کُند پیش می‌برد ولی متوقف نیست.

بر این اساس، مقرر شده که از یازدهم آذرماه این مبادلات از سر گرفته شود که آنگونه که فعالان اقتصادی ایران و چین می‌گویند این روند آغاز شده و اگرچه با دقت و وسواس زیادی پیش می‌رود، اما به هر حال از بن‌بست خارج شده است.

به گزارش خبرنگار «ال کا ایران»، خبر خوب این است که مبادلات ارزی میان ایران و چین از سر گرفته خواهد شد و چین همچنان به عنوان یکی از بزرگترین خریداران نفت ایران، به خرید نفت از کشور ادامه خواهد داد. اما نکته دیگر قابل بررسی این است که آیا این مهم چراغ سبز ورود محصولات چینی به بازار ایران خواهد بود؟

گرچه واردات لوازم خانگی همچنان ممنوع است اما حال این پرسش مطرح می شود که در صورت عدم توانایی تامین بازار شب عید توسط تولیدکنندگان داخلی، دولت برای تامین بازار اجازه ورود کالاهای چینی به بازار کشور را خواهد داد؟ چرا که ورود کالاهای اروپایی به دلیل مشکلات انتقال ارز ممکن نخواهد بود.

از طرفی بسیاری از تولیدکنندگان داخلی بخشی از مواد اولیه تولید خودرا از کشورهایی نظیر چین تامین می کنند. آیا در این شرایط دولت برای تولیدکنندگان در امور واردات قطعات و … مساعدت خواهد کرد؟ با توجه به اینکه معافیت چین از تحریم خرید نفت ایران حداقل به مدت سه ماه خواهد بود و در این شرایط کونلون بانک و سایر بانکهای چینی نیز اندکی با فراغ بال نسبت به مبادلات مالی با ایران اقدام می‌کنند.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟