اخبار لوازم خانگی

نگاهی به تاریخچه کتری برقی و چای ساز

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، چای یکی از نوشیدنی های محبوب و مرسوم در نزد مردم ایران است. این نوشیدنی گرم ...

بهنام وحیدی | 5 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، چای یکی از نوشیدنی های محبوب و مرسوم در نزد مردم ایران است. این نوشیدنی گرم این روزها در طعم خود تنوع هایی ایجاد کرده که طرفداران مخصوص خود را دارد.

دستگاه های چای ساز و یا کتری برقی با توجه به کمبود وقت و راحتی جهت آماده کردن و گرم نگه داشتن چای رواج پیدا کرده است.

چای ساز و کتری برقی یکی از کالاهای مدرن است که بعد از سماورهای ذغالی و کتری و قوری محبوب شد. این دستگاه در انواع گوناگون دوقلو، رو در رو و در برندهای مختلف به بازار عرضه می شود.

تاریخچه کتری برقی مربوط به مدل های آهنی و مسی است که در ابتدا از آنها برای پخت و پز استفاده می شد.

نخستین سماور روسی از جنس فلز بود که تصور می شود از ایران به این کشور آورده شده باشدو شاید نخستین کتری های برقی در اوایل قرن نوزدهم در انگلیس استفاده شد.

اختراع کتری برقی را نمی توان به یک نفر اختصاص داد و گفته می شود که اولین کتری های برقی توسط Compton and Co در سال 1891 ساخته شد که تا سال 1922 بسیار گران و ناکارآمد بودند و سرانجام شرکت سوان در سال 1922 نخستین کتری های برقی را براساس المنت های حرارتی طراحی و به بازار عرضه کرد.

طی دهه 1930، استفاده از کتری های فلزی با دستگیره های بکلایت بسیار رواج پیدا کرد و تا اینکه با آغاز جنگ جهانی عرضه فلز با محدودیت مواج شد و کتری های سرامیکی جایگزین مدل های فلزی شد و در نهایت شرکت راسل هابز نخستین کتری های برقی اتوماتیک را با عنوان K1 به بازار معرفی کرد.

این وسیله از کتری و قوری تشکیل شده است و جوشاندن آب در کتری با روشن کردن یک کلید ونیز گرم شدن المنت داخلی، آب گرم شده و به جوش می آید. یک مدار کنترلی هنگام جوشیدن آب، برق المنت را قطع می کند و پس از جوشیدن آب، دستگاه به طور خودکار خاموش می شود.

لازم به ذکر است که قوری چای ساز روی یک صفحه قرار گرفته و سیستم گرم کن صفحه با وصل کردن کلیدی روشن می شود. همچنین در داخل قوری یک محفظه ثابت یا قابل جدا شدن وجود دارد که چای را داخل آن ریخته و از پخش شدن چای در داخل قوری جلوگیری می کند.

چایی سازهای موجود در بازار بیشتر از انواع پلاستیکی، پیرکس و شیشه ای، سرامیکی یا استیل هستند. از معایب چای سازها و کتری های برقی می توان به جمع شدن رسوب آب، خوب دم نکشیدن چای و خوش طعم نشدن چای اشاره کرد اما ایمنی چای ساز منجر شده تا بسیار مورد استفاده قرار بگیرد.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟