اخبار لوازم خانگی

بحران های پیش روی صنعت لوازم خانگی ایران در سال 98

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، صنعت لوازم خانگی یکی از صنایع مهم در کشور محسوب می شود که البته طی چند سال ...

بهنام وحیدی | 5 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، صنعت لوازم خانگی یکی از صنایع مهم در کشور محسوب می شود که البته طی چند سال گذشته مسئولین مرتبط با این صنعت، آنچنان که باید اهمیت آن را در اقتصاد بدون نفت جدی نگرفتند.

متاسفانه باید قبول کرد که عزم جدی برای شکوفایی پتانسیل های این صنعت مهم و استراتژیک در کشور وجود نداشت تا آنجا که پس از گذشت چند دهه از عمر این صنعت در کشور، همچنان یک مونتاژ کننده هستیم تا تولید کننده ی واقعی!!!

البته از این نکته نباید غافل شد که برخی از شرکت های لوازم خانگی در کشور که توسط بخش خصوصی اداره می شوند پیشرفت های قابل ملاحظه ای داشته اند چنانکه در تولید اجاق گاز، بخاری گازی و یخچال روند رو به رشد خوبی را تجربه کرده ایم.

خروج بدعهد آمریکایی هرچند صدمات جدی به صنعت کشور وارد کرد اما یک نکته مثبت داشت و آن هم اینکه تا چه اندازه در تولید وابسته هستیم و این وابسته یک امر طبیعی و یا غیر طبیعی است؟

بزرگترین چالش پیش روی صنعت لوازم خانگی در سال 98 در دو نکته اساسی خلاصه می شود. مشکلات تامین سرمایه در گردش و همچنین دسترسی به مواد اولیه تولید.

کاهش ارزش پول ملی که به عقیده کارشناسان اقتصادی نزول 4 برابری را تجربه کرده است باعث شده تا سرمایه در گردش بخش تولید به یک بحران جدی مبدل شود. در این شرایط سیاست گذاری درست و ایستادن بانک ها پشت بخش تولید می تواند تا اندازه ای زیان های ناشی از کاهش ارزش پول ملی برای بخش تولید را مرتفع کند. گرچه هم اکنون بانک های کشور نیز حال و روز خوبی ندارند.

از طرفی تامین مواد اولیه برای بخش تولید بسیار سخت شده است. جدای از افزایش هزینه ها که مربوط به همان سرمایه در گردش است، مشکلات ناشی از تحریم باعث شده تا مواد اولیه به سختی به دست تولیدکنندگان لوازم خانگی برسد.

این معضل خود به دو زیر شاخه تقسیم می شود. اول آن دسته از کشورهایی که تامین مواد اولیه ایران را تحریم کرده اند و دوم آن گروه از شرکت ها که علاقه به ادامه همکاری برای ارسال مواد اولیه به کشور را دارند اما به دلیل مشکلات انتقال پول در ادامه روند همکاری با ایران دچار مشکل شده اند.

اینکه این میزان از وابستگی تا چه اندازه یک امر طبیعی است در جای خود قابل بحث بوده چرا که در بخشی از تولید مانند تلویزیون، واردات پنل یک امر طبیعی محسوب می شود. تقریبا نزدیک به 70 درصد تولید یک تلویزیون مربوط به پنل آن می شود که هزینه تولید پنل بسیار سنگین بوده و در تیراژهای بسیار زیاد توجیه اقتصادی دارد. هم اکنون کشورهایی که از تکنولوژی تولید پنل بهره می برند به تعدا انگشتان یک دست هم نمی رسد.

طی چند سال گذشته توجه بیشتر به صنعت لوازم خانگی می توانست باعث ورود بیشتر تکنولوژی به صنعت لوازم خانگی ایران شود اما به دلیل بی توجهی مشهود در این بخش شاهد ورود کالاهای بی کیفیت و یا درجه چندم به بازار کشور بودیم. کالاهایی که به اسم تولید وارد بازار ایران شدند و در نتیجه از تکنولوژی روز دنیا در این حوزه عقب ماندیم. افزایش روند رو به رشد کالاهای چینی بی کیفیت در بازار لوازم خانگی ایران گواه این ادعا است.

سال 98 نه تنها برای صنعت لوازم خانگی بلکه برای تمامی صنعت کشور یک بزنگاه جدی خواهد بود. مشکلات ناشی از تحریم می تواند برای بخش تولید یک فرصت کم نظیر باشد اما به شرط آنکه حمایت های دولتی و دست مهربان مردم کشورمان نیز پشت تولید کالای با کیفیت ایرانی قرار بگیرد.

اتخاذ سیاست های درست و رفع موانع تولید، حذف بخشنامه های متعدد و البته تشویق های مالیاتی می تواند طلوع یک صبح دل انگیز در تاریک ترین لحظه شب تولید کشور باشد.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟