جالب و خواندنی

شرکت سیکو چطور به وجود آمد؟

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، نخستین ساعت های مچی تولید شده توسط سیکو به سال 1924 باز می گردد و این شرکت توانسته ...

بهنام وحیدی | 5 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، نخستین ساعت های مچی تولید شده توسط سیکو به سال 1924 باز می گردد و این شرکت توانسته تاکنون موفقیت های گوناگونی را در سطح جهانی کسب کند و در همین راستا قصد داریم تا به معرفی و بررسی محصولات سیکو  بپردازیم.

معرفی شرکت Seiko

شرکت ساخت ساعت سیکو  (یک واژه ژاپنی به معنای بدیع و یا موفقیت) در سال ۱۸۸۱، درست زمانی که کینتارو ساعت و طلا فروشی را به نام کی. هاتوری در منطقه کنزای توکیو در ژاپن افتتاح کرد، تاسیس و پس از یازده سال ، در سال ۱۸۹۲، وی اقدام به تولید ساعتی تحت نام سیکوشا، به معنای جایگاه مهارت دلپسند کرد.

اولین ساعت مچی‌های تولید شده تحت نام تجاری Seiko در سال ۱۹۲۴ ظاهر شدند.

در سال ۱۹۶۹ سیکو استرون، اولین ساعت کوارتز تولید شده در جهان، را معرفی کرد؛ قیمت آن در هنگام معرفی برابر با قیمت یک ماشین با سایز متوسط بود. سیکو در ادامه به معرفی اولین گاه سنج کوارتز پرداخت و در اواخر دهه‌ی ۸۰، اولین ساعت کینتیک را ساخت که ویژگی‌های مولد نیرو در خود از ساعت اتوماتیک را با دقت و صحت کوارتز ترکیب کرده است.

این ساعت به طور کامل توسط موتور خود در پوشش روزمره طراحی شده است و در سال ۱۹۸۵، شرکت اورینت و سیکو کارخانه‌ی مشترکی را تاسیس کردند.

این شرکت (کی. هاتوری و شرکت خصوصی سهام) در سال ۱۹۱۷ ثبت شد و در سال ۱۹۸۳ به شرکت خصوصی سهام هاتوری سیکو و در سال ۱۹۹۰ به شرکت سیکو تغییر نام یافت.

پس از بازسازی و ایجاد شرکت‌های تابعه عامل خود (مانند شرکت ساعت مچی سیکو و شرکت ساعت دیواری سیکو)، آن به شرکت دارایی در سال ۲۰۰۱ تبدیل شد و در ۱ ژوئیه، ۲۰۰۷ به شرکت دارایی سیکو تغییر نام داد.

شاید سیکو به دلیل تولید بهترین ساعت‌های مچی اش شناخته شده باشد، که همه‌ی آن‌ها در یک زمان به طور کامل تولید شده اند اما این نه تنها شامل اقلام عمده مانند ابزار کوچک، موتور، عقربه ها، اسیلاتور‌های کریستالی، باتری، سنسور، صفحه نمایش دیجیتالی بلکه موارد جزئی مانند روغن‌های مورد استفاده در روان کننده ساعت اسپرت و ترکیبات نورانی کاربرد بر روی عقربه و صفحه مدرج ساعت است.

در حال حاضر موتور ساعت مچی در شیزوکوییشی، ایواته (ابزار موریوکا سیکو)، نینوهه، ایواته، ایواته (نینوهه، ایواته توکی کوگیو)، شیوجیری، ناگانو (سیکو اپسون) و شرکت‌های تابعه خود را در چین، مالزی و سنگاپور ایجاد شده است. سیستم تولید داخلی کاملا یکپارچه هنوز هم برای ساعت‌های لوکس در ژاپن اعمال می‌شود.

محصولات عرضه شده توسط سیکو 

سیکو ساعت‌های کوارتز، موتور ساعت، انرژی خورشیدی، و ساعت‌های مکانیکی را با قیمت‌های مختلف، اعم از حدود ۴۵ دلار امریکا (که تحت نام تجاری آلبا به فروش می‌رسد) تا ۵۵۴.۰۰۰ دلار برای (Credor FUGAKU GBCC۹۹۹) را تولید می‌کند.

ساعت سیکو دارای چندین محصول مانند سیکو سری ۵ (۵ نشان دهنده پنج ویژگی کلیدی ساعت، یعنی پیچ اتومات، نمایش روز و تاریخ تنها در یک صفحه،که در آن زمان بسیار نادر بود ، مقاوم در برابر آب، راس ارتجاعی در موقعیت ساعت ۴ و روکش و دستبند با دوام مانند ساعت بند استیل)، و سری‌های لوکس کردور ، کینگ سیکو و گرند سیکو است.

در ۲۵ دسامبر سال ۱۹۶۹، سیکو اولین ساعت کوارتز در جهان، سیکو کوارتز استرون را وارد بازار کرد.این ساعت از یکاسیلاتور کریستالی در هسته خود برای دقت استفاده کرده، که در آن کریستال ارتعاش ثابت در هنگام اعمال ولتاژ به آن را تولید می‌کند. در طول دوره‌ی ده سال توسعه‌ی سووا سیکوشا، سیکو ایجاد بسیاری از قطعات را مدیریت کرده که برنامه قابل دوام کوارتز در ساعت مچی را فعال می‌کند.

به عنوان مثال، سیکو اسیلاتور کریستالی را به شکل دو شاخه برش داده و مدار مجتمع و موتور مخصوص را برای عملکرد درست سیگنال اسیلاتور کریستالی توسعه داده است.

علاوه بر ایجاد بخش‌های فعال سازی ساعت کوارتز، سیکو حقوق ثبت اختراع برای قطعات منحصر به فرد را در انحصار خود قرار نداد، اما تصمیم گرفت تا آن را با چشم انداز تغییر آینده‌ی ساعت‌های مچی، در اختیار دنیا قرار دهد.

سیکو در سال ۱۹۷۳، از اولین ساعت سه موتوره کوارتز در جهان با صفحه نمایش دیجیتال شش رقمی خبر داد. در سال ۱۹۷۵، سیکو نخستین ساعت دیجیتال چند منظوره در جهان، ۰۶۳۴ را عرضه کرد. در سال ۱۹۷۸، سیکو ساعت تویین کوارتز را برای رسیدگی به اثر دما بر فرکانس اسیلاتور کریستالی کوارتز، که محدودیتی در دقت ساعت کوارتز قرار داده را به بازار عرضه کرد.

سیکو در ساعت کریستال دومی را مرتبط با پردازنده‌ای قرار داده است که تغییر در درجه حرارت و سیگنال نوسان ساز اصلی برای خنثی کردن را تشخیص می‌دهد. نتیجه بهبودی عظیم در دقت ساعت از ۵ ثانیه در هر ماه تا ۵ ثانیه در سال بود. در سال ۱۹۸۸، سیکو اتوماتیک را با ساعت سازی الکتریکی با سیکو کینتیک، موتوری که توسط کاربر طراحی شده و انرژی را به برق برای موتور کوارتز تبدیل می‌کند را با هم درآمیخت.

در سال ۲۰۰۵، ساعت سیکو اسپرینگ درایو به بازار عرضه شد که با یوشیکازو آکاهان و تیم او توسعه داده شد و از چشم انداز یوشیکازو الهام گرفت؛  ساعت مچی که با شاه فنر کوک می‌شود و با دقت یک ثانیه در روز، و ظرافتی که تنها بهترین ساعت الکترونیکی می‌تواند ارائه کند.»

این موتور دقت بالا با یک ثانیه در هر روز، ذخیره انرژی طولانی (۷۲ ساعت) با آلیاژ توسعه یافته ویژه، کوک سریع با طراحی مجیک لور و حرکت خودکار با عقربه‌های ساعت را به دست آورد. حرکت از محرک اصلی به عنوان منبع انرژی و انتقال آن از طریق اجزا درست مثل یک ساعت مکانیکی سنتی استفاده می‌کند، اما به جای چرخ دنگ و تعادل، سیکو به تازگی از توسعه یافته تنظیم کننده سه همگام ساز استفاده می‌کند که مانند حرکت کوارتز عمل می‌کند.

تنظیم کننده سه همگام ساز دارای سه عملکرد اصلی است؛ کنترل انرژی مکانیکی شاه فنر، تولید برق برای مصرف کم (حدود ۲۵ نانو وات) اسیلاتور کریستالی کوارتز و تولید نیروی مغناطیسی برای تنظیم دور (چرخش) بدون نیروی موتور  با جایگزینی چرخ دنگ سنتی با ضامن مغناطیسی، اسپرینگ درایو با نویز کمتری عمل می‌کند و باعث حرکت خودکار عقربه‌ها می‌شود که جریان پیوسته‌ی زمان را نشان می‌دهد.

موتور اسپرینگ درایو نیز به عنوان مبنایی برای اولین طراحی ساعت مچی توسط یک فضانورد در طول پیاده روی فضایی، که به درستی سیکواسپرینگ درایو پیاده روی فضایی نامیده شد، مورد استفاده قرار گرفت./باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟