اخبار لوازم خانگی

ارایه تسهیلات با بهره کم‌ به خریداران و متقاضیان فرش دستباف

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: در راستای تفاهم نامه با صندوق کار آفرینی امید می‌توان ...

بهنام وحیدی | 5 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: در راستای تفاهم نامه با صندوق کار آفرینی امید می‌توان به خریداران و متقاضیان فرش دستباف تسهیلات با بهره کم‌ ارایه داد.

فرشته دستپاک در نشست هم اندیشی مرکز ملی فرش ایران و جمعی از اعضای اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان فرش دستباف ایران، گفت: در سال رونق تولید و با مساله تحریم، سال متفاوت‌تری نسبت به سال‌های گذشته پیش رو داریم که این امر حمایت مستمر ذی‌نفعان فرش دستباف و رفتار متفاوت در صادرات و تجارت فرش دستباف را طلب می‌کند.

وی با اشاره به طرح ملی کارآفرینی و توسعه صادرات فرش دستباف، تصریح کرد: با این طرح قادر به ایجاد ۴۰ هزار شغل خواهیم بود و این موضوعی است که باید به درستی در مجلس شورای اسلامی از آن دفاع شود.

رئیس مرکز ملی فرش ایران، با بیان اینکه تهاتر فرش موضوع دیگری بود که با هیأت چینی اعزامی به ایران به بحث و بررسی پرداخته شد، گفت: هیأت چینی خواستار فرشی بودند که شناسنامه دار باشد، از این رو در نشستی با یک شرکت بین المللی، برای شناسنامه دار شدن وارد مذاکره شدیم و این موضوع کماکان در حال پیگیری است. البته این موضوع اجباری نبوده و در فاز اول کسانی که خواهان شناسنامه دار شدن فرش‌های خود هستند مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.

دستپاک در ادامه اضافه کرد: آموزش فرش دستباف در سال ۹۷ با توجه به نیاز ذی‌نفعان و با هدف بهبود وضعیت تولید، بازارسازی و بازاریابی انجام شد.

وی با اشاره به از بین رفتن دارهای استان گلستان و گمیشان، اضافه کرد: این مساله جدی دیگری است که امیدواریم با کمک اتحادیه بتوان دارهای مورد نیاز آن استان را تأمین کنیم.

رئیس مرکز ملی فرش ایران در ادامه با اشاره به کارگروه‌های فرش استانی، بیان کرد: در این کارگروه‌ها تغییر فاحشی که ایجاد شد این است که جلسات با ریاست استاندار هر استان بر پا خواهد شد. در موضوع تبلیغات نیز مرکز در سال ۹۸ تلاش خود را چندین برابر خواهد کرد و با همکاری اتاق، بودجه قابل توجهی را در این خصوص هزینه خواهیم کرد و انتظار همراهی اتحادیه را نیز داریم. هم چنین میزان بودجه از محل مشوق‌های صادراتی سال گذشته ۸۰۰ میلیون تومان بوده است که وعده افزایش میزان بودجه از این ردیف را نیز دادند.

دستپاک با اعلام اینکه این مرکز با حداقل امکانات در سال ۱۳۹۷ برترین دستگاه وزارتخانه شد، گفت: از افتخارات این وزارتخانه بوده ایم و انتظار آن را داریم که با حمایت‌های فعالان این حوزه به سازمان تبدیل شویم.

وی ادامه داد: انتظار دیگر از بخش خصوصی در مورد مساله تحریم، ارائه بیانه‌ای در اعتراض به ترامپ است و البته بسته‌های حمایتی در مورد مساله تحریم تهیه و به مقام عالی وزارت ارائه شد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران در مورد تحریک تقاضای بازار داخل نیز به تفاهم نامه با صندوق کار آفرینی امید اشاره کرد و گفت: در راستای این تفاهم نامه می‌توان به خریداران و متقاضیان تسهیلات با بهره کم ارائه داد.

دستپاک ادامه داد: در بازاریابی، حرکت‌های مثمر ثمر از سوی بخش خصوصی انجام نمی‌شود. کشورهای سنگاپور و برونئی از ثروتمندترین کشورهای دنیا هستند که اصحاب فرش دستباف از آنها غافل هستند. در این خصوص می‌توان از پتانسیل وزارت امور خارجه استفاده کرد. مذاکره با ASEAN (انجمن ملل آسیای جنوب شرقی) برای افزایش ظرفیت‌ها برای توسعه فرش دستباف را نیز نباید نادیده گرفت.

وی اضافه کرد: بیمه تأمین اجتماعی از الزامات ایجاد امنیت شغلی است که با بودجه ۱۹ هزار میلیارد ریالی می‌توان تمامی بافندگان را بیمه کرد و باید در اطلاع رسانی این موضوع کوشا باشید. از دیگر انتظارات از بخش خصوصی تشکیل شورای حقوق و دستمزد در استان‌ها است.

گفتنی است که در این دیدار ابتدا معاون بازاریابی مرکز ملی فرش ایران، به شرح وضعیت صادرات فرش دستباف پرداخت و تصریح کرد: با عضویت خانم دست پاک به عنوان نماینده وزیر در ستاد مقابله با تحریم دفتر ریاست جمهوری در همکاری با خانم جنیدی، بی تردید راه حل های مؤثری برای برداشته شدن مشکلات ارائه خواهد شد.

وی افزود: پرداخت یارانه به بدنه تولید و صادرات و اعزام و پذیرش هیأت‌ها و هم چنین بسته توسعه صاردات فرش دستباف به کشورهای همسایه از دیگر برنامه‌های مرکز در کم رنگ کردن اثرات تحریم است و تلاش جهت مصوب کردن تغییرات تبصره ۳ ماده ۱۲۱ (ورود قطعی فرش دستباف)، از جدیدترین اقدامات مرکزملی فرش دستباف ایران است.

اعضا نیز با ارائه مطالبی در مورد هر یک از انتظارت ریاست مرکز نکاتی را ارائه کردند که حذف پیمان سپاری ارزی، حل قانونی مشکل برگشت فرش‌ها (ورود قطعی فرش دستباف ماده ۱۲۱)، کمک دولت در تبلیغات فرش دستباف، حذف مالیات بر ارزش افزوده و در واقع هر گونه مالیاتی برای این هنر- صنعت، بیمه قالی بافان و مواد اولیه فرش دستباف از مهمترین این محورها بود.

گفتنی است، در هم اندیشی مرکز ملی فرش ایران با اعضای اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان فرش دستباف، مسائل آتی هنر – صنعت فرش دستباف مورد گفتگو قرار گرفت.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟