اخبار لوازم خانگی

پس از ارز و سکه نوبت به لوازم خانگی رسید/کاهش قیمت محصولات داخلی و خارجی

گرانی لوازم خانگی باعث رکود این بازار شد. این امر باعث شد متولیان نهادهای مرتبط به فکر چاره بیافتند و بالاخره بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته از ۲۴ آذر ماه قیمت لوازم خانگی کاهش می یابد.

admin | 5 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، از ابتدای سال جاری تاکنون شاهد دو مرحله افزایش قیمت لوازم خانگی هستیم که در مرحله اول قیمت‌ها تا حدود ۱۰ درصد افزایش یافت. «محمد طحان پور»، رئیس اتحادیه فروشندگان لوزام خانگی در این رابطه با اشاره به افزایش قیمت 7 تا 10 درصدی قیمت لوازم خانگی از ابتدای اردیبهشت گفته بود: «کارخانجات از بهمن‌ماه سال گذشته خواستار افزایش قیمت بودند که با مخالفت سازمان حمایت مواجه شدند و مقرر شد با دستور معاون اول رئیس جمهور تا پایان فروردین 97 هیچ یک از تولیدکنندگان مجوز افزایش قیمت را نداشته‌ باشند.»

وی تأکید کرد: «با توجه به افزایش حقوق و دستمزد کارگران و مشکلاتی که برای تأمین مواد اولیه و نرخ ارز وجود دارد تولیدکنندگان خواستار افزایش نرخ‌ها شده‌‌اند و این افزایش از اول اردیبهشت اعمال شده است.»

پس از موج اول گرانی های لوازم خانگی در شهریور ماه نیز شاهد افزایش ۳۵ تا ۴۰ درصدی قیمت لوازم خانگی تولید داخل بودیم. فروشندگان لوزام خانگی با بیان اینکه کارخانجات تولید داخل تا چند ماه قبل اجناس خود را با ۱۰ درصد تخفیف نیز ارائه می‌کردند، مدعی بودند که تولیدکنندگان محصولات خود را با قیمت مصرف کننده به واحدهای فروش عرضه می‌کنند و بازار را با مشکل مواجه کرده‌اند.

در همین رابطه «حمید رضا غزنوی»، سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی درباره افزایش ۳۵ تا ۴۰ درصدی افزایش قیمت لوازم خانگی و نیز ادعاهای مطرح شده توسط فروشندگان لوازم خانگی به ایسنا گفته بود: «لوازم خانگی تولید داخل تا ۳۵ درصد افزایش قیمت داشته که ۹ درصد آن مربوط به ارزش افزوده بود که قبلا توسط تولیدکننده پرداخت می‌شد. سه درصد مربوط به هزینه حمل و نقل است و ۱۰ درصد نیز سود عامل فروش لحاظ شده است.»

وی ادامه داد: «اینکه عنوان می‌کنند تولیدکننده کالا را به بازار نمی‌رساند، صحت ندارد؛ چرا که تولیدکنندگان هزینه روزانه دارند و باید از پس مخارج خود بربیاید و مطمئنا به نفع تولد کننده نیست که تولید نکند.»

غزنوی همچنین در مورد وضعیت پیش روی قیمت لوازم خانگی تولید داخل در سال جاری اعلام کرد: «اگر شرایط به همین منوال ادامه یابد، بیش از این قیمت لوازم خانگی افزایش نمی‌یابد چراکه بازار بیش از این کشش افزایش قیمت را ندارد.»

پس از آن رییس اتحادیه لوازم خانگی پیش‌بینی کرد قیمت‌ها تا دو ماه آینده هیچ گونه تغییری نداشته باشند و از سوی دیگر بازار نیز به رکود برود و «محمد طحان‌پور»، رییس اتحادیه لوازم خانگی نیز خبر داده بود که قیمت لوازم خانگی از مهرماه کاهش می‌یابد اما با این وجود قیمت ها کاهش چندانی نداشت. گرانی لوازم خانگی باعث رکود این بازار شد. این امر باعث شد متولیان نهادهای مرتبط به فکر چاره بیافتند و بالاخره بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته از 24 آذر ماه قیمت لوازم خانگی کاهش می یابد.

«محمد طحان پور» در این باره به رسانه ملی گفته است: «قیمت برخی لوازم خانگی با نشان‌های داخلی و خارجی از هفته آینده تا ۱۵ درصد کاهش دارد. شرکت های اسنوا، دوو و بوتان شروع به کاهش قیمت کرده اند به طوری که این کاهش قیمت به صورت کارت هدیه است به عنوان مثال خرید یک یخچال ساید 20 میلیون تومانی پس از نصب به مشتری 3 میلیون تومان کارت هدیه تقدیم می شود.»

وی گفت: «بازار به یک ثبات خوبی رسیده و از این پس شاهد کاهش بیشتر قیمت ها خواهیم بود و امروز باید بگوییم که بازار سیاه بین تولیدکننده و مصرف کننده که قیمت یخچال 13 میلیون تومانی را 18 میلیون کرده بود دیگر وجود ندارد و کالاها به قیمت اصلی خود برمی گردد.»

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی با بیان اینکه کاهش قیمت دلار در بازار در پایین آمدن قیمتها بی تاثیر نبوده است، ادامه داد: «مردم پس از 4 ماه می توانند این کاهش قیمت ها را احساس کنند چرا که فرآیند تولید محصولات و اختصاص ارز به تولید کنندگان پیچیده و زمان بر است.»

طحان پور در خصوص نظارت بر بازار هم گفت: «بیش از هزار و 800 واحد صنفی وجود دارد که نمی توان برای همه آنها بازرس فرستاد ولی دستگاه های نظارتی از جمله اتاق اصناف، سازمان حمایت، وزارت صنعت و معدن و اتحادیه با هماهنگی موارد را نظارت و پیگیری می کنند.»

وی افزود: «از مشتریان تقاضا داریم اگر واحد صنفی، کالایی را که در مغازه موجود نیست را در ویترین قرار داد حتما با اتحادیه ها تماس گرفته و مورد را گزارش دهند.»

منبع : شبستان

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟