اخبار لوازم خانگی

افزایش ۲۵ درصدی تقاضا برای تعمیر لوازم خانگی / مراقب گارانتی های تقلبی باشید

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، تعمیرکاران غیرمجاز لوازم خانگی صدرنشین گوگل شده‌اند! حالا در شرایطی که ...

بهنام وحیدی | 5 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»،

تعمیرکاران غیرمجاز لوازم خانگی صدرنشین گوگل شده‌اند! حالا در شرایطی که قیمت لوازم خانگی بین ٧٠ تا ١٠٠‌درصد جهش داشته است، بازار تعمیر لوازم خانگی داغ شده است و در همین بین تعمیرکاران غیرمجاز و غیرمتخصص با ترفندهای تبلیغاتی از آب گل آلود ماهی می‌گیرند.

موسوی، رئیس انجمن صوتی و تصویری در این‌باره می‌گوید: برخی از واحدهای غیر مجاز در تعمیر لوازم خانگی با برنامه‌نویسی خاصی در قسمت سئوی خود و برندسازی اینترنتی و هزینه‌های بالایی که برای تبلیغات انجام داده‌اند، به گزینه‌های نخست صفحات سرچ گوگل تبدیل شده‌اند؛ به ‌عنوان مثال نمایندگی مجاز برند سامسونگ، سام سرویس و نمایندگی مجاز ال‌جی گلدیران است اما وقتی در گوگل سرچ می‌کنید، در ابتدای سایتservicecenter.repair را می‌بینید که خود را نمایندگی تعمیرات این برندها اعلام کرده است. این سایت که اتفاقا یک شماره ۵ رقمی را هم برای تماس مشتریان اعلام کرده، به هیچ عنوان نمایندگی این برندها نیست.

البته جولان غیر مجازها حالا باعث شده است که صدای مشتریان درآید و نمایندگی‌های مجاز و خدمات پشتیبانی لوازم خانگی می‌گویند از دست تلفن‌های شاکیان کلافه شده‌اند و به چند نیروی مازاد نیاز دارند تا به مشتریان توضیح دهند که آدرس را اشتباه رفته‌اند و کار را به غیر مجازها سپرده‌اند.

تعمیرات لوازم خانگی ٢۵‌درصد بیشتر شد

حالا در شرایطی که بهای لوازم خانگی سر به فلک کشیده و قیمت‌ها در بازار رشد ٣٠ تا ١٠٠‌درصدی را تجربه کرده‌اند، سر تعمیرکاران لوازم خانگی حسابی شلوغ شده است. تعمیرکاران لوازم خانگی در تهران می‌گویند که بعد از نابسامانی‌های بازار لوازم خانگی میزان مراجعات مردم برای تعمیر وسایلشان حدود دو تا سه برابر شده است. سمساری‌ها هم می‌گویند که مردم بیشتر از گذشته به خرید لوازم خانگی دست دوم روی آورده‌اند و این مسأله حاکی از کاهش قدرت خرید آنهاست.

نجفی که مدیرعامل خدمات پس از فروش یکی از دو برند بزرگ لوازم خانگی در ایران است، به ایلنا گفته است: در چند ماه اخیر به دلیل وضع اقتصادی و نوسانات ارزی قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده و مصرف‌کننده ترجیح می‌دهد که از همان دستگاه‌های قدیمی استفاده کند. همین امر باعث شده که مراجعه به بخش خدمات پس از فروش و مصرف قطعات یدکی بیشتر شود. به‌طور تقریبی اگر بخواهیم محاسبه کنیم در ٨ ماه ‌سال جاری نسبت به‌ سال قبل ٢۵‌درصد تقاضای تعمیرات بیشتر شده است.

بازار داغ گارانتی‌های تقلبی

اما این روزها بازار پر شده از لوازم خانگی تقلبی که خیلی راحت آرم برندهای معروف ایرانی و خارجی روی آنها نصب می‌شود. لوازم خانگی که با دادن کارت گارانتی سعی دارند تا خریدار خود را نسبت به اصل‌بودن جنس قانع کنند، در بسیاری از موارد به صورت قاچاق و از مبادی غیررسمی وارد ایران می‌شوند.

موسوی، رئیس انجمن صوتی و تصویری می‌گوید: به لطف توسعه صنعت چاپ خیلی از سوءاستفاده‌گران به راحتی و با کمتر از ۵‌هزار تومان هولوگرام‌هایی که روی برگه‌های گارانتی وجود دارد را کپی می‌کنند و در اختیار مشتری قرار می‌دهند. اسبابی که مشتری خریداری کرده به دلیل تقلبی‌بودن بعد از مدت کوتاهی دچار مشکلی می‌شود و وقتی به امید گارانتی محصول با نمایندگی تماس می‌گیرد، متوجه می‌شود که جنسی که خریده تقلبی است و شامل هیچ گارانتی و خدمات پس از فروشی نمی‌شود.

به تعمیرکاران ارزان‌قیمت شک کنید!

این موضوع درحالی رخ می‌دهد که تعمیرکاران غیرمجاز تلاش می‌کنند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند. هزینه تعمیر در نمایندگی‌های مجاز بعضی وقت‌ها ٢ تا ٣ برابر تعمیرکاران معمولی است، به خاطر همین اختلاف قیمت مردم سراغ تعمیرکاران سیار و غیرمجاز می‌روند که به نظر قیمت‌های ناچیزی را برای تعمیر اسباب منزل شما پیشنهاد می‌دهند؛ قیمت‌هایی که در ابتدا جذاب به نظر می‌رسد، اما دست آخر هزینه زیادی را روی دست مشتری می‌گذارند.

جایگزینی قطعه‌های اورجینال با قطعه‌های فیک

نمایندگی‌های غیرمجاز که معمولا از قطعه‌های تقلبی استفاده می‌کنند، در برخی از اوقات قطعات سالم و اورجینال را از دستگاه‌ها جدا کرده و قطعه‌های خراب و فیک را جایگزین آنها می‌کنند. نجفی، مدیرعامل سام‌سرویس هم دراین‌باره به ایلنا گفته است: روزانه ۶ تا ٧هزار تماس تلفنی با مرکز سام‌سرویس داریم که ٢٠‌درصد آنها درخصوص تخلفات واحدهای صنفی غیرمجاز یا تعمیرکاران مبتدی است که به دلیل نبود دانش فنی یا استفاده از قطعات تقلبی و دست دوم باعث شده دستگاه مشتری به‌طور کامل خراب شود، حتی مواردی داشتیم که مرکز یا تعمیرگاه غیرمجاز قطعات سالم را از دستگاه جدا کرده است.

با غیرمجازها قید حق و حقوق‌تان را بزنید

اگر لوازم خانگی‌تان را به دست تعمیرکاران غیرمجاز بسپارید و خسارتی به وسایل‌تان وارد شود، تقریبا باید قید حق و حقوق قانونی‌تان را بزنید.

این موضوع را فدایی، مدیر روابط عمومی یکی از برندهای تولید لوازم خانگی در ایران می‌گوید و توضیح می‌دهد: «اگرچه مشتریان تعمیر زیاد شده، اما دست در این کار هم کم نیست؛ مجاز و غیرمجاز هم ندارد. مغازه‌های مجاز که از پروانه کسب‌شان معلوم است، اما غیرمجازها معمولا با انتشار شماره تلفن و قیمت‌های کمتر خود را معرفی می‌کنند و در صورتی که مشتری به آنها اعتماد کند، ممکن است نه‌تنها نتوانند وسیله را تعمیر کنند، بلکه حتی نقصی برای آن ایجاد کنند.

به گفته او، قطعه‌هایی که نمایندگی‌های مجاز روی وسایل نصب می‌کنند، اورجینال هستند و در مقابل قطعه‌هایی که تعمیر و تعویض می‌کنند، مسئول بوده و اگر مشکلی ایجاد شود، باید درصدد اصلاح مشکل برآیند، این درحالی است که اگر تعمیرکار غیرمجازی قطعه‌ای از وسایل شما را تعویض کند و مشکلی برای آن ایجاد شود، خیلی راحت از خود رفع اتهام کرده و می‌گوید ما هم مثل شما خریدار هستیم و هیچ مسئولیتی در قبال تعمیر خود قبول نمی‌کند.

البته سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان هم بارها اعلام کرده است اگر کار را به غیرمجازها بسپارید، امکان دریافت خسارت و پیگیری حقوق مشتری به سختی وجود دارد.

کدام قطعات گران‌ترند؟

اما جنس‌های تعمیراتی بیشتر چه چیزهایی هستند، کالاهای اساسی یا همه کالاها و اصلا کدام قطعات قیمت کمتری دارند. تعمیرکاران می‌گویند گران‌ترین قطعه از لوازم خانگی معمولا موتور یخچال، ماشین لباسشویی و …. هستند. مراجعات هم بیشتر برای لوازمی چون جاروبرقی، ماشین لباسشویی و یخچال است. البته این‌طور که به نظر می‌رسد لباسشویی از اجناسی است که در صدر کالاهای تعمیری قرار دارد. آنها می‌گویند مردم ترجیح می‌دهند به جای ٢میلیون تومان، ٢٠٠هزار تومان هزینه تعمیر موتور را پرداخت کنند.

قطعات اصل را از نمایندگی‌های رسمی بگیرید

بر اساس قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، نمایندگی‌های مجاز ال‌جی و سامسونگ موظف هستند تا ١٠‌سال قطعات مصرفی در لوازم خانگی را تضمین کنند. رئیس انجمن صوتی و تصویری می‌گوید: با وجود سختی‌هایی که این روزها در تامین و واردات قطعه وجود دارد، شرکت‌های کره‌ای به دلیل قرارداد جوینت وینچری که با ما دارند، موظف به تامین قطعات هستند، به همین دلیل نمایندگی‌ها همچنان از قطعات اورجینال استفاده می‌کنند. درحالی‌که قطعاتی که در نمایندگی‌های غیرمجاز استفاده می‌شود، چینی و کارکرده هستند که امکان تشخیص آن به هیچ وجه برای مردم عادی وجود ندارد.

چگونه نمایندگی‌های مجاز را بشناسیم؟

کافی است با ١١٨ تماس گرفته و شماره نمایندگی مجاز محصول خود را از این شماره جویا شویم. اما بد نیست بدانید نمایندگی‌های مجاز محصولات سامسونگ در اختیار سام سرویس، محصولات ال‌جی، گلدیران و محصولات اسنوا و دوو انتخاب سرویس است.

همچنین مردم قبل از تعمیر، از تعمیرکار یا واحد صنفی کارت شناسایی رسمی بخواهند و علاوه بر این قبل از اقدام به تعمیر لوازم خانگی‌تان حتما به سایت‌های اصلی برندهای لوازم خانگی در ایران سر بزنید. بد نیست به این نکته هم دقت کنید که برندهای اصلی و سایت‌های غیرجعلی معمولا پسوند ir دامنه نشانی اینترنتی‌شان است.

منبع: روزنامه شهروند

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟