اخبار لوازم خانگی

هیچ کدام از برند های کره ای ورشکست نشده اند

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، با توجه به افزایش قیمت‌ها در بخش لوازم خانگی طی ماه‌های گذشته و بالتبع نوسانات نرخ ...

بهنام وحیدی | 5 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، با توجه به افزایش قیمت‌ها در بخش لوازم خانگی طی ماه‌های گذشته و بالتبع نوسانات نرخ ارز این بازار با چالش های متفاوتی روبه رو شد و برخی در این شرایط به سوء استفاده هر چه بیشتر مبادرت ورزیدند .

حالا پس از گذشت چند ماه از رکود حاکم بر بازار لوازم خانگی، تقریبا خرید و فروش رونق گرفته اما سوالاتی درباره وضعیت آینده بازار لوازم خانگی و همکاری برندهای کره ای ذهن مصرف کنندگان را مشغول کرده است.

در حال مذاکره با شرکت های کره‌ای هستیم/ هیچ کدام از برند های کره ای ورشکست نشده اند

یک منبع آگاه در وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در خدمات پس از فروش برندهای لوازم خانگی کره‌ای در ایران مشکلی وجود ندارد و طبق ضوابط سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان این شرکت ها به ارائه خدمات می‌پردازند.

این منبع آگاه گفت: در زمینه تأمین قطعات برای تولید محصولات جای نگرانی نیست و در حال مذاکره با طرف های کره ای هستیم تا مشکلات پیش رو حل شود. البته یک سری افراد سودجو، در حال سیاه نمایی در بازار هستند و در برخی موارد شایعه سازی هایی مبنی بر ورشکست شدن شرکت های کره ای و یا افزایش قیمت ها انجام می دهند که این موضوعات به طور کل تکذیب می شود.

 

وی تصریح کرد: تحریم‌های ظالمانه بر فعالیت برندهای لوازم خانگی کره ای بی تأثیر نبود ولی همچنان مذاکرات با روند خوبی در حال انجام است .

با تقویت برند‌ها و خط تولید می توانیم تبدیل به هاب منطقه شویم

حمیدرضا غزنوی، عضو انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در گفت‌وگو با  خبرنگار  گفت: وضعیت اقتصادی و تحریم های بی منطق سال 97 باعث افت تولید و همچنین کاهش تولید محصولات  استراتژیکی مثل  یخچال و ماشین لباسشویی  شد. پیش فروش‌ها، سرمایه در گردش و تعمیق عمق ساخت داخل و قاچاق از جمله مطالبات صنایع لوازم خانگی است.

غزنوی افزود: امسال شرایط آرام‌تر شده است، البته با وجود اینکه تقاضای خرید به علت ممنوعیت واردات لوازم خارجی افزایش یافته است، اما تولید داخلی به دلیل مشکلات ارزی که داشت، کاهش پیدا کرده و این ممنوعیت ها  برای مدیریت ارزی صورت گرفته است.

عضو انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی تصریح کرد: در صورت حمایت دولت و روانه شدن نقدینگی زیادی که در کشور وجود دارد، صنعت لوازم خانگی نه تنها بازار ایران را  بلکه می‌تواند با تقویت برند‌ها و خط تولید موجود تبدیل به هاب منطقه شود و خاور میانه و بخشی از آسیا را به دست بگیرد.

وی ادامه داد: باید تلاش کنیم به مقیاس اقتصادی برسیم تا قیمت‌ها هم کاهش یابد و جای خالی برند‌های خارجی که در شرایط تحریم مردم ما را تنها گذاشته اند با برند‌های ایرانی با کیفیت مطلوب پر شود.

بانک‌های کره جنوبی با شرکت‌های ایرانی همکاری نمی‌کنند

پویا فیروزی، دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی اعلام کرد: کشور کره جنوبی، پیگیر حفظ روابط تجاری خود با ایران است، اما بانک‌های این کشور با شرکت‌های ایرانی همکاری نمی‌کنند. حتی در چند مورد دولت کره مستقیما دخالت کرد و وارد عمل شد، اما بانک منافع مدیریتی سهامداران خود را در نظر گرفت و پول را جابجا نکرد. بنابراین بخشی از پول‌ها بلوکه شد و بخشی هم برگشت خورد.

فیروزی ادامه داد: سفیر این کشور هم تمایلش را برای ادامه روابط تجاری با ایران اعلام کرده اما در عمل اتفاقی نیفتاده است.

به گفته وی صندوق ضمانت صادرات هنوز از فعالان تجاری کشور کره جنوبی، حمایتی انجام نداده است.

تولید کالای ایرانی در سطح کارخانه‌ها افزایش یافته است

فریدون نصیری، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی فلزی و آشپزخانه در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی   با بیان اینکه بازارلوازم خانگی آرام است، گفت: به لحاظ افزایش یا کاهش قیمت لوازم خانگی، نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی را در این بازار داشت.

وی با بیان اینکه یک هزار و ۷۰۰ واحد صنفی مجوزدار در تهران مشغول به فعالیت هستند، تصریح کرد: آمار دقیقی از تعداد واحد‌های صنفی بدون پروانه در صنف فروشندگان لوازم خانگی فلزی و آشپزخانه در دست نداریم.

نصیری گفت: اگر نرخ ارز به سرعت در بازار تغییر کند، قطعا در تهیه مواد اولیه تأثیر گذار خواهد بود و تولیدکنندگان بنا بر تغییر نرخ ارز تا حدی قیمت‌های خود را افزایش یا کاهش می‌دهند.

وی با بیان اینکه تولید کالای ایرانی در سطح کارخانه‌ها افزایش یافته است، افزود: امسال ۴۰ درصد اشتغال، در این صنف بیشتر شده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی فلزی و آشپزخانه یادآوری کرد: این صنف نیز همانند سایر اصناف در جهت تحقق رونق تولید،، گام‌های بلندی تا پایان سال بر می‌دارد که امیدواریم مسئولان در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی فلزی و آشپزخانه، ادامه داد: در طی این سالها در ارتباط با پیگیری و رسیدگی به شکایات مردم همکاری و هماهنگی خوبی با سازمان تعزیرات داشته ایم.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی فلزی و آشپزخانه درخصوص رسیدگی شکایات مردمی گفت: خوشبختانه در طی این سالها در ارتباط با پیگیری و رسیدگی به شکایات مردم همکاری و هماهنگی خوبی با سازمان تعزیرات داشته ایم.

نصیری در پایان گفت: امیدواریم بازار لوازم خانگی آشپزخانه روند رو به رشد خود را طی کند و همه کالا‌ها با تولید ایرانی ساخته و وابستگی به خارج کمتر شود.

به واسطه تحریم ها،  برندهای خارجی از بازار داخل حذف شد

محمدرضا کلامی بجستان، مدیرکل تنظیم بازار وزارت صمت  اظهار کرد: در حال حاضر ۱۵۶۴ واحد فعال تولیدی با ۶۵ هزار اشتغال مستقیم در حوزه لوازم خانگی داریم و تعداد ۷۰۰ جواز جدید صادر شده که ۲۷ هزار شغل ایجاد می کند.

وی افزود: سال گذشته، به دلیل تحریم ها، برندهای خارجی از بازار داخل حذف شد. البته در حوزه داخلی ظرفیت های خوبی داریم که باید از آن استفاده شود و از فضای تحریم به عنوان فرصتی برای بهبود تولید داخلی استفاده کنیم.

این مقام مسئول تصریح کرد: به واسطه هماهنگی‌های صورت گرفته، برنامه ریزی‌های لازم انجام شده تا تولید افزایش یابد؛ تا هم قیمت ها متعادل شود و هم رقابت برای بهبود کیفیت ایجاد شود.

وی ادامه داد: برنامه ریزی برای تولید صورت گرفته تا برای جبران کسری بازار ناشی از ممنوعیت واردات از ظرفیت تولید داخل بهره ببریم. اولین مشکلی که واحد‌های تولید با آن مواجه بودند، کمبود تقاضا بود اما اکنون تقاضای خرید لوازم تولید داخل بیشتر شده و احساس می‌کنیم که ظرفیت‌های تولید، پاسخگوی نیاز است.

کلامی در خصوص کاهش تولید با وجود ممنوعیت واردات گفت: واحد‌های تولیدی آمادگی افزایش یکباره تیراژ تولید را نداشتند.

این مقام مسئول تصریح کرد: وزارت صمت بیش از ۴۵ درصد سهم در جی دی پی کشور دارد، در حالیکه سهم وزارت صمت در تسهیلات زیر ۳۰ درصد است. درخواست ما از مسئولان ذی‌ربط این است که منابع در اختیار این وازرتخانه را افزایش دهند تا مشکل سرمایه در گردش واحد های تولیدی رفع شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، مدیرکل تنظیم بازار وزارت صمت افزود: در شرایط فعلی اگر ممنوعیت واردات برداشته شود؛ با ارز آزاد، بازار کالا تامین می‌شود، اما با توجه به اینکه تولید داخل پاسخگوی نیاز کشور را می‌دهد؛ واردات انجام نمی‌شود.

وی تصریح کرد: در بودجه سال ۹۸ مجلس مصوب کرد تسهیلات حوزه وزارت صمت، برای زیرساخت‌ها و سرمایه در گردش در نظر گرفته شود که بخشی از آن پرداخت شده است ؛ بنابراین باید سهم وزارت صمت از منابع و تسهیلات نیز تامین باشد که این یکی از مطالبات جدی وزارت صمت برای حمایت از واحد‌های تولیدی است.

این مقام مسئول ادامه داد: مکاتباتی برای استفاده از ال سی‌های داخلی نیز در بانک‌ها انجام شده است. همچنین در تولیدات داخلی، برنامه ریزی جهت تولید قطعه در داخل، توسط دولت انجام شده است که شرایط رقابت با محصول و قطعه خارجی فراهم شود.

کلامی درباره تمهیدات و سیاست گذاری‌ها برای کسری در بازار لوازم خانگی گفت: در برنامه ریزی تولید، وقتی برآورد نیاز می‌شود، تقاضای بازار از ناحیه زوج‌های جوان نیز درنظر گرفته می‌شود.

وی افزود: طرح‌های ما برای تحریک تقاضاست تا واحد‌های تولیدی بتوانند امکان بیشتری برای فروش داشته باشند.

کلامی در خصوص درخواست های بخش لوازم خانگی از وزارت صمت توضیح داد: در کارگروه رونق تولید، بحث تولید قطعات داخلی پیگیری شده است و در خصوص بحث پیش فروش کالا هم سال گذشته مصوبه‌ای به مجلس پیشنهاد دادیم. بحث تامین سرمایه در گردش را هم بر مبنای تسهیلات و منابع پیگیری می‌کنیم.

محمدحسین فرهنگی، عضو کمیسیون ویژه حمایت از تولید داخل مجلس نیز گفت: رقابت با موضوع کیفیت و قیمت در ارتباط است؛ یعنی خریدار یا بضاعت ندارد و به سراغ محصول بی کیفیت می‌رود یا امکان خرید دارد اما به سراغ کیفیت می‌رود.

وی در پایان گفت: قانون استفاده حداکثر از تولید داخل و خدمات با هدف حمایت از تولید داخل مصوب شد؛ البته این قانون مربوط به سال ۹۱ است که با اصلاحاتی در سال ۹۸ مطرح شد.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟