سایر خبرها

بانک های کشور باید از بخش تولید حمایت کنند

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، بانک مرکزی باید‌ بانک های کشور را مجبور کند که از تولید ملی حمایت ویژه شود ...

بهنام وحیدی | 5 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، بانک مرکزی باید‌ بانک های کشور را مجبور کند که از تولید ملی حمایت ویژه شود با این‌حال ما معتقدیم وضعیت فعلی ایران نمی تواند ادامه پیدا کند و کشورهای دیگر نیز این رفتار ترامپ را تحمل نخواهند کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن گفت : روز ملی صنعت با حضور پر شور مسئولان بخش های مختلف یک پیام مهم دارد و آنهم همبستگی بخش های مختلف کشور از دانشگاه گرفته تا مرزها و کارگاهای تولیدی است.

دکتر لاریجانی ادامه داد: ما با پدیده ای به نام ترامپ مواجه هستیم. پدیده ای که با کشور چین به یک نوع، با روسیه به یک نوع و با کشورهای دیگر به شکل دیگر در حال مجادله است.
وی افزود: این دوره دوره گذرایی است چراکه این وضعیت نمی تواند ادامه پیدا کند. نه ایران دست بسته است و نه کشورهای دیگر این رفتار آمریکا تحمل خواهند کرد.
رئیس مجلس ادامه داد: ما از هر راهکاری برای عبور از بحران استقبال می کنیم اما زیر بار حرف زور نمی رویم. مساله اصلی کشور ما در حال حاضر رونق تولید است. البته قبول داریم تولید بدون مناسبات تجاری و بین المللی رونق نیست اما کشور در شرایط خاصی است از همین‌رو نیاز به قوانین خاص در شرایط خاص داریم.
دکتر لاریجانی گفت : به عنوان مثال ما در گذشته منع واردات نداشتیم چرا که میدانیم تولید در رقابت است که به پیشرفت می رسد. اما در شرایط فعلی نیازمند قوانین خاص هستیم و واردات به صلاح اقتصاد کشور نیست.
رئیس مجلس ادامه داد: ما در مجلس شرایطی را فراهم کردیم که نماینده بخش خصوصی نیز بتواند در کنار نماینده دولت صحبت کند و از مشکلات بخش خصوصی پیرامون بخشنامه های دولتی بگوید.
وی افزود: قانون تسهیل فضای کسب و کار ظرفیت های خوبی را ایجاد کرده اما قبول داریم که تمام آن اجرا نشد. در بررسی های صورت گرفته توسط مجلس مشخص‌شده که ۹ قانون اجرا، ۱۹ قانون به صورت نیمه کاره و حدود ۲۶ قانون اصلا اجرا نشده است.
رئیس مجلس ادامه داد: برخی از مسائل ساختاری در کشور دچار پیچیدگی است و اصلاح آن زمانبر خواهد بود. به عنوان مثال نظام مالیاتی که می تواند با سرازیر کردن نقدینگی به بخش تولید، بسیاری از مشکلات آن را حل‌کند اما به عنوان مثال گرفتن مالیات از استادان و کارمندان مشخص و از افرادی که زد و بندهای ملکی می کنند نامشخص است.
دکتر لاریجانی گفت: دشمن قصد داشت اقتصاد ایران را به زانو در آورد. در آشفته بازار ارز شاهد اتفاقاتی بودیم اما تدبیر اتخاذ شده بازار را حد خوبی به ثبات رساند. پس برای همه حربه های دشمن تدبیر کرده و راهکاری اندیشیدیم.
رئیس مجلس افزود: من توصیه ام به وزیر صنعت این است که متناسب با شرایط فعلی، قوانین تولید تغییر کند. به جای صرف وقت و هزینه در پروژه های دراز مدت به پروژه های کوتاه مدت نیز نگاه ویژه داشته باشیم تا تولید ادامه یابد.
وی گفت: به عنوان مثال چرا به پرونده های مالیاتی ده ساله گذشته در این زمان بررسی می‌شود؟ حتی اقای جهانگیری نیز بخشنامه کرده که پرونده های یک سال پیش بررسی شود. یا در مورد سازمان تامین اجتماعی که ماهم قبول داریم دولت به این سازمان بدهکار بوده و باید تامین اجتماعی نیز سرپا بماند.
دکتر علی لاریجانی ادامه داد: بسیاری از واحدهای تولیدی نیازمند سرمایه در گردش هستند. البته دکتر همتی اعلام کرده اند که تسهیلاتی برای زنجیره تولید در نظر گرفته شده است که بسیار کار خوبی است.
وی افزود: بانک مرکزی باید بانک های کشور‌‌ را به حمایت از تولید وادار کند چراکه مشخص است بانک ها علاقه ای به پروژه های طولانی مدت ندارند.
دکتر لاریجانی گفت: شرایط فعلی ماندگار نیست و این سد باید شکسته شود. برخی از کشورها در حال کمک به ایران برای عبور از این دوره محدود زمانی هستند و ما پیشنهاد می کنیم برای این زمان محدود قوانین متفاوتی برای بخش تولید در نظر بگیرند. وزارت صنعت کاری کند که سرمایه گذار بخش خصوصی برای سرمایه گذاری کفش آهنین پایش نکند.
رئیس مجلس در پایان عنوان کرد: امروز ما در درون این مشکلات هستیم اما در کلام معصوم نیز وجود دارد که عیار مردم در شرایط سخت مشخص می شود. ما به عنوان مردم ایران با ادامه همبستگی ملی از مشکلات پیش رو عبور خواهیم‌کرد. ایرانی ها هزار سال است که سختی های فروانی را پشت سر گذاشته اما هیچگاه از مشکلات شانه خالی نکرده اند.
انتهای پیام/

نظر شما چیست؟