اخبار لوازم خانگی

روند رو به رشد برند تلویزیون ایرانی

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از این است که در نیمه نخست امسال، ...

بهنام وحیدی | 5 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از این است که در نیمه نخست امسال، تولید انواع لوازم خانگی از هشت تا 40 درصد کاهش داشته است.

در نیمه نخست امسال 347 هزار و 100 دستگاه انواع تلویزیون تولید شد که این رقم در مقایسه با مدت مشابه پارسال، 29.6 درصد کاهش داشته است اما در خصوص میزان فروش برندهای لوازم خانگی و علی‌الخصوص، تلویزیون در مهر 96 سهم بازار تلویزیون (در خانه مصرف‌کنندگان ایرانی) ۳۹درصد در اختیار سامسونگ، 34 درصد برای ال‌جی و نزدیک به ۲۷ درصد نیز مربوط به برندهای دیگر است.

علی‌رغم کاهش تولید در حوزه تلویزیون ایرانی در دی ماه 97، وزنه افزایش فروش به سوی برند داخلی تلویزیون (ایکس ویژن) سنگینی کرده است و آن‌طور که فعالان بازار گزارش می‌دهند، دو شرکت اول با کاهش عرضه سهم پایین‌تری از بازار را کسب کرده و جایگاه سوم نیز با یک شرکت تولید داخلی (ایکس ویژن) جایگزین شده است.

کیفیت، پاشنه آشیل برندهای ایرانی

براساس گزارش مرکز آمار ایران، حدود 59 درصد از لوازم خانگی خریداری و فروخته شده در 3 سال اخیر (کالاهای منتخب در این طرح آماری)، تولید داخل کشور بوده‌ است و براساس گزارش مرکز آمار از عوامل جذب مشتری به برندهای خاص، 51 درصد پاسخگویان (فروشندگان لوازم خانگی)، کیفیت بالای لوازم خانگی خارجی را مهم‌ترین عامل توجه مشتریان، به لوازم خانگی خارجی می‌دانند.

همچنین قابل اعتماد نبودن و نداشتن کیفیت لوازم خانگی داخلی، در رقابت با رقبای خارجی، به ترتیب با 47.5 و 35 درصد، مهم‌ترین عوامل بی توجهی مشتریان به لوازم خانگی داخلی، از دید پاسخگویان بوده است.

نتایج نشان می دهد که مهم ترین دلیل بی‌کیفیت بودن لوازم خانگی داخلی از دید فروشندگان، به کار نگرفتن فن‌آوری و نوآوری در ساخت کالاهای داخلی است.

از نظر فروشندگان لوازم خانگی، فن‌آوری پیشرفته با 61 درصد و خلاقیت در طراحی مناسب کالاهای خارجی با 46.5 درصد، از مهم‌ترین دلایل با کیفیت بودن لوازم خانگی خارجی بوده است.

کیفیت محصول یکی از مسائل مهم و قابل توجه برای مصرف کنندگان بوده است. از این رو تولید کنندگان برای کسب بازار فروش و رضایت متقاضیان و شهرت خود باید بکوشند همواره محصولات با کیفیت بالا تولید کنند. از طرفی حفظ شهرت و توانایی رقابت تولیدکنندگان در عرصه جهانی مستلزم برنامه ریزی مناسب برای کنترل و ارزیابی مداوم کیفیت مورد درخواست متقاضیان در ارتباط با شاخص های کیفیت جدید است. همچنین جذب ارتباط هر چه بیشتر متقاضیان و همزمان با آن پایین آوردن هزینه های تولید و نهایتا کاهش قیمت از عوامل مهم و موفقیت آمیز برای تولید کنندگان است.

ایکس ویژن، الگوی رشد برند ایرانی

با توجه به گزارش‌های مرکز آمار ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت، علیرغم تشدید تحریم‌ها و مشکلات متعدد موجود در تولید لوازم خانگی و به صورت ویژه تلویزیون در داخل کشور، میزان فروش برند داخلی ایکس ویژن در رقابت با رقبای خارجی رشد صعودی داشته است. همانگونه که ذکر شد، کیفیت محصول و خدمات پس از فروش از فاکتورهای مهم جذب مشتری است، برند ایکس ویژن در این مسیر، افزایش قیمت حداقلی داشته و محصول کیفی را با قیمت و تکنولوژی مناسب به مصرف کنندگان ارائه داد تا بخشی از نیاز عمومی تامین شود.

در همین راستا، مصرف کننده نیز با توجه به نوسان نرخ ارز و افزایش قیمت برندهای خارجی و عدم اطمینان از خدمات پس از فروش برندهای خارجی و همچنین کیفیت بالای محصول ایرانی، مسیر خرید خود را سوی برند ایرانی تلویزیون تغییر داده است.

به نظر می‌رسد با توجه به اطمینان مصرف‌کننده داخلی به محصول ایرانی و جلب رضایت آن از خرید ایرانی، در ماه‌های نخست سال 98، شاهد افزایش فروش محصولات ایرانی در بازار باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟