اخبار لوازم خانگی

کدام تلویزیون‌های هوشمند خرید مناسب تری هستند؟قیمت و مشخصات

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، زندگی هوشمند موضوعی است که همه شرکت‌های بزرگ تولیدکننده فناوری به آن می‌پردازند. ...

بهنام وحیدی | 5 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، زندگی هوشمند موضوعی است که همه شرکت‌های بزرگ تولیدکننده فناوری به آن می‌پردازند. ماشین‌های بدون راننده در راه هستند. دستیار‌های مجازی قدرتمند در اختیار شما قرار دارند و و لوازم‌خانگی نیز به سمت هوشمند شدن پیش می‌روند.

چند سالی هست که بسیاری از دستگاه‌های دیجیتال خانه مثل تلویزیون و یخچال نیز به سیستم‌عامل‌های مختلف مجهز شده‌اند. اندروید و WebOS محبوب‌ترین سیستم‌عامل‌هایی هستند که این روز‌ها در لوازم‌خانگی استفاده می‌شوند. با داشتن چنین محصولاتی می‌توانید بسیاری از فعالیت‌های روزمره را به‌صورت هوشمند انجام دهید.

کم کردن صدای یک اسمارت‌تی‌وی با استفاده از گوشی یا یک فرمان صوتی تا چند سال پیش یک اتفاق عجیب و غریب بود، اما این روز‌ها می‌توانید با نصب یک سیستم هوشمند خانگی، چراغ‌ها، ترموستات، یخچال، تلویزیون، ماشین لباس‌شویی و بسیاری دیگر از محصولات خانگی را به‌راحتی و از راه دور کنترل کنید. با اضافه شدن هوش مصنوعی به این سیستم‌ها می‌شود انتظار داشت که تا چند سال آینده بسیاری از فعالیت‌های روزمره ما به‌صورت خودکار انجام شود.

این مقاله البته به نوع خاصی از تجهیزات هوشمند به نام اسمارت‌تی‌وی می‌پردازد. این تلویزیون‌های هوشمند مانند یک تبلت بسیار بزرگ، از حافظه داخلی، پردازنده و رم بهره می‌برند و علاوه بر این به یک سیستم‌عامل اختصاصی نیز مجهز شده‌اند. شرکت‌های بزرگ تولیدکننده تلویزیون مانند سامسونگ، ال‌جی و سونی نیز این روز‌ها مشغول مبارزه با هم هستند تا هرکدام قدرتمندترین تلویزیون ممکن را به بازار ارائه کنند. در نظر داشته باشید که در این مقاله تلویزیون‌هایی را موردبررسی قرار داده‌ایم که از نظر قیمت در سطح مناسب‌تری قرار دارند و یک تلویزیون لاکچری به‌حساب نمی‌آیند. هرچند در بازار فعلی ایران همین گزینه‌ها نیز، قیمتی سرسام‌آور دارند.

بهترین ال‌ای‌دی: LG OLEDB۸P series

اگر در ذهن شما داشتن یک تلویزیون به بهترین کیفیت تصویر خلاصه شود، سری OLEDB۸P شرکت ال‌جی می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد. هرچند قیمت بسیار بالای این اسمارت‌تی‌وی بسیاری از خریداران را نا امید خواهد کرد، اما هستند افرادی که حاضرند برای داشتن بهترین تلویزیون، مبلغی باورنکردنی را هزینه کنند. OLEDB۸P از نظر تصویر از همه تلویزیون‌های غیر OLED بهتر است و با تمامی تلویزیون‌های OLED نیز برابری می‌کند. بااین‌حال پرداخت قیمتی حدود ۱۵۰۰ دلار برای مدل ۵۵ اینچی و حدود ۲۵۰۰ دلار برای ۶۵ اینچی، موضوعی است که انتخاب و خرید OLEDB۸P را مشکل می‌کند.

نکته عجیب در مورد سری B۸ این است که از نظر پردازشی، این اسمارت‌تی‌وی از نسخه پیشین خود کمی ضعیف‌تر است، اما داشتن یک پنل نمایشی بسیار با کیفیت باعث می‌شود تا بی۸ بهترین انتخاب برای داشتن یک تلویزیون هوشمند باشد. شاید برای شما هم این پرسش پیش بیاید که چرا قیمت این تلویزیون از اسمارت‌تی‌وی‌های ال‌سی‌دی بالاتر است؟ در واقع شما می‌توانید با پرداخت نیمی از این قیمت، یک اسمارت‌تی‌وی بسیار با کیفیت تهیه کنید. تفاوت، اما در پنل OLED به کار برده شده در سری B۸ است. پنل‌های OLED نزدیک به دو برابر از پنل‌های LCD گران‌تر هستند.

از نظر نرم‌افزاری سیستم‌عامل وب‌اواس شرکت ال‌جی شما را نا امید نخواهد کرد. بااین‌حال این سیستم‌عامل چندین قدم از سیستم‌عامل تایزن شرکت سامسونگ عقب‌تر است. البته این موضوع در نرم‌افزار‌های قابل‌نصب بررسی‌شده است. از نظر سرعت سیستم‌عامل، وب‌اواس همچنان بهترین گزینه پیش روی کاربر است.

کنترل تلویزیون نیز تغییر خاصی نسبت به مدل‌های سال ۲۰۱۷ نداشته و همچنان از سیستم تشخیص حرکت دست کاربر به‌عنوان روش اصلی جابجایی در منو‌ها استفاده می‌کند. نکته دوست‌داشتنی در B۸، مجهز بودن این اسمارت‌تی‌وی به دستیار صوتی گوگل است. شما می‌توانید با چند فرمان ساده، به تمامی منو‌ها و اپلیکیشن‌های نصب‌شده در تلویزیون خود دسترسی داشته باشید و یا حتی یک فایل خاص را در حافظه داخلی تلویزیون اجرا کنید

تلویزیون ۴k ال‌جی از تمامی فرمت‌های مشهور ویدیویی و صوتی پشتیبانی می‌کند. Dolby Vision و HDR۱۰ نیز با استفاده از پردازنده آلفا ۹ این تلویزیون به‌راحتی و با کیفیت بسیار زیادی اجرا و پخش می‌شوند. هرچند هنوز فیلم خاصی با این دو کیفیت در سینمای جهان ارائه نشده، اما داشتن تلویزیونی برای آینده می‌تواند گزینه‌ای مناسب باشد.

پورت‌های ورودی بی۸ کامل هستند و تنها درگاهی که حذف‌شده، درگاه آنالوگ ورود ویدیو است که مدت‌ها است در هیچ تلویزیونی استفاده نمی‌شود. کیفیت رنگ ارائه‌شده در مدل بی۸ شرکت ال‌جی تفاوت خاصی با دیگر تلویزیون‌های OLED ندارد و زوایای دید نیز فوق‌العاده است. در واقع هیچ تلویزیونی نمی‌تواند از نظر زاویه دید با بی۸ ال‌جی مقابله کند.

حداکثر نور می‌توانست کمی بیشتر باشد، اما در استفاده روزمره در خانه، شما هیچ‌وقت از حداکثر توانایی نوری یک تلویزیون استفاده نمی‌کنید. تنظیمات زیادی از نظر کیفیت پردازش تصویر با پردازنده آلفا ۹ وجود دارد و شما باید با گذر زمان، بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید. کمی طول کشید تا ما در بررسی B۸ توانستیم به بهترین شکل از پردازش ویدیو برسیم، اما پس از یادگرفتن تنظیمات مختلف این تلویزیون، هیچ فایل ویدیویی نخواهد بود که در بی۸ قابل‌اجرا نباشد.

در پایان باید به این موضوع اشاره کنیم که سری B۹ شرکت ال‌جی به‌زودی به بازار خواهد آمد و درصورتی‌که می‌توانید چند ماه برای خرید تلویزیون صبر کنید، شاید بی ۹ گزینه‌ای جذاب‌تر را پیش روی شما بگذارد. البته در نظر داشته باشید که با ورود بی۹، قیمت سری بی۸ نیز کاهش پیدا خواهد کرد.


بهترین ال‌سی‌دی: Samsung Q۹ series

اگر تلویزیون‌های ۱۵ هزار دلاری سامسونگ را برای استفاده عموم در نظر نگیریم، سری ۹ این شرکت گران‌قیمت‌ترین ال‌سی‌دی بازار به حساب می‌آید. این اسمارت‌تی‌وی چند صد دلار از B۸ ال‌جی گران‌تر است و البته کیفیت تصویر پایین‌تری دارد.

در سال‌های اخیر سامسونگ تمامی ایرادات پنل‌های ال‌سی‌دی را رفع کرده است، اما هنوز هم از نظر میزان کنتراست نمی‌تواند با پنل‌های OLED مقابله کند. همین موضوع باعث شده تا خرید یک اسمارت‌تی‌وی OLED که کمی هم ارزان‌تر است، به گزینه‌ای بهتر تبدیل شود.

البته هنوز هم دلایل زیادی برای جذابیت سری ۹ سامسونگ وجود دارد. اگر یک تلویزیون ۷۵ اینچی را برای خرید مدنظر داشته باشید، بهترین انتخاب پیش رو Samsung Q۹ است. تنها گزینه مناسب‌تر در این سایز، LG OLEDC۸P است که حدود ۷ هزار دلار هزینه را روی دست خریدار خواهد گذاشت.

طراحی ظاهری کیو ۹ نیز از دلایلی است که می‌توان به خرید این اسمارت‌تی‌وی فکر کرد. علاوه بر این تلویزیون‌های ال‌سی‌دی از استحکام بهتری برخوردار هستند که ممکن است برای بعضی کاربران اهمیت داشته باشد. در واقع با خرید یک ال‌سی‌دی شما هیچ‌وقت نگران سوختن بخشی از صفحه‌نمایش نخواهید بود. موضوعی که در تلویزیون‌های OLED شاهد آن هستیم.

کنترل اسمارت شرکت سامسونگ از نظر طراحی و عملکرد چندین قدم از تولیدات ال‌جی، سونی و دیگر شرکت‌ها جلوتر است. طراحی مینیمال این کنترل و سرعت بسیار بالا از نظر عکس‌العمل به فرمان‌های کاربر نیز از خصوصیات بسیار مثبت کنترل هوشمند شرکت سامسونگ به‌حساب میاید. فرمان‌های صوتی نیز به خوبی انجام می‌شوند هرچند در زمان بررسی ما، در ایران امکان استفاده از این دستیار صوتی وجود ندارد.

پورت‌های ورودی در کیو ۹ در پشت تلویزیون قرار ندارند و تنها یک سیم به تلویزیون متصل می‌شود. همین طراحی ساده باعث شده تا بسیاری از کاربران کیو ۹ را به‌عنوان تلویزیون موردنظر خود انتخاب کنند.

کیفیت تصویر در کیو ۹ بسیار مناسب است و فاصله بسیار کمی با کیفیت تصویر تلویزیون‌های OLED دارد. هرچند وقتی این تلویزیون را در کنار اسمارت‌تی‌وی بی ۸ ال‌جی بگذارید باز هم متوجه کیفیت بالاتر پنل‌های OLED خواهید شد. به‌هرحال تصویر ۴k کیو ۹ در استفاده روزمره شما را نامید نخواهد کرد. پردازش رنگ‌ها مناسب است و زوایای دید نیز در بهترین وضعیت ممکن قرار دارد.

سرعت پردازشی کیو ۹ بسیار بالا است و شما در پخش و اجرای هیچ‌گونه فایل تصویری به مشکل بر نخواهید خورد. البته فناوری Dolby Vision در کیو ۹ قابل‌استفاده نیست که می‌تواند نکته‌ای منفی در آینده این تلویزیون هوشمند باشد.


تنها گزینه ارزان پیش رو: TCL ۶ series

هیچ تلویزیونی در بازار جهان و ایران وجود ندارد که بتواند به قیمتی پایین‌تر از هزار دلار، چنین کیفیتی را در اختیار شما قرار دهد. البته در نظر داشته باشید که اگر می‌توانید هزینه‌ای بیشتر را برای خرید تلویزیون کنار بگذارید، همچنان B۸ ال‌جی گزینه‌ای مناسب‌تر است.

کیفیت تصویر در سری ۶ شرکت تی‌سی‌ال فوق‌العاده بالا است و شما را راضی خواهد کرد. پنل ال‌سی‌دی شرکت تی‌سی‌ال آن‌قدر با کیفیت است که به‌سختی توانستیم در آن، تفاوتی با پنل‌های تولیدی شرکت ال‌جی و سامسونگ بیابیم. در نظر داشته باشید که به‌طورکلی کیفیت صفحه‌نمایش‌های ال‌سی‌دی از OLED پایین‌تر است.

از کیفیت تصویر که بگذریم، سیستم‌عامل به‌کاربرده شده در تلویزیون هوشمند شرکت TCL بهترین سیستم‌عاملی است که تاکنون در اسمارت‌تی‌وی‌ها ارائه‌شده. البته شاید تعدادی از خصوصیات خاص که در دیگر سیستم‌عامل‌ها شاهد آن هستیم در Roku وجود نداشته باشد، اما این سیستم‌عامل، مهم‌ترین فعالیت خود را که پخش فایل‌های ویدیویی است به بهترین نحو ممکن انجام می‌دهد.

بدنه سری ۶ بر خلاف تولیدات قدیمی‌تر شرکت تی‌سی‌ال از جنس آلومینیوم تیره‌رنگ است. این تغییر جنس و رنگ باعث شده تا سری ۶ محصولی گران‌قیمت‌تر به نظر برسد. البته اگر از کناره‌ها به این اسمارت‌تی‌وی نگاه کنید متوجه خواهید شد که بدنه این تلویزیون از دیگر تلویزیون‌ها ضخیم‌تر است. به‌هرحال این موضوع تنها در هنگام جابجایی مشکل‌ساز است و در استفاده روزمره شما تنها تلویزیون را از پنل روبرو مشاهده خواهید کرد.

سیستم‌عامل روکو یکی از سریع‌ترین و به‌روزترین سیستم‌عامل‌های تلویزیون‌های هوشمند است که تاکنون به بازار عرضه‌شده. منو‌ها بسیار ساده طراحی شده‌اند و اپلیکیشن‌های ۴k به‌راحتی در اختیار کاربر قرار می‌گیرند. متأسفانه بسیاری از برنامه‌های پخش آنلاین تلویزیون در کشور ما غیرفعال هستند.

کنترل سری ۶ در دو نوع ارزان‌قیمت و لوکس قابل سفارش است. تنها تفاوت عملی دو کنترل در سیستم دستیار صوتی موجود در مدل گران‌تر است که البته استفاده چندانی برای کاربران ایرانی ندارد. درگاه‌های به‌کاررفته در این اسمارت‌تی‌وی کامل هستند هرچند مثل دیگر مدل‌های سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، درگاه آنالوگ را در سری ۶ مشاهده نخواهید کرد.

کیفیت رنگ‌ها در پنل سری ۶ از نظر مشاهده چشمی تفاوتی با تلویزیون‌های گران‌قیمت ندارد. در نظر داشته باشید که در سری ۶ تنها پنل ۷۵ اینچی از نوع ۱۲۰ هرتزی است و در صورت خرید مدل‌های ۶۵ و ۵۵ اینچی، شما شاهد نوع خاصی از تغییرات نرم‌افزاری خواهید بود که تصویری شبیه به ۱۲۰ هرتز را برای شما شبیه‌سازی کند. در بررسی تصویری ما در کنار رقیب‌های تولیدی شرکت ال‌جی و سامسونگ، شاهد تفاوت خاصی از نظر کیفیت تصویر نبودیم. رنگ‌های سیاه و تیره در سری ۶ بسیار با کیفیت هستند و سایه و تصاویر شبح نیز به‌طور کامل حذف‌شده‌اند.

به این موضوع دقت کنید که با توجه به قیمتی که برای این تلویزیون پرداخت می‌کنید نباید انتظار یک وسیله بدون نقص را داشته باشید. قدرت پردازش ویدیو در سری ۶ چندان بالا نیست و بدون شک در پخش بعضی از فایل‌های سنگین دچار از دست رفتن فریم خواهید شد. البته توانایی‌های نرم‌افزاری روکو بسیاری از این ضعف‌ها را پوشش می‌دهد.

منبع : برترین ها

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟