اخبار لوازم خانگی

ثبات ارزی لازمه “رونق تولید” در صنعت لوازم خانگی

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، صنعت لوازم خانگی ایران یکی از مهمترین صنایع تولیدی به شمار می رود که مانند ...

بهنام وحیدی | 5 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، صنعت لوازم خانگی ایران یکی از مهمترین صنایع تولیدی به شمار می رود که مانند دیگر بخش های صنعتی کشور برای تولید مناسب، نیازمند ثبات در بخش ارز است.

اردیبهشت سال گذشته بود که نوسانات شدید ارزی پایه های تولید در صنعت لوازم خانگی را سست کرد چراکه بخش قابل توجهی از تولید نیازمند مواد اولیه وارداتی بوده و همین مهم سبب شد تا تولیدکنندگان کشور با مشکل بزرگی به نام “کاهش سرمایه در گردش تولید” مواجه شوند.

کمبود مواد اولیه، کاهش تولید و افزایش چشمگیر قیمت در بازار به دلیل کاهش عرضه و افزایش تقاضا باعث شد تا روزهای دشواری برای بخش تولید و خریداران لوازم خانگی رقم بخورد.

با آغاز سال 98 رهبر معظم انقلاب بر اساس تفکرات خردمندانه خود، سال جاری را به نام “رونق تولید” نامگذاری کردند. بر اساس بیانات مقام معظم رهبری ایشان بیان داشتند : سال 97 را ما سال «حمایت از کالای ایرانی» اعلام کردیم. نمی‌توانم بگویم که این شعار به‌طور کامل عملی شد، امّا می‌توانم بگویم این شعار به‌صورت وسیعی مورد توجّه قرار گرفت و در بسیاری از موارد، این شعار از سوی مردم مورد استقبال قرار گرفت و عمل شد و همین قطعاً تأثیر خواهد داشت. امسال مسئله‌ی «تولید» مطرح است. می‌خواهم مسئله‌ی تولید را به‌عنوان محور فعّالیّت قرار بدهم.

ایشان ادامه دادند : مسئله محوری و اصلی، مسئله «تولید» است، زیرا اگر تولید جریان یابد، هم مشکلات معیشتی و اشتغال حل می‌شود، هم موجب استغنای کشور از بیگانگان و دشمنان خواهد شد و حتی می‌تواند مشکل ارزش پول ملی را تا حدود زیادی برطرف کند، بنابراین من شعار امسال را «رونق تولید» قرار دادم.

بر اساس آنچه که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره داشتند وظیفه اصلی دستگاه های دولتی حمایت تمام قد از بخش تولید خواهد بود اما در این میان برای محقق شدن شعار سال 98، بخش تولید نیازمند ثبات ارزی خواهد بود.

چند نرخی بودن ارز باعث می شود تا صنعت لوازم خانگی در بخش تولید به توفیقات لازم دست پیدا نکند چنانکه در سال 97 تمامی مشکلات ناشی از عدم ثبات در بازار ارز را به چشم دیدیم.

در همین رابطه آلبرت بغزیان، استاد اقتصاد دانشگاه تهران با بیان اینکه رونق‌بخشی تولید و اقتصاد کشور نیازمند اقدامات خاص، برنامه‌ریزی‌های منسجم و اتخاذ تصمیمات باثبات است، گفت: به طور مثال با ارز چند نرخی و تصمیمات خلق‌الساعه در تعیین نرخ ارز نمی‌توان به رونق تولید امیدوار بود، چرا که اگر قرار است نرخ ارز بی‌ثبات و دارای نوسان قیمتی باشد سرمایه‌گذاری در بخش تولید سخت خواهد شد و تولید، رونق نمی‌گیرد، زیرا منابع مالی به جای ورود به بخش تولید وارد بازارهای سفته‌بازی، سوداگری و موازی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار «ال کا ایران»، افزایش تولید و دست یابی به بازارهای منطقه ای باعث خواهد شد تا صنعت لوازم خانگی تهدید تحریم های آمریکا را به فرصتی برای خود مبدل کند. بانک مرکزی در همین رابطه می تواند نقش مهمی ایفا کند چراکه مهمترین دستگاه نظارتی برای ثبات در بازار ارز، بانک مرکزی خواهد بود. از طرفی اهدای تسهیلات هدفمند و کم بهره به تولیدکنندگان لوازم خانگی باعث خواهد شد تا مشکلات ناشی از کاهش ارزش پول ملی برای این بخش مهم صنعت کشور کمرنگتر شود.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟