سایر خبرها

رییس کل گمرک:در زمینه کالاهای اساسی نیز هیچ گونه کمبودی نداریم

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، رییس کل گمرک ایران با بیان اینکه امریکا در پی متوقف کردن تجارت ایران بود، گفت: ...

بهنام وحیدی | 5 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، رییس کل گمرک ایران با بیان اینکه امریکا در پی متوقف کردن تجارت ایران بود، گفت: خوشبختانه تجارت ایران به روال گذشته در حال انجام است و در زمینه کالاهای اساسی نیز هیچ گونه کمبودی نداریم.

مهدی میراشرفی در نشست خبری خود با خبرنگاران که در حال برگزاری است، اظهار داشت: در حوزه تحریم ها، امریکا این بار بدون همراهی دنیا، تحریم های ظالمانه و یک جانبه ای را علیه ایران اجرا کرد و این مساله می طلبد ما نیز شرایط را متناسب با این وضعیت تغییر دهیم.

رییس کل گمرک ایران با بیان اینکه تجارت خارجی نقش بسزایی در ایجاد دولت رفاه دارد، افزود: ما چنانچه در بحث تامین نیازهای جامعه که قسمت عمده این نیازها وابسته به صادرات و واردات کشور است، تسهیل ایجاد کنیم، درواقع به ایجاد رفاه در جامعه کمک خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در ۱۰ ماه سال جاری ۳۶.۳ میلیارد دلار صادرات و ۳۵.۶ میلیارد دلار واردات داشته ایم که شاهد یک میلیارد دلار تراز مثبت تجاری هستیم؛ این در حالی است که امریکا در صدد متوقف کردن صادرات و ایجاد مضیقه در مسیر واردات بود.

وی افزود: با این حال نه تنها تجارت ایران متوقف نشد بلکه به صورت ماهانه یک میلیارد دلار واردات کالاهای اساسی نیز داشتیم که این عدد تقریبا برابر با سال گذشته است.

میراشرفی گفت: هیچ گونه کمبودی در زمینه دارو، تجهیزات پزشکی، نهاده های دامی و سایر کالاهای اساسی نداریم و اگر در برخی موارد کمبودی وجود دارد به  دلیل دامن زدن به شایعات است.

وی علت کاهش واردات را نیز ناشی از ایجاد سهمیه های ارزی و ممنوعیت واردات ۱۳۳۹ قلم کالا عنوان کرد.

۱۰۰ میلیون دلار خودروی دپو شده، ۱۰ هزار شاکی دارد

میراشرفی در خصوص خودروهای دپو شده در گمرکات کشور، گفت: با توجه به اینکه خودروها عمدتا در اماکن گمرکی مناطق آزاد هستند از این رو برآورد گمرک این است که نزدیک به ۱۳ هزار خودرو در گمرکات متوقف شده است که تخلفات ثبت سفارش مربوط به ۲ هزار خودرو در محاکم قضایی در حال رسیدگی است و قرار شد ۱۱ هزار خودروی دیگر(زیر ۲۵۰۰ سی سی) نیز که تا نهم آذرماه سال جاری به گمرکات وارد شده و قبض گمرک داشته باشند، با ثبت سفارش معتبر ترخیص شوند.

رییس کل گمرک ایران ادامه داد: در خصوص خودروهای دپو شده در گمرک ۱۰ هزار شاکی وجود دارد.

وی با بیان اینکه طبق برآوردها، ارزش این کالاها ۱۰۰ میلیون دلار است، گفت: باید ضوابط ترخیص خودروها به گمرک ابلاغ شود اما شواهد نشان می دهد تاریخ مصوبه را به عقب برگردانند که این موضوع موجب می شود خودروهای کمتری مشمول ترخیص شوند.

مصوبه اصلاح شد، تعداد خودروهای قابل ترخیص کمتر می شود

وی تصریح کرد: احتمالا زمان ترخیص خودروها به برج ۵ یا ۶ برگردانده شود که در این صورت تعداد زیادی از خودروها را شامل نخواهد شد و همچنین ممکن است تعدادی از خودروها استاندارد لازم را برای ترخیص کسب نکنند.

میراشرفی افزود: در این صورت خودروهایی که مشمول ترخیص نشوند، یا متروکه و یا مرجوع به خارج از کشور خواهند شد.

وی در ادامه با بیان اینکه مصوبه هیات دولت مانع از اقدامات قضایی علیه خودروها نمی شود، گفت: خودروهای دپو شده در گمرک، توسط دو گروه «نمایندگی ها» و «غیر از نمایندگی ها» وارد شده است. به هر حال خودروها اول باید تعیین تکلیف و بعد با بخش نامه ترخیص شوند./مهر

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟