سایر خبرها

ارائه یارانه نقدی به اقشار آسیب پذیر و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران از پیشنهاد این اتاق به دولت برای ...

بهنام وحیدی | 5 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران از پیشنهاد این اتاق به دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارائه یارانه نقدی به اقشار آسیب پذیر خبر داد.

مسعود خوانساری در خصوص پیشنهاد اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران به دولت در خصوص حذف ارز 4200 برای کالاهای اساسی و روش‌های جایگزین آن اظهار کرد: ما معتقدیم هرگونه تفاوت قیمت در نرخ ارز و ایجاد ارز چند نرخی، باعث فساد و رانت می‌شود و منافع تخصیص این ارز ترجیحی به هیچ وجه به مردم، مصرف‌کنندگان و بخصوص قشر آسیب‌پذیر جامعه نمی‌رسد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود:کالاهای اساسی جزو کالاهایی بوده که ارز 4200 تومانی برای تامین آن اختصاص یافته بود ولی شما نگاه کنید، تورم آشامیدنی‌ها و خوراکی‌ها در سال گذشته حدود 80 تا 85 درصد بوده است.

وی ادامه داد: یا در مورد کاغذ هم موضوع جالب توجه است؛ تامین کاغذ با ارز 4200 تومانی انجام می‌شده ولی قیمت کاغذ در بازار، حتی بالاتر از کاغذی است که با نرخ ارز آزاد به کشور وارد شود.

خوانساری با بیان اینکه مواردی از این دست نشان داده که سیاست ارز ترجیحی نتوانسته موفقیت آمیز باشد گفت: ما معتقدیم باید هرچه سریعتر، قیمت ارز بر اساس مکانیزم بازار تعیین شود و بانک مرکزی برای جلوگیری از نوسانات قیمتی، اقدامات کنترلی خود را انجام دهد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، برای آنکه افزایش قیمت ها به اقشار کم‌درآمد فشار مضاعفی وارد نکند لازم است تا در مقابل، برای کمک به اقشار آسیب‌پذیر باید یارانه نقدی را برای این بخش از جامعه درنظر گرفت.

گرانی در بازار انواع کالاها، حتی گرانی در بازار اقلام اساسی از جمله گوشت، شکر، کاغذ، لاستیک و … طی سال گذشته درحالی به صورت لجام گسیخته رخ داد که در سال 97، بیش از 13 میلیارد دلار ارز دولتی برای واردات و تامین این اقلام تخصیص داده شده و دولت علی‌رغم حیف و میل شدن این مبالغ نجومی، نتوانست اقلام اساسی را با قیمت دولتی و مصوب به دست مصرف‌کنندگان برساند./تسنیم

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟