آموزش

هر آنچه که باید از کنتراست تلویزیون بدانید

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، برای بسیاری از افراد پیش آمده که در هنگام خرید تلویزیون با اصطلاحات و واژه ...

بهنام وحیدی | 5 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، برای بسیاری از افراد پیش آمده که در هنگام خرید تلویزیون با اصطلاحات و واژه های زیادی روبه رو شوند که برخی از آن ها گیج کننده است.یکی از اصطلاحاتی که در خرید تلویزیون بسیار شنیده می شود، واژه کنتراست است.

کنتراست در واقع مشخصات صفحه نمایش بوده که معیاری برای تعیین فاصله بین روشنایی روشن ترین رنگ سفید و روشنایی تاریک ترین رنگ مشکی است. این ویژگی با نسبت عددی نشان داده می شود که بزرگ بودن این عدد به معنی این بوده که تصویر از وضوح بالاتری برخوردار است.

کنتراست به عبارت دیگر معیاری برای تشخیص وضوح تصویر و رنگ ها است. هر چه این ویژگی بالاتر باشد میزان دریافت و انعکاس نور و رنگ ها متناسب تر بوده و صفحه نمایش فشار کمتری به چشم ها وارد می کند. دو نوع کنتراست وجود دارد، کنتراست استاتیک و دینامیک.

کنتراست استاتیک به اختلاف شدت نوردهی هر نقطه در تصویر، در یک فریم ثابت می گویند. مثلا در کنتراست 20000:1 اگر نقطه سیاه را 1 در نظر بگیریم، هر نقطه در آن فریم می تواند حداکثر تا 20000 برابر شدت نوردهی داشته باشد.

کنتراست دینامیک به شدت نوردهی یک نقطه در فریم های متوالی است که البته برخی از سازندگان، سیاه را زمانی معیار قرار می دهند که پیکسل خاموش است و این روش محاسبه تنها جنبه تبلیغاتی دارد.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟