اخبار لوازم خانگی

چه کسی مسئول نظارت بر افزایش قیمت لوازم خانگی است؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، موضوع قیمت در بازار لوازم خانگی به یک چالش بی پایان مبدل شده تا جایی که به ...

بهنام وحیدی | 5 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، موضوع قیمت در بازار لوازم خانگی به یک چالش بی پایان مبدل شده تا جایی که به لطف عدم نظارت نهادهای مربوطه شرکت های تولیدکننده داخلی در حال افزایش قیمت هستند و این افزایش قیمت را در چند مرحله اجرا و یا قصد عملی کردن آن را دارند.

افزایش قیمت هر کالایی در بازار فعلی در حقیقت تیشه به ریشه خود زدن است چرا که مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم طی ماه های گذشته باعث شده تا قدرت خرید مردم به شدت کاهش یابد. در این میان تصور برخی از شرکت های تولیدی بر آن است که به دلیل نیازمندی مردم به کالایی مانند لوازم خانگی و البته نبود نظارت این حق را دارند که از آب گل آلود ماهی گرفته و هرگونه افزایش قیمتی را که می خواهند لحاظ کنند.

نکته قابل تامل اینجاست که برخی از مسئولین حوزه لوازم خانگی نیز پیش تر با ایجاد جو روانی نوید افزایش قیمت را در بازار لوازم خانگی می دهند. گرچه این نوید افزایش قیمت با بیانی محتاطانه به مخاطب القا می شود اما باید به این نکته توجه داشت که ایجاد جو روانی قبل از ارائه مدارک و اسناد به مرجع تایید افزایش قیمت، تنها به آشفته شدن بیش از پیش بازار کمک می کند.

در همین رابطه حبیب الله انصاری، دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران می‌گوید: “قیمت لوازم خانگی در ماه مبارک رمضان کمتر از 20 درصد گران می‌شود؛ چرا که افزایش بیش از این باعث عمیق‌تر شدن رکود و قدرت خرید مردم را برای خرید کالا ضعیف می‌کند.”

فرایند افزایش قیمت چگونه است؟

فرایند افزایش قیمت در محصولات لوازم خانگی مانند سایر تولیدات در کشور تابع پارامترهای ثابت و متغیری است. افزایش حقوق و دست مزد، بیمه، قیمت مواد اولیه و نرخ ارز که همگی در قیمت تمام شده محصول تاثیرات مستقیم خواهند داشت از جمله این پارامترها است با این حال هیچ شرکتی حق افزایش قیمت خودسرانه را نخواهد داشت.

اما این فرایند در صنعت لوازم خانگی به اینگونه است که هزینه های تولید و هرآنچه که در قیمت نهایی محصول تاثیرگذار خواهد بود با مستندات کامل به اتحادیه لوازم خانگی ارسال شود.

آیا اتحادیه لوازم خانگی مجوز افزایش قیمت می دهد؟

در همین رابطه مرتضی میری، نایب رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران به خبرنگار ال کا ایران گفت : اتحادیه لوازم خانگی به هیچ وجه بازوی نظارتی نیست. شرکت های تولیدکننده لیست قیمت را برای اتحادیه ارسال و ما نیز آن را برای سازمان حمایت ارسال می کنیم.

وی ادامه داد : اینکه می گویند اتحادیه وظیفه نظارت بر قیمت بازار لوازم خانگی را دارد درست نیست چرا که وظیفه نظارت بر عهده سازمان حمایت است.

میری گفت : بازار لوازم خانگی کشش افزایش قیمت را ندارد. کاهش قدرت خرید مردم باعث شده تا رکود در بازار لوازم خانگی داشته باشیم با این حال اینکه شرکت ها میل به افزایش قیمت دارند دود آن به چشم خودشان می رود. البته ما منکر افزایش هزینه های تولید نیستیم و معتقدیم که باید بسته های حمایتی برای بخش تولید در نظر گرفته شود.

مرتضی میری در پایان گفت : قطعا هیچ شرکتی دوست ندارد که مشتریان خودرا از دست بدهد و ما نیز به عنوان حامی واحد های صنفی و بخش تولید لوازم خانگی خواستار رونق در این بخش هستیم. افزایش قیمت لوازم خانگی به صلاح بازار لوازم خانگی نیست و اگر شرکت های تولیدی با مشکل مواجه هستند، در سال “رونق تولید” وظیفه نهادهای مربوطه است که با در نظر گرفتن بسته های حمایتی از تولیدکنندگان لوازم خانگی حمایت ویژه تری شود.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟