آموزش

نکات مهمی که باید برای خرید یک بخاری مناسب بدانید

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، خرید لوازم خانگی بر خلاف آنچه که تصور می شود کار دشواری نیست اما پیش از خرید ...

بهنام وحیدی | 5 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، خرید لوازم خانگی بر خلاف آنچه که تصور می شود کار دشواری نیست اما پیش از خرید هر چیزی باید بدانید که دقیقا چه چیزی از محصول مورد نظر خود می خواهید.

برای شروع هر خرید یک نکته اقتصادی را همواره به خاطر داشته باشید، برای هر محصول به اندازه ای هزینه کنید که قرار است از آن استفاده کنید. بسیاری از خریدها به ویژه در کشور ما با معیار چشم و همچشمی انتخاب می شود اما در واقع برای یک خرید خوب باید نیازهای خودرا بشناسیم.

هنوز فصل سرما است و در بسیاری از نقاط سردسیر کشور تا اویل بهار هم شاهد سرما شدید خواهیم بود، پس اگر به دنبال خرید یک وسیله گرمایشی مانند بخاری هستید، باید چند نکته مهم را مدنظر داشته باشید.

مصرف انرژی

اگر می خواهید به اندازه چندبرابر پول بخاری، هزینه مصرف انرژی نکنید به برچسب انرژی در هنگام خرید بخاری توجه کنید. سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت، به صورت مرتب از خط تولید محصولاتی که مصرف انرژی دارند حتی یخچال، نمونه‌برداری می‌کند تا میزان مصرف و به‌ویژه درصد مصرف بهینه و بازده انرژی را در آنها مشخص کند.

بهترین انتخاب، رده A و B است و اگر با این رده انرژی پیدا نکردید، به سراغ رده های C بروید. باید بدانید که بخاری های بدون دودکش‌ تا ۹۹درصد بهینه سازی شده اند اما بخاری‌های دودکش‌دار ۳۰درصد و شومینه‌ها تا ۵۰درصد انرژی را حدر می دهند.

خانه شما چند متری است؟

بخاری را حتما بر اساس متراژ محیطی که قرار است توسط آن گرم شود، انتخاب کنید. باید دقت کنید که نه بخاری کوچک باشد و نه برای فضایی که انتخاب شده بزرگ تا به اندازه نیاز خود یک انتخاب درست داشته باشید.

یکی از فاکتورهای انتخاب بخاری، در نظر گرفتن متراژ محیط خانه یا فضایی است که می خواهید با بخاری گرمش کنید. برای اینکه بفهمید عددی که به عنوان میزان تولید حرارت روی بخاری نصب شده برای منزل شما مناسب است یا نه، می توانید این عدد را (که واحدش کالری است) بر عدد ۲۴ تقسیم کنید.از طرف دیگر متراژ خانه تان را در عدد سه ضرب کنید. حاصل ضرب این دو عدد باید با حاصل تقسیم اولی برابر یا نزدیک به آن باشد.

برای مثال اگر متراژ سالن منزلتان ۷۰ متر است،حاصل ضرب آن در سه می شود ۲۱۰. حالا اگر بخاری که می خواهید بخرید ۴۸۰۰ کیلوکالری گرما تولید می کند، حاصل تقسیم این عدد بر ۲۴ می شود ۲۰۰ که با ۲۱۰ اختلاف چندانی ندارد، پس این بخاری، مورد مطلوبی برای منزل شماست. اگر متراژ سالن شما بزرگ تر است می توانید بخاری هایی با برچسب تولید حرارت هشت هزار و ۹ هزار کالری تهیه کنید.

با دود یا بی‌دود؟

اصحاب تکنولوژی‌های جدید، مدعی هستند که آتشی در جان بخاری گازی انداخته‌اند که فقط سوز دارد و از دود خبری نیست.

اما چشم بسته گول تبلیغات اولیه شرکت‌ها را نخورید. آنها در کنار تعریف و تمجیدهاشان – از روی ناچاری – اخطار می‌دهند که از این بخاری‌ها همه‌جا هم نمی‌توان استفاده کرد.چیزی که در بخاری‌های بدون دودکش اهمیت دارد، به‌کارگیری سیستم ایمنی ODS است. این سیستم به محض اینکه – به هر دلیل – اکسیژن محیط به ۱۸درصد و پایین‌تر برسد، جریان گاز ورودی به بخاری را قطع می‌کند و تا زمانی که ترکیب هوا مناسب نشده و روشن شدن بخاری خطرناک باشد، اجازه روشن کردن آن را هم نمی‌دهد (نکته: این بخاری برای خودکشی بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن به درد نمی‌خورد).

استفاده از این بخاری در محیط‌های بسته‌ای مانند اتاق خواب، اتاق زیرشیروانی، زیرپله، انباری، پارکینگ، حمام، هتل، شیرخوارگاه، کودکستان و هر جایی که تهویه خوبی نداشته باشد، ممنوع است؛ حواستان باشد.

به اندازه نیاز هزینه پرداخت کنید

این نکته مهم است بدانید که برای خرید یک بخاری مناسب چقدر باید هزینه کنید. البته هر کالایی متنساب با نیاز بازار و فصل مورد فروش آن دچار نوسان قیمتی می شود اما مهمترین نکته در قیمت های بخاری حجم بخاری و به نوعی قدرت تولید حرارت است. به طور طبیعی هر چه بخاری بزرگ‌تر و قوی‌تر باشد، ورقه‌های فلزی به کار رفته و ضخامت رنگ نسوز در آن بیشتر بوده و به همین نسبت هم گران‌تر می‌شود.

بخاری‌های گازی را بر اساس قدرت‌شان (۶، ۸، ۱۰، ۱۲، ۱۴ هزار و بیشتر) از لحاظ قیمت دسته‌بندی می شوند اما بخشی از قیمت بخاری نیز مربوط به ظاهر و طراحی آن است.

بخاری های c تا g بخرید!

موقع خرید بخاری باید به برخی نکات توجه کنید. یکی از اینها رده انرژی بخاری و بازده خالص تولید گرمای آن است.رده انرژی بخاری با یک برچسب شفاف روی آن مشخص می شود. روی این برچسب رده انرژی را با حروف انگلیسی نشان می دهند که هرچه به ابتدای الفبای انگلیسی نزدیک تر باشد، بازده خالص بخاری بیشتر و هرچه به حروف آخر الفبا نزدیک باشد، بازده خالص آن کمتر است. پس بهتر است بخاری هایی با رده انرژی c,d,e,f,g تهیه کنید.

داشتن سیستم ایمنی ترموکوپل که در صورت خاموش شدن بخاری،جریان گاز را به طور اتوماتیک قطع می کند برای تمام تولیدکننده های بخاری گازی اجباری است اما دقت کنید که بخاری را حتما از فروشگاه های معتبر بخرید. از اعتبار مارک بخاری و استاندارد بودن آن اطمینان حاصل کنید.

انتهاي پيام/

نظر شما چیست؟