اخبار لوازم خانگی

اتوی لباس چطور ساخته شد؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»،  اتو از جمله لوازم خانگی های بسیار پرکاربرد بوده که بیشتر برای زیباتر نشان ...

بهنام وحیدی | 5 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»،  اتو از جمله لوازم خانگی های بسیار پرکاربرد بوده که بیشتر برای زیباتر نشان دادن البسه و پارچه ها انجام می شود اما بالا بودن دمای فلز کف اتو به ازبین بردن باکتری ها و کپک روی البسه نیز کمک می کند. بنابراین اتوکشی علاوه بر زیبایی لباس ها، جنبه بهداشتی نیز دارد.

واژه اتو در اصل یک واژه ترکی ( ترکی استانبولی ütü ) و به معنای شعله ور شدن است.

اتو طی سالیان زیادی در زندگی بشر کاربرد داشته و قبل از این که خشک کن های گرمازا ساخته شوند، اتو وظیفه ی خشک کردن لباس ها را برعهده داشت.

حدود 400 سال پیش از میلاد مسیح، یونانی ها برای لباس های نخی خود اتوی پلیسه را به کار می بردند. نحوه کار آن ها به این گونه بود که در ابتدا باید این اتوها گرم می شدند.

چینی های باستان نیز چندین اتو داشتند که یکی از آنها اتوی ماهیتابه ای بود و با قرار دادن این وسیله روی پارچه، چروک های لباس را باز می کردند.

نخستین اتوی برقی را هنری دبلیوسیلی در سال 1882 به نام خود ثبت کرد. اتوی اختراعی سیلی مجهز به برق سیم پیچ هایی بود که عمل گرم کردن را انجام می دادو مانند بسیاری از اتو های اولیه سیم نداشت. به عبارتی دیگر، سیم جدا شده واتو روی یک پایه آرام آرام گرم می شد.

فناوری ساخت اتو لباس با گذشت زمان پیشرفت های زیادی کردو در خانه های آمریکا وسیله ای متعارف شد.

کنت ریچاردسون بعد ها صفحه ای برای کف اتو طراحی کرد که البته لبه های آن گرم تر از مرکز آن بود.

نخستین اتو بی سیم که شبیه به نسخه های امروزی بود، در سال 1984 ساخته شد. شرکت الدک در سال 1926 اتوی بخار را عرضه کرد. این اتوی بخار یک محفظه ی آب داشت که پس از گرم شدن به بخار تبدیل شده و از حفره های کوچک صفحه بیرون می آمد.

 

شخصی به نام ادوارد شرایر در سال 1938 برای زنگ نزدن کف اتوها آلیاژی تولید کرد. نخستین اتو های خودکار در سال 1984 به بازار معرفی شدند.

اتوهای امروزی با کف نچسب در سال 1995 ابداع شدند. بیشتر اتوها دارای بدنه پلاستیک و حفره های زیادی هستند که  به عبور بیشتر بخار کمک می کند.

انتهای پیام/

 

نظر شما چیست؟