سایر خبرها

مسئولیت واردات هر نوع کالا با استفاده از ارز دارو بر عهده وزارت بهداشت است

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت گفت: 3 وزارتخانه بهداشت، کشاورزی و ...

بهنام وحیدی | 5 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت گفت: 3 وزارتخانه بهداشت، کشاورزی و صنعت به صورت مستقل و براساس سیاست‌های خود نسبت به بررسی درخواست و تایید یا رد ثبت سفارش واردات اقدام می‌کنند.

سید مهدی نیازی گفت: در سال جاری و با توجه به شرایط ارزی، مقرر شد تا کلیه درخواست های ثبت سفارش بر اساس تعرفه‌ها تقسیم بندی شود و مجوز ارزی آن برای انجام ثبت سفارش و تخصیص ارز از سوی سه وزارت‌خانه بهداشت و درمان، جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت تشخیص و تایید شود تا برای تخصیص ارز به بانک مرکزی معرفی شوند. لذا تشخیص تخصیص ارز برای واردات یک کالا توسط دستگاه‌های مربوطه و به عبارتی وزارت خانه مربوطه  انجام می‌شود.

مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت درباره مباحثی که به تازگی در مورد واردات برخی اقلام کالایی و لوازم آرایشی و بهداشتی با ارز دارویی در رسانه‌ها مطرح شده اظهار داشت: هرگونه اظهار نظر در این رابطه نیازمند بررسی پرونده و گزارش مذکور است، بنابراین در حال حاضر و پیش از بررسی کامل نمی‌توانم در این مورد اظهار نظری داشته باشم و شاید این موضوع مربوط به قبل باشد.

وی افزود: با توجه به سیاست های ارزی کلیه ثبت سفارش های انجام شده تا تاریخ 97.5.16 با نرخ ارز رسمی 4200 تومانی انجام شده، لذا کالاهایی که قبل از این تاریخ وارد شده با همان نرخ 4200 بوده و چنانچه کالایی بعد از این تاریخ وارد کشور شده است مشمول پرداخت مابه التفاوت با نرخ ارز نیمایی بوده است.

نیازی بیان داشت: بعد از تاریخ 16 مرداد 97 و براساس مصوبه هیات وزیران برای 25 گروه کالاهای اساسی و دارو که شامل بیش از 800 ردیف تعرفه می‌شود، نرخ ارز وارداتی همان نرخ ارز رسمی 4200 تومانی بود و سایر تعرفه‌های مجاز، با ارز به نرخ نیما برای واردات ثبت سفارش می‌کنند.

وی بیان داشت: در حال حاضر فرآیند واردات بدین گونه است که بازرگان نسبت به ثبت درخواست خود در سامانه جامع تجارت اقدام کرده و درخواست بر اساس نوع تعرفه به یکی از سه وزارتخانه اشاره شده برای دریافت مجوز ارزی ارسال می‌شود. هر دستگاه به صورت مستقل و بر اساس سیاست ها و ماموریت های خود نسبت به بررسی درخواست و تایید یا رد آن اقدام می‌کند.

درخواست های تایید شده به بانک مرکزی ارسال شده و بر اساس نوع تعرفه که شامل ارز به نرخ رسمی و یا ارز به نرخ نیمایی است، از سوی بانک مورد ارزیابی قرار گرفته و به مرحله تخصیص ارز می‌رود لذا هر دستگاه مسئولیت درخواست های تایید شده به بانک را بر عهده دارد.

* حشره‌کش‌هایی که با ارز دارو وارد کشور شدند

 در خبر منتشر شده توسط رسانه‌ها آمده ا ست که براساس لیست منتشر شده از سوی بانک مرکزی وزارت بهداشت، 18.5 میلیون یورو برای واردات خودرو استفاده کرده است.

همچنین در گزارش این رسانه‌ها آمده است که بر اساس آمار داروهای ثبت سفارش شده که با ارز دولتی ترخیص شده‌اند، برخی از اقلام نظیر: پنل پیش ساخته ساختمانی، حشره کش، علف کش، قارچ کش، قطعات و استراکچر فلزی، رنگ ضد خزه، طعم دهنده طبیعی پنیر چدار، ماشین آلات پرکن دسر و لبنیات، انواع قالب در سایزهای مختلف، خط کامل تولید لبنیات، انواع طعم دهنده‌ها و رنگ‌های طبیعی، حافظه کامپیوتر، لوله و اتصالات، باطری قلمی، شنی کمباین، رزین های مخصوص صنایع چسب، کاغذ تحریر، نخ پلی استر، پنبه حلاجی نشده، دستگاه کابکت پارچه که هیچ ارتباطی با دارو ندارند و نیز برخی از اقلام تجهیزات آزمایشگاهی نظیر اجزا و قطعات هموزنایزر و کروماتوگرافی و پودر محیط‌های کشت و… که جزو اقلام آزمایشگاهی هستند نیز با استفاده از ارز دولتی و به نام دارو وارد شده‌اند.

در این گزارش‌ها تاکید شده است که آمار تجهیزات پزشکی ثبت سفارش شده از تاریخ۱۳۹۷.۰۵.۰۱  که با ارز دولتی ترخیص شده‌اند، برخی از اقلام نظیر درب اتوماتیک، شیر آلات، ماساژور، لوازم آزمایشگاه دامپزشکی، قطعات خط تولید داروهای دام و طیور، مرکب، بالشت، تردمیل با ارز دولتی و در قالب تجهیزات پزشکی وارد کشور شده‌اند که به عنوان نمونه می‌توان به واردات تردمیل در دو سال ۹۶ و ۹۷ به مبالغ ۳.۸۷۹.۵۰۶ و ۴.۲۳۲.۷۳۳ دلار با ارز دولتی اشاره کرد./فارس

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟