اخبار لوازم خانگی

طحان پور:فقط ۲۵ درصد گارانتی‌های لوازم خانگی معتبر است

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، بارها مقرر شده که با بررسی مدارک و مجوزهای شرکت ارائه دهنده خدمات پس از فروش، ...

بهنام وحیدی | 5 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، بارها مقرر شده که با بررسی مدارک و مجوزهای شرکت ارائه دهنده خدمات پس از فروش، گارانتی‌های غیرمجاز از سطح بازار لوازم خانگی جمع آوری شود اما شواهد و گفته‌های مسئولان مربوطه خبر از تشدید گارانتی‌های تقلبی به ویژه در ماه‌های اخیر دارد.

بازار لوازم‌خانگی نیز یکی از بازارهایی است که این روزها بدون رونق و مشتری مانده و در میان این کسادی شاهد عرضه برخی از برندهای ناشناس لوازم‌خانگی با قیمت‌های نسبتا ارزان هستیم، که شاید مشتری به دلیل ارزان بودنشان ترغیب به خرید آنها شود غافل از آنکه این برندهای آشنا و نا آشنا ممکن است با گارانتی تقلبی به آنها عرضه شود و این درحالی است که یکی از حوزه‌های حساس که  گارانتی کالا از سوی متقاضیان و مشتریان مرتبط با آن بسیار درخواست می شود همین کالاهای لوازم خانگی است زیرا به دلیل نرخ بالای این محصولات، به تبع برخورداری از گارانتی با اصالت اهمیت بالایی دارد.

هرچند متاسفانه آن چنان که شواهد و گفته های فعالان و مسئولان ذی‌ربط نشان می دهد، تعداد زیادی از گارانتی‌های این حوزه نامعتبر است. به‌طوری که چندی پیش، محمد طحان پور، رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی، در ارتباط با برخی از گارانتی‌های تقلبی و مجعول در حوزه بازار لوازم خانگی، اظهار کرد: “مدت ها است برخی افراد، با پرداخت ۳۰۰۰ تومان به چاپ برگه های گارانتی تقلبی مبادرت می ورزند.”

تقلبی بودن این برگه‌ها زمانی مشخص می شود که بعد از بروز خرابی و نارسایی در کارکرد این محصولات، خریداران نسبت به پیگیری گارانتی کالا، با مرکز قید شده و ارائه کننده خدمات پس از فروش تماس می گیرند و آنان نیز با هزار و یک بهانه از زیر بار مسئولیت خود فرار می کنند و در نهایت بدون حصول نتیجه ای مثبت، خریدار مجبور به تعمیر کالای مورد نظر از هزینه شخصی خود می شود.

تلاش بی نتیجه مشتریان برای استفاده از گارانتی‌ها

آنچه باعث ایجاد چنین رفتاری درمیان تولیدکنندگان و توزیع کنندگان این کالاها می شود به باور بسیاری از فعالان این بخش به گرانی کالا، کمبود، افزایش نرخ ارز و درنهایت سودجویی افراد باز می گردد به علاوه افزایش میزان اجاره‌ مغازه‌ها و فروشگاه‌های عرضه لوازم خانگی و رکود بازار باعث شده برخی مغازه‌داران برای تامین هزینه‌های خود به فروش کالاهای تقلبی و غیراصل اقدام کنند البته احتمال فروش این اجناس در مغازه‌هایی که پروانه کسب ندارند، بیشتر است.

در همین زمینه یکی ازعرضه کنندگان لوازم خانگی در اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا گفت: گارانتی لوازم خانگی انواع مختلفی دارد که بستگی به نوع محصول و خدمات پس از فروش آن دارد ولی در هر صورت معنای گارانتی آن است که اگر کالایی در مدت زمان مشخصی بعد از خرید، مشکلی پیدا کرد کارخانه تولیدکننده یا توزیع کننده آن موظف به تعمیر، تعویض یا بازگرداندن پول خریدار است‌.

این فعال که خواست نام او عنوان نشود، افزود: معمولا آنچه باعث نارضایتی افراد از گارانتی اجناس می شود، این است که بسیاری از ضمانت‌نامه‌ها اصل نبوده و به صورت تقلبی روی کالای قاچاق و فاقد گارانتی نصب می شود که این معضل با گرانی نرخ ارز رواج بیشتری نیز یافته است.

یک فروشنده لوازم خانگی دیگر نیز گفت: این روزها بازار لوازم خانگی در قبضه کالاهای بدون کیفیت و قاچاق قرار گرفته که اغلب دارای گارانتی‌های تقلبی و چاپی هستند به عنوان مثال روی کالا نشان و علامت کشور آلمان نصب شده اما در واقع آن جنس چینی و دارای گارانتی‌های تقلبی است ودر این موارد زمانی که مصرف‌کننده برای استفاده از خدمات پس از فروش کالا مراجعه می‌کند، متوجه تقلبی بودن محصول و گارانتی آن می شود که در این شرایط هم ا غلب مشتری قادر به اقدامی نخواهد بود.

در همین ارتباط اکبر محمدی، رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: واردات لوازم‌خانگی به دو روش رسمی و غیررسمی انجام می‌شود.

وی توضیح داد: واردات رسمی، گارانتی رسمی توسط شرکت‌های بزرگ و معتبر ارائه می کند بنابراین اگر مشتری پس از خرید محصول با مشکلی مواجه شد، قطعا نمایندگی آن برند، خدماتی را بر اساس آنچه در گارانتی کالا تعریف‌شده، ارائه می‌کند، اما درصورتی‌که واردات غیررسمی باشد، پشتوانه‌ای برای آن کالا وجود ندارد و فروشندگان آنها اقدام به نصب گارانتی‌های تقلبی ارزان قیمت و بدون فایده روی کالای مورد نظر برای جلب اعتماد خریدار می کنند.

به گفته این مسئول متاسفانه در شرایط فعلی کمبود کالا به میزانی است که اغلب فروشنگان مجبور به عرضه اجناس قاچاق شده‌اند و با توجه به نداشتن گارانتی، از ضمانت نامه‌های تقلبی برای فروش آنها استفاده می کنند که اعتبار ندارد.

وی یاد آور شد: البته ورود اجناس بدون ضمانت نامه به معنای بی کیفیت بودن همه آنها نیست گاهی دربین این کالاهای قاچاق، اجناس با کیفیتی نیز یافت می شود ولی بحث آن است که در صورت ایجاد مشکل برای آنها، خریدار امکان استفاده از گارانتی‌ها را ندارد.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی خاطر نشان کرد: از طرفی به دلیل فقدان اجناس خارجی، فروشنده ناچار به عرضه اجناس قاچاق است، از سوی دیگر نیز مشتری اعتماد چندانی به کالای ایرانی ندارد که آنها را برای مصرف خریداری کند و این درحالی است که اغلب اجناس داخلی هم دارای کیفیت قابل قبولی هستند.

محمدی در پایان خرید از فروشگاه های معتبر، در خواست مشتری از فروشنده برای درج نوع گارانتی و نام شرکت اصلی را راهکاره یی برای رفع چنین مشکلاتی عنوان کرد./ایمنا

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟