سایر خبرها

قاچاق از واردات به صادرات رسیده است/ حدی برای تولید ثروت نیست

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، در نشست مجمع کارآفرینان با وزیر اقتصادی مطرح شد، به خاطر افزایش نرخ ارز قاچاق از ...

بهنام وحیدی | 5 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، در نشست مجمع کارآفرینان با وزیر اقتصادی مطرح شد، به خاطر افزایش نرخ ارز قاچاق از کالای وارداتی به کالای صادراتی تبدیل شده است.

نشست مجمع کارآفرینان با وزیر و معاونان وزیر اقتصاد، شب گذشته در محل سالن جهاد اقتصادی وزارت اقتصاد با هدف شنیدن مشکلات واقعی تولیدکنندگان و صادرکنندگان و نیز ارائه راه‌حل‌های پیشنهادی برگزار شد.

در این نشست علیرضا نبی یکی از اعضای مجمع کارآفرینان گفت: بنده پنج شرکت در داخل و خارج کشور دارم که شرط استخدام نیرو این است که برخلاف همه شرکت‌ها این افراد باید سوءسابقه داشته باشند؛ یعنی افرادی که از زندان آزاد شده‌اند، را به کار می‌گیرند.

وی خود را معلم دانشگاه معرفی کرد و گفت: با توجه به فرمایش امیرالمؤمنین علی(ع) باید جوری زندگی کنیم که بعد از مرگ اسم ما همراه با جسم ما از بین نرود، بنابراین باید کاری کنیم که ماندگار باشد، لذا دست به یک اقدام زدم که افراد دارای سوءسابقه را به کار گرفتم.

وی گفت: اگر هر کس به قدر عمل خود صحبت کند، چه سکوت زیبایی دنیا را فرا می‌گیرد. در حال حاضر برخی افراد را به خاطر ۳۰۰ گرم مواد مخدر اعدام کردند، اما زن و بچه‌اش اکنون پنج کیلو مواد را جابجا می‌کنند و ما باید برای این افراد شغل ایجاد کنیم.

وی تأکید کرد: باید در کارهای اقتصادی به مسئولیت اجتمایعی توجه داشته باشیم که این به کار ما برکت می‌دهد.

نبی گفت: چرا مالیات شرکت من که سال گذشته ۵۰ میلیون تومان بود یک دفعه ۲ میلیارد تومان می‌شود؟ وقتی اعتراض می‌کنم، به من می‌گویند تو هر شب در تلویزیون هستی و این چه ارتباطی به مالیات دارد؟

نبی افزود: یک فرد را به خاطر سرقت دستگاه پخش از ماشین انگشتانش را قطع کردند، در حالی که اگر برایش شغل ایجاد می‌شد، کار به اینجا نمی‌کشید و وقتی برایش کارآفرینی کردیم، در زندان گل به گردن همان فرد به عنوان زندانی نمونه انداختند، اگر زندان او را تهدید می‌کند، من او را تکریم می‌کنم.

این کارآفرین با اشاره به مصاحبه شبکه دویچه‌وله آلمان با خودش گفت: بعد از پخش این برنامه، عده‌ای از خارج برای کارگر مددجوی من ۵۰۰ یورو داخل پاکت ارسال کردند، اما اداره مالیاتی می‌گوید از این کمک هم باید مالیات دریافت کنم و من بسیار ناراحت شدم و پیاده به سمت حرم امام رضا(ع) رفتم که این گلایه را با امام رضا(ع) مطرح کنم، در بین راه یک خانم دستفروش بود که گفت شوهر من در زندان است و به او گفته‌ام بعد از اتمام دوره زندان در کارخانه شما مشغول کار شود و او به این امید دوران محکومیت خود را می‌گذراند.

این کارآفرین گفت: برای اینکه بتوانیم با مردم ارتباط برقرار کنیم، باید مثل آنها زندگی کنیم. الان فرزند من مسافرکشی می‌کند.

نبی افزود: من مانند یک حمامی هستم که آدم‌های کثیف را تمیز می‌کند، بنابراین آقای وزیر! لطفا به کارآفرینی اجتماعی توجه کنید و ما کارآفرینان اضافه مملکت نیستیم.

در این لحظه اعضای مجمع کارآفرینان سخنان این فرد را تشویق کردند.

در ادامه رضا رضایی از شرکت آذین خودرو گفت: من ۹ هزار نیرو به صورت مستقیم مشغول به کار کردم و ۶۰۰ هزار نفر در صنعت خودروسازی مشغول کار هستند و در صنعت قطعه‌سازی متأسفانه مواد اولیه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد گران شده و پول قطعات تولیدی را ۳۰۰ روز بعد از خودروسازان دریافت می‌کنیم، اما با همه این اوضاع، با تولید خود به افزایش تولید ملی کمک می‌‌کنیم.

* مالیات ۱۰۳ درصدی برای وام ارزی

رضایی افزود: وقتی به بانک مراجعه می‌‌کنیم، می‌گویند باید ملک شهری به عنوان وثیقه بیاورید، در حالی که فردی مانند من در طول انقلاب ۵۰ هزار شغل ایجاد کرده است، چرا باید ۱۳۰ درصد مالیات بدهم، اگر ۱۰۰ هزار یورو تسهیلات بگیرند، باید ۱۰۲ درصد مالیات بدهند.

* حمایت از صنعتگر در شرایط جنگ اقتصاد

وی یکی دیگر از مشکلات قطعه‌سازان را مالیات بر ارزش افزوده دانست و گفت: ما ۶۰ میلیارد تومان بابت مالیات ارزش افزوده تکراری از دولت طلب داریم، در حال حاضر جنگ اقتصادی در جریان است که از جنگ نظامی سخت‌تر است، باید از صنعتگر و تولیدکننده حمایت شود.

وی گفت: عرضه‌کنندگان مواد اولیه به ما فاکتور نمی‌دهند، اما سازمان مالیاتی بعد از سه سال از پرداخت مالیات به ما می‌گوید فاکتور مواد اولیه ارائه کن و من خودم ۲ میلیارد تومان جریمه شدم که این رقم اکنون به ۷ میلیاردتومان رسیده است، بنابراین مشکلات فاکتور در مالیات ارزش افزوده را حل کنید.

همچنین ابوالفضل پایداری از شرکت میهن گفت: شرکت ما ۱۶ هزار و ۵۰۰ شغل مستقیم ایجاد کرده است، یکی از سختی‌های ما جمع‌آوری مالیات بر ارزش افزوده از فروشگاه‌های زنجیره‌ای است و اگر اشتباهاتی در مالیات انجام شود، با جرایم متعددی مواجه می‌شویم.

* بخشنامه‌ای که عطف بماسبق شد

این کارآفرین با بیان اینکه صادرات به عراق و افغانستان از جایزه صادراتی مستثی شده است، گفت: متأسفانه برخی بخشنامه‌های دولتی صادر می‌شود که عطف به ماسبق می‌شود و به صادرکننده می‌گویند ارزی که قبلا دریافت کرده‌اید، به صورت نیمایی ارائه کنید.

پایداری افزود: با افزایش نرخ ارز نیاز به سرمایه در گردش در کارخانه‌ها سه برابر شده است، بانکها باید برای سرمایه در گردش تولید همکاری کنند.

* مالیات ارزش افزوده ساخت تجهیزات را زمان بدهید

رضا خیری عضو دیگر مجمع کارآفرینان خطاب به وزیر اقتصاد در این جلسه گفت: اهداف سهامداران حداکثر کردن توان و استعداد داخلی است و ما برای صنایع نساجی،‌ نفت و گاز، پتروشیمی و نیروگاه تجهیزات تأمین می‌کنیم و به دلیل اینکه صنعت تجهیزات‌سازی دوره سفارش‌گیری کمتر از یک سال ندارد که گاهی به دو سال هم می‌رسد، قراردادهای ساخت تجهیزات مدت‌دار است، اما هزینه ترخیص مواد اولیه از گمرک و مالیات ارزش افزوده را باید نقدی بپردازیم و این بار مالی برای سازندگان تجهیزات صنعتی ایجاد می‌کند.

وی افزود: مکاتباتی با وزیر انجام شد که برای صنایع تجهیزات‌سازی فرجه قائل شوند و ضمانت‌نامه‌هایی را بگیرند تا بعدا مالیات بر ارزش افزوده و حقوق گمرکی آنها تسویه شود.

* جریان قاچاق از واردات به صادرات تبدیل شد

ضرابیه دیگر عضو مجمع کارآفرینان گفت: ظرف شش ماه گذشته به دلیل نوسان نرخ ارز، ۷۰ درصد ارزش پول ما از بین رفته اما با گران شدن ارز، صادرات روان‌تر شده و قاچاق از کالای وارداتی برعکس به قاچاق صادرات تبدیل شده است، اما مشکل تولید همچنان پابرجا است.

وی گفت:‌ باید بستر تولید در داخل کشور فراهم شود.

ضرابیه افزود: مشکل قاچاق در لوازم خانگی و پوشاک وجود دارد به گونه‌ای که ۷۵ درصد پوشاک وارداتی به صورت قاچاقی وارد می‌شود، مثلا دو شرکت ۲.۵ میلیارد دلار واردات لوازم خانگی انجام می‌دهند، اما کل لوازم خانگی که در گمرک اظهار شده ۵۰۰ میلیون دلار بیشتر اظهار نشده است؛ یعنی بقیه به صورت قاچاق وارد شده است.

وی تأکید کرد: در حال حاضر جریان قاچاق به سمت صادرات تغییر کرده است و لذا تقاضا می‌کنیم بستر تولید را فراهم کنید تا صادرات غیرنفتی رشد کند. در حال حاضر ما نمی‌توانیم به دلیل مشکلات داخلی تولید کنیم.

وی گفت: پول گوش‌هایی مثل فیل و پاهایی مثل آهو دارد و هر جا بهره‌وری بیشتری داشته باشد به آنجا می‌رود. در حال حاضر سود بانکی ۲۵ تا ۲۸ درصد است و کدام رشته تولیدی می‌تواند سود خالص فارغ از مالیات به این اندازه به بانک بپردازد.

* اقتصاد بیمار است

در این نشست هاکوپیان از اعضای مجمع کارآفرینان گفت: من شفاف صحبت می‌کنم که اقتصاد کشور بیمار است، نشانه‌اش این است که شب می‌خوابید و صبح به خاطر نوسان ارز، ارزش همه چیز یک‌سوم می‌شود.

وی خطاب به وزیر اقتصاد گفت: به بخش خصوصی اعتماد کنید، بسیاری از افراد حاضر در این جلسه یک دفتره هستند و مالیات خود را به صورت شفاف می‌پردازند. من از طرف صنعت پوشاک صحبت می‌کنم، پوشاک از صنایعی است که بیشترین اشتغال و ارزش افزوده را به همراه دارد، اما در چند دهه اخیر، مورد بی‌مهری قرار گرفته است.

هاکوپیان گفت: پیشنهاد می‌دهم برای واحدهای کوچک و متوسط پوشاک معافیت مالیاتی درنظر بگیرید،‌چون سرمایه‌گذاری در پوشاک هم جنبه فرهنگی دارد که لباس به عنوان یک کالای فرهنگی و ایرانی به شمار می‌رود و هم اشتغال ایجاد می‌کند که اگر در مالیات این صنعت تخفیف قائل شوید، با ایجاد اشتغال، درآمد مالیاتی دولت جبران می‌شود.

فرهاد دژپسند با اشاره به کمبود وقت گفت: این جلسه را تنفس می‌دهیم و قول می‌دهیم هفته اول اسفند اگر با شورای گفت وگو مقارن نشود، دوباره در خدمت کارآفرینان باشیم.

عسکریان عضو دیگر مجمع کارآفرینان گفت: از شرکت کاوه در زمینه تولید شیشه تخت و بلور صحبت می‌کنم که ۹ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده‌ایم و صادرات ۹ ماهه شرکت ما ۱۰۰ میلیون دلار بوده است.

وی گفت: به وزیر اقتصاد پیشنهاد کرده‌ایم تا ۲۵ درصد ارز صادراتی را به انجمن‌ها تخفیف بدهند.

عسکریان با اشاره به اینکه نظام بانکی ۱۳۷ هزار میلیارد تومان سود ۱۸ تا ۲۰ درصد به سپرده‌گذاران می‌دهد که آنها هم مالیات نمی‌پردازند، گفت:‌ صنعت که با همه مشکلات کالا تولید و صادر می‌کند، باید انواع مالیات بپردازد، وام ارزی که قبلا با یورو ۱۳۰۰ تومانی دریافت کرده است، اکنون در بازپرداخت باید با التماس یورو ۴۸۰۰ تومانی تهیه کند که اقساط وام ارزی به بانک بپردازد.

عسکریان با بیان اینکه هر پروژه سرمایه‌گذاری حداقل ۸ سال طول می‌کشد که به بهره‌برداری برسد، گفت:‌ دولت می‌گوید اقساط تسهیلات ارزی را به نرخ نیما بدهید، آخر انصاف هم برای دولت لازم است، به نظر من تحریم خارجی یک اثر و تحریم داخلی ۴ برابر بیشتر از تحریم خارجی اثر دارد و مقررات را برای تولیدکننده سخت نگیرید، مگر صادرکننده ارز را به کجا می‌برد؟ مگر به باغ بالا می‌بریم؟

وی گفت: چرخ صنعت به سختی می‌چرخد و اگر ۱۰ روز فروش نداشته باشیم، ۹ هزار کارگر بیکار می‌شوند، ما سرمایه‌دار نیستیم، یک مشت آهن پاره و ماشین‌آلات داریم که با هزار زحمت آن را راه می‌اندازیم. باید سرمایه ریالی به کارخانه‌ها بدهید، اگر ارز و ریال دراختیار ما می‌دهید، به موقع آن را برمی‌گردانیم،‌اما عده‌ای ارز دولتی را می‌گیرند و به تولید نمی‌آورند.

دژپسند وزیر اقتصاد در پاسخ به این کارآفرین گفت: ما خوشحال هستیم که شما کارافرینان ثروت دارید و میوه ثروت شما را جامعه می‌چیند، همین که اشتغال، تولید کالا و صادرات انجام می‌دهید، سهم کشور از اقتصاد جهانی افزایش می‌یابد و ما خدا را شکر می‌کنیم.

وزیر اقتصاد با اشاره به سخنان رهبری در جلسه سیاست‌های اصل ۴۴ گفت: در تولید ثروت از نظر کمیّت هیچ حدی وجود ندارد.

منبع : فارس

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟