اخبار لوازم خانگی

چه نکاتی را برای خرید بهترین ماشین لباس‌شویی باید در نظر بگیریم؟

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، همواره نظر کارشناسان این است که، چون لباس‌شویی یکی از لوازم خانگی بسیار پر کاربرد ...

بهنام وحیدی | 5 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، همواره نظر کارشناسان این است که، چون لباس‌شویی یکی از لوازم خانگی بسیار پر کاربرد است پس باید بیشترین هزینه را برای آن کرد.

امروزه ماشین لباس‌شویی یکی از وسایل ضروری و پرکاربرد منزل است. چه برای جهیزیه چه با هدف نوکردن وسیله بخواهید ماشین لباس‌شویی تهیه کنید، باید به نکاتی توجه کنید که در این مطلب به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

سعی کنید در خرید ماشین لباس‌شویی همیشه بیشترین هزینه را کنید. همواره نظر کارشناسان این است که، چون لباس‌شویی یکی از لوازم خانگی بسیار پر کاربرد است پس باید بیشترین هزینه را برای آن کرد. البته هدف از بیان این حرف این نیست که ماشین لباس‌شویی قیمت بالا خرید کنید بلکه منظورمان این می‌باشد که از ماشین لباس‌شویی‌های بی کیفیت بازار و برند‌های نا آشنا به خاطر قیمت پایین و ارزان آن‌ها استفاده نکنید.

انواع ماشین لباس‌شویی:

سه نوع مختلف برای انتخاب و خرید لباس‌شویی وجود دارد:

۱. ماشین لباس‌شویی‌های درب از بالا معمولی (پرتابل)

۲. ماشین لباس‌شویی درب از بالا به همراه خشک کن (دوقلو)

۳. ماشین لباس‌شویی درب از جلو اتوماتیک

۱. ماشین لباس‌شویی درب از بالا معمولی:

در این مدل‌ها مخزن آب را پر می‌کنند و حرکت چرخشی همزن عمل شستشو را انجام می‌دهد. از مزایای این مدل‌ها قیمت کمتر نسبت به مدل‌های اتوماتیک می‌باشد و کاربرد راحت و آسان، سبکی آن، کوچکی و کم جا گیری در مدل‌های مینی واش از دیگر مزایای آن میباشد.

از معایب این مدل این است که به عنوان دستگاهی چند کاره کاربرد ندارد (یعنی فقط قابلیت شستشو دارد)، ظرفیت شستشوی ۳ تا ۷ کیلوگرم لباس را دارند، مصرف آب در مدل‌های لباس‌شویی درب از بالا زیاد است، نسبتا پر و سر و صدا کار می‌کنند و ظرفیت آن‌ها می‌تواند نا متعادل باشد.

۲. ماشین لباس‌شویی درب از بالا دو قلو:

این نوع از ماشین لباس‌شویی از روش معلق شدن برای شستشوی لباس‌ها استفاده می‌کند. این نوع ماشین لباس‌شویی‌ها ظرفیت محدودی دارند به همین علت آب کمتری استفاده میکنند و با سرعت بالایی می‌چرخند و با تولید کف کمتر و استفاده مفید (بازدهی بالا) از مواد شوینده کار می‌کنند.

از مزایای ماشین لباس‌شویی درب از بالا دو قلو ظرفیت بالای آنهاست که تا ۹ کیلو گرمی هم در برخی از مدل‌ها وجود دارد و بطور کلی این مدل‌ها شستشوی بهتری دارند. داشتن خشک کن با سرعت بالا باعث کاهش زمان خشک شدن لباس در آن‌ها می‌شود.

از معایب ماشین لباس‌شویی درب از بالا دو قلو این است که به دلیل سرعت بالای چرخاندن ممکن است باعث به هم پیچیدن لباس و چروک شدن لباس‌ها شود.

۳. ماشین لباس‌شویی درب از جلو:

این نوع از ماشین لباس‌شویی هم تا حدی از آب پر می‌شوند. شستشوی لباس در آن‌ها به روش بلند کردن آن‌ها به بالای مخزن آب و پرتاب درون آب تمیز انجام می‌شود. این نوع ماشین لباس‌شویی هم کف کمتری تولید کرده و از مواد شوینده با بازدهی بالا استفاده می‌کنند.

مزایای ماشین لباس‌شویی درب از جلو این است که بهتر و مقرون به‌صرفه‌تر از ماشین لباس‌شویی درب از بالا می‌شویند و لزوما قیمت خیلی بالایی ندارند.

استخراج رطوبت در چرخش مدور، زمان خشک کردن و صرف انرژی را کاهش می‌دهد. بطور کلی ماشین لباس‌شویی درب از جلو صدای کمی تولید می‌کنند. به دلیل اینکه درب این نوع از ماشین لباس‌شویی‌ها در جلو قرار دارد امکان استفاده از فضای بالای آن‌ها وجود دارد. در حالی که دستگاه‌هایی که درِ ورودی آن‌ها از بالا است، فضای بالای آن‌ها بدون استفاده باقی می‌ماند.

بعد از اینکه نوع ماشین لباس‌شویی خود را با توجه به کاربردی که می‌خواهید از آن داشته باشید انتخاب کردید، با توجه به معیار‌های دیگر که بیان می‌شود نسبت به انتخاب و خرید لباس‌شویی مدل مورد نظر اقدام کنید.

موارد مهم در انتخاب مناسب‌ترین ماشین لباس‌شویی

۱. اولین و مهم‌ترین نکته در انتخاب ماشین لباس‌شویی توجه به استاندارد بودن و رتبه برچسب انرژی آن است. بدون توجه به این فاکتور‌ها هرگز اقدام به انتخاب نکنید. این دستگاه در هفته حدود یکی دو بار استفاده می‌شود. بهتر است قبل از خرید به پارامتر‌های اصلی این دستگاه توجه کنید.

۲. با توجه به تعداد اعضای خانواده و میزان لباس‌های قابل شستشو در هر بار ظرفیت لباس‌شویی را انتخاب کنید.

۳. لباس‌شویی‌های تمام اتوماتیک معمولا با حداکثر ظرفیت ۵، ۶، ۷ و ۸ کیلوگرم ساخته می‌شوند.

۴. مسلما میزان پولی که برای خرید این دستگاه در نظر می‌گیرید یکی از عوامل مهم تعیین کننده در انتخاب آن است. اما باید توجه داشته باشید که با کمی بیشتر کردن این مبلغ، می‌توانید گزینه بهتری بدست آورید.

۵. وجود برنامه‌های متنوع در ماشین لباس‌شویی به شما اجازه می‌دهد که برنامه شست و شو را متناسب با نوع و جنس لباس‌ها انتخاب کنید و نتیجه بهتری نصیبتان شود. بعضی از دستگاه‌های جدید علاوه بر برنامه‌های از پیش تعیین شده، این امکان را برایتان فراهم می‌آورند که به دلخواه خود برنامه‌ای را برای شستشو تنظیم کنید. در صورتی که توانایی و حوصله چنین کاری را دارید، بدانید که خرید این دستگاه‌ها خالی از لطف نیست.

۶. اگر محل قرار گرفتن ماشین لباس‌شویی شما به شیر آب گرم نزدیک است. پیشنهاد می‌کنیم دستگاه‌های دارای دو ورودی آب (اصطلاحا دارای دو شیر) را بخرید. در این گونه ماشین‌ها اگر برای شستشو دمای بالایی نیاز باشد مقداری از اب گرم از طریق شیر تامین و در نتیجه انرژی کمتری مصرف می‌شود. در غیر اینصورت، المنت دستگاه به تنهایی باید دمای مطلوب آب را تامین کنید.

۷. سرعت خشک کن که با واحد دور در دقیقه مشخص می‌شود از دیگر مشخصه‌ها یک ماشین لباس‌شویی است. اگر برای خشک کردن لباس‌ها محدودیت دارید یا ترجیح می‌دهید که آن‌ها را به صورت نیمه خشک یا خشک از لباس‌شویی خارج کنید، بهتر است ماشین لباس‌شویی با دور خشک کن بیشتر انتخاب کنید.

۸. ماشین لباس‌شویی‌های ایرانی معمولا دور خشک کن ۵۰۰، ۶۰۰، ۷۰۰ و یا ۸۰۰ دارند. این مشخصه در ماشین لباس‌شویی‌های خارجی ۶۰۰، ۸۰۰، ۱۰۰۰، ۱۲۰۰، ۱۴۰۰، یا ۱۶۰۰ است. البته این اعداد حداکثر سرعت را نشان می‌دهند دستگاهی که دور خشک کن ۱۲۰۰ دارد، هنگام خشک کردن لباس‌ها می‌تواند با سرعت‌های ۶۰۰، ۸۰۰، ۱۰۰۰ کارکند.

۹. اینکه چه ماشین لباس‌شویی از همه بهتر است، سوالی است که در مود هیچ وسیله برقی نمی‌توان به طور قطعی به آن پاسخ داد. آن هم در حالتی که وسایل برقی حتی در اولین روز استفاده خود با احتمال خرابی روبه رو هستند! اما نکته قابل توجه در این زمینه مدت زمان ضمانت و نوع خدمات پس از فروش است.

۱۰. بیشتر ماشین‌های لباس‌شویی عرض ۶۰ و ارتفاع ۸۵ سانتی متر دارند. پیش از خرید، فضای مناسب نصب آن را معین کنید.

۱۱. ماشین‌های لباس‌شویی با برچسب مصرف انرژی پایین گران‌تر هستند هرچند قیمت اولیه آن‌ها پایین‌تر باشد.

۱۲. توجه کنید که ماشین لباس‌شویی چه امکاناتی را برای شست وشو به شما می‌دهد. شستشو با آب سرد، شستشو با درجه حرارت پایین آب و امکان تعیین تعداد دور آبکشی در دقیقه از جمله امکانات مفیدی هستند که می‌توانند در کاهش مصرف انرژی موثر باشند.

۱۳. ماشین‌هایی که دربشان در قسمت جلوی آن‌ها قرار دارد بسیار کمتر از ماشین‌هایی که درب آن‌ها در قسمت بالا است آب مصرف می‌کنند. بعضی از انواع ماشین‌های لباس‌شویی با درب از جلو فقط به اندازه ۳۳ درصد دیگر ماشین لباس‌شویی‌ها مصرف آب دارند. پس به میزان مصرف آب دستگاه هم توجه کنید. شست‌وشو در ماشین‌های درب از جلو نیز بهتر انجام می‌شود.

ماشین لباس‌شویی چند کیلویی بخریم؟

سوالی که برای هر خریداری پیش خواهد آمد این است که ماشین لباس‌شویی چند کیلویی خرید کنم؟ و اصلا برای تعداد خانوار ما چه ظرفیتی مناسب است؟ شما می‌توانید طبق مواردی که در زیر قرار دادیم ظرفیت ماشین لباس‌شویی خود را انتخاب کنید البته باید به این موضوع توجه داشته باشید که شاید خانواده ۳ نفره‌ای باشد که از یک خانواده ۵ نفره شست و شوی بیشتری انجام میدهد و حجم لباس‌های آن‌ها نیز بیشتر است، اما همانطور که ذکر کردیم تمامی اعداد و ارقام زیر برای حالت کاملا معمول در یک خانواده در نظر گرفته شده است.

راهنمای انتخاب ظرفیت ماشین لباس‌شویی در شرایط کاملا معقول یک خانواده:

خانواده ۲ تا ۳ نفره: بین ۶ تا ۸ کیلویی

خانواده ۳ تا ۶ نفره: بین ۷ تا ۱۰ کیلویی

خانوده بالای ۵ الی ۶ نفر: بالای ۸ کیلویی

برنامه‌های ماشین لباس‌شویی

برنامه‌های متنوع‌تر در انواع برند‌های ماشین لباس‌شویی به شما اجازه می‌دهد تا بهترین برنامه را مطابق با البسه مناسب انتخاب نموده و نتیجه بهتری را بدست آورید. در بعضی از دستگاه‌های جدید علاوه بر برنامه‌های از پیش تعیین شده به کاربر، این امکان را می‌دهد که بسته به سلیقه خود برنامه‌ای را برای شستشو تنظیم نماید. در صورتی که شما توانایی و حوصله چنین کاری را دارید خرید لباس‌شویی با این ویژگی خالی از لطف نیست.

نمایشگر (Display)

از روی نمایشگر می‌توانید وضعیت شستشو را کنترل کنید. این صفحه‌ها معمولا LED یا LCD هستند.

برچسب انرژی (Energy Label)

این برچسب به شما امکان می‌دهد از میزان مصرف برق و آب و همچنین سروصدای دستگاه مطلع شوید. این میزان از A تا G دسته بندی شده است. A کمترین و G بیشترین هزینه را نشان می‌دهد.

آبگیری مجدد (Extra Rinse)

این برنامه به شما اطمینان می‌دهد که ماده شوینده به طور کامل استفاده شده است. باقی ماندن مواد شوینده روی لباس‌ها باعث حساسیت پوستی و سوزش می‌شود.

کارکرد نیمه پر (Half Load)

با این قابلیت می‌توانید هنگامی که کار شست وشو به نیمه رسیده یا لباس کمتری داخل ماشین است، از آب و قدرت کمتری استفاده کنید. بسیاری از ماشین‌های امروزی این امکان را دارند که به صورت خودکار بار داخل ماشین را وزن کنند.

ظرفیت گنجایش (Load Capacity)

بیشترین مقدار باری است که ماشین می‌تواند تحمل کند. این مقدار در ماشین‌های لباس‌شویی مختلف متغیر است.

پیش شست وشو (Pre-wash)

با این برنامه، لباس‌های بسیار کثیف پیش از آغاز چرخه اصلی شست وشو با دمای پایین شسته می‌شوند.

شست وشوی سریع (Quick Wash)

امروزه زیاد شدن مشغله کاری باعث شده است وقت کمتری برای شستن لباس‌ها وجود داشته باشد بنابراین نیاز به داشتن یک ماشین لباس‌شویی که بتواند این کار را در زمان کمتری انجام دهد بیش از پیش احساس می‌شود. این گزینه علاوه بر شست وشوی سریع، سبب می‌شود از اب و برق کمتری استفاده شود.

قفل کودک (child lock)

قفل کودک به کودکان کنجکاو اجازه نمی‌دهد تنظیمات صفحه کنترل را دست بزنند. به این ترتیب آن‌ها دیگر نمی‌توانند به طور اتفاقی برنامه شستشو را دچار وقفه کنند.

سرعت چرخش آب (Spin Speed)

سرعت چرخش، بر حسب برنامه شستشو، در برخی از ماشین‌های لباس‌شویی به طور خودکار و در اغلب آن‌ها به صورت دستی قابل تنظیم است. بالا بودن این سرعت هنگام خشک کردن نیز باعث می‌شود رطوبت لباس‌ها بیشتر گرفته شود و سرعت خشک کردن لباس‌ها بیشتر شود. البته بالا بودن سرعت، مصرف انرژی و احتمال پاره یا فرشودن لباس‌ها را بالا می‌برد.

دور موتور متغیر (Variable Spin Speed)

به شما این امکان را می‌دهد که بدون در نظر گرفتن برنامه، سرعت چرخش را تعیین کنید.

شستشوی لباس‌ها پشمی (Wool Wash)

ماشین‌های لباس‌شویی معمولی فقط می‌توانند برخی از پارچه‌ها را بشویند. محدودیت این ماشین‌ها به گونه‌ای است که پلیور‌ها، روسری‌ها و یا بالش‌ها را باید با روش دیگری شست. این برنامه به منظور جلوگیری از چروک شدن لباس‌های پشمی و آسیب رساندن به آن‌ها طراحی شده است.

منطق فازی (Fuzzy logic)

این سیستم به طور خودکار دما، آب و میزان مواد شوینده را براساس مقدار لباس‌ها و درجه کثیفی ان‌ها تنظیم می‌کند.

زمان باقی مانده (Time Remaining)

نشان دهنده زمان باقی مانده از شستشوی لباس‌ها است.

اتوکشی آسان (Easy Iron)

برای کاستن از چین و چروک لباس‌های ظریفش برنامه‌های ویژه‌ای در برخی ماشین‌های لباس‌شویی وجود دارد. استفاده از آب بیشتر در آخرین مرحله شستشو (آبکشی) از ایجاد چروک جلوگیری می‌کند.

بازه قیمت

قیمت ماشین لباس‌شویی با توجه به نوع و برند و ظرفیت آن از ۲ میلیون تومان تا ۱۶ میلیون تومان متغیر است. امید است که بتوانید با استفاده از این راهنمای خرید، مناسب‌ترین ماشین لباس‌شویی را برای منزلتان تهیه کنید./باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

 

نظر شما چیست؟