سایر خبرها

اساس تقویت پول ملی از تولید ناخالص ملی نشات می‌گیرد

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: همه ما می‌دانیم که اساس تقویت پول ملی از ...

بهنام وحیدی | 5 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: همه ما می‌دانیم که اساس تقویت پول ملی از تولید ناخالص ملی نشات می‌گیرد و ما نیز هیچ قدمی برای تقویت حوزه تولید انجام نداده‌ایم.

محسن خندان‌دل در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص تاثیر حذف صفر از پول ملی، اظهار کرد: در صحبت رئیس بانک مرکزی می‌توان فهمید که با این اقدام هزینه‎های ما در چاپ اسکناس کمتر خواهد شد.

وی ادامه داد: یکی از فایده‌های اصلی این اقدام همین کاهش هزینه در چاپ اسکناس بوده، زیرا اساسا با حذف پول ملی، نمی‌توانیم پایه اصلی پول ارزش ملی را تغییر دهیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: همه ما می‌دانیم که اساس تقویت پول ملی از تولید ناخالص ملی نشات می‌گیرد و ما نیز هیچ قدمی برای تقویت حوزه تولید انجام نداده‌ایم، دوستان ما در هیات دولت در خصوص تورم به این نتیجه رسیده‌اند که با تزریق یارانه و دیدن ارقامی در بودجه می‌توانند آن را کنترل کنند.

وی با بیان اینکه اساسا حذف صفر از پایه پولی هزینه‌های چاپ پول را پایین می‌آورد و ممکن است که مقداری از بار روانی را برای کشوری که میلیون و میلیارد برای آن یک واحد دارای ارزش بوده را پایین آورد، تاکید کرد: برای این اقدام به جز دو نکته مذکور مزیت دیگری وجود ندارد.

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: شاید در آینده دوباره این صفرها بازگردند و اگر نتوانند روش‌های تقویت پول ملی و پایه پولی، تراز بازرگانی و تجاری، شرایط صادرات و واردات را رعایت کنند، بار دیگر ارزش پول ملی کاهش پیدا می‌کند.

خندان‌دل اضافه کرد: ما اگر به تجربه سایر کشورهای توجه نداشته باشیم و آن‌ها را به عنوان یک الگو بیداری مبنا قرار ندهیم، موفق نخواهیم بود.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟