اخبار لوازم خانگی

جایگزینان کره در بازار لوازم خانگی ایران

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، بی‌نتیجه‌ماندن مذاکرات شرکت‌های ایرانی برای تولید مشترک لوازم خانگی با برخی ...

بهنام وحیدی | 5 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، بی‌نتیجه‌ماندن مذاکرات شرکت‌های ایرانی برای تولید مشترک لوازم خانگی با برخی برندهای کره‌ای، موجب تغییر مسیر تامین منابع قطعه و عرضه محصولات با نام برندهای جدید ایرانی شد.

تنگ‌تر‌شدن حلقه تحریم‌ها سرانجام موجب عقب‌نشینی برندهای کره‌ای از بازار ایران شد. تازه‌ترین خبرها از بی‌نتیجه‌ماندن مذاکرات شرکت‌های ایرانی برای تداوم همکاری با برندهای کره‌ای حکایت دارد. حجم حضور صنایع لوازم خانگی کره در بازار آمریکا 25برابر حضور آنها در ایران است و ظاهرا کره‌ای‌ها نمی‌خواهند به بهانه تحریم، این بازار بزرگ را از دست بدهند اما در عین حال تولید‌کنندگان ایرانی قصد دارند با تامین قطعات لوازم خانگی از شرکت‌های مورد تأیید برندهای کره‌ای، محصولات خود را با نام برندهای جدید ایرانی عرضه‌کنند. از چین، سنگاپور و مالزی به‌عنوان مسیرهای جدید تامین قطعات «های‌تک» مورد نیاز صنایع لوازم خانگی ایران نام برده می‌شود.

تأمین با واسطه قطعات لوازم خانگی

محمد‌رضا شهیدی، دبیر انجمن لوازم صوتی و تصویری  با بیان اینکه تولید‌کنندگان در حال مذاکره برای تامین قطعات مورد نیاز از طریق شرکت‌های معتبر چینی، سنگاپوری و مالزیایی هستند، تأکید کرد: اغلب تولیدکنندگان قطعه، درحال حاضر قطعات مورد نیاز برندهای کره‌ای را تامین می‌کنند و از این پس قطعات لازم برای تولید لوازم خانگی با نام‌ها و برندهای جدید ایرانی را تامین خواهند کرد. مرتضی میری، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی نیز  با بیان اینکه برندهای داخلی تولید لوازم خانگی در حال رفع مشکلات تولید مشترک برخی محصولات هستند و تلاش می‌کنند تا از طریق همکاری با برخی تولیدکنندگان شرق آسیا مواداولیه را وارد، تولید و عرضه کنند، افزود: در این راه فعلا یک برند جدید تلویزیون در بازار عرضه شده و سایر انواع لوازم خانگی نیز تا 3‌ماه آینده وارد خطوط تولید شده و در بازارعرضه می‌شود.

خوف و رجای تأمین قطعات لوازم خانگی

انتشار اخبار متفاوت در زمینه تداوم یا قطع همکاری برندهای کره‌ای لوازم خانگی با شرکت‌های ایرانی در حالی است که برخی فعالان این صنعت با اشاره به شدید‌شدن فضای تحریم‌های آمریکا هرگونه اظهارنظر در مورد کم و کیف تداوم همکاری با شرکای کره‌ای و نحوه تامین مواداولیه و قطعات را به صلاح نمی‌دانند. این فعالان صنفی تأکید می‌کنند انتشار هر نوع خبری در زمینه روش تامین مواداولیه و قطعات تولید می‌تواند مسیر تامین قطعات را با رصد سریع نهادهای ناظر بر تحریم ایران ببندد.

به گفته آنها، هرگونه اطلاع‌رسانی در زمینه مذاکرات یا قراردادهای جدید همکاری با شرکای قبلی یا شرکای جدید، به تحریم‌کنندگان این فرصت را می‌دهد تا روزنه‌های دور‌زدن تحریم‌های یکجانبه را مسدود کنند. با وجود این، تولید‌کنندگان بر بهبود شرایط تولید و عرضه و تامین قطعات یدکی لوازم خانگی در بازار ایران در آینده نزدیک تأکید می‌کنند.

تأمین قطعات از سایر کشورها

دیروز حسین تنهایی، رئیس اتاق مشترک ایران و کره‌جنوبی با بیان اینکه مذاکرات برای همکاری 2شرکت لوازم خانگی کره‌ای به نتیجه نرسیده، گفت: سیستم مالی ایران و کره‌جنوبی قطع است و فعلا قطعات مورد نیاز تولید لوازم خانگی در ایران از کشورهای دیگر تامین می‌شود.

حسین تنهایی در مورد ادامه همکاری 3شرکت لوازم خانگی کره‌جنوبی با ایران، گفت: متأسفانه مذاکرات برای همکاری 3شرکت لوازم خانگی کره‌ای با ایران به نتیجه نرسیده و با وجود علاقه‌مندی کره‌ای‌ها برای همکاری با ایران، مسئولان شرکت‌های کره‌ای به‌دلیل تحریم‌های آمریکا حاضر به همکاری با ایران نشده‌اند. او افزود: با این روند فعلا قطعات مورد نیاز تولید لوازم خانگی از کشورهای دیگری تامین می‌شود.

با توجه به سرمایه‌گذاری سنگین شرکت‌های ایرانی برای راه‌اندازی خطوط تولید مشترک لوازم خانگی کره‌ای و نبود امکان تغییر این خطوط، تداوم تولید با تامین قطعات معتبر و عرضه لوازم خانگی برندهای جدید از نیمه دوم امسال اجرایی می‌شود‌

از چین تا مالزی و سنگاپور

اطلاعات دریافتی نشان می‌دهد شرکت‌های ایرانی سازوکارهای تازه‌ای را برای دور‌زدن این تحریم‌ها از طریق تامین قطعات مورد نیازشان از کشورهای چین، سنگاپور و مالزی و عرضه محصولات تولیدی با نام برندهای جدید ایرانی طراحی کرده‌اند. این کشورها سهم عمده‌ای از تامین قطعات لوازم خانگی دنیا را در اختیار دارند و با تامین قطعات مورد‌نیاز از این منابع ضمن تداوم تولید و عرضه لوازم خانگی باکیفیت به بازار، تنوع منابع تامین قطعات خاص مورد نیاز تولید لوازم خانگی در ایران نیز بیشتر خواهد شد. از آنجا که تولید برخی قطعات لوازم خانگی مانند کمپرسور و کندانسور یخچال فریزر، ماژول تلویزیون و موتور و رام ماشین لباسشویی در اغلب شرکت‌های تولید‌کننده لوازم الکترونیک و خانگی صرفه اقتصادی نداشته و این قطعات در تیراژ بالا در چند شرکت شرق آسیا تولید می‌شود، تولید‌کنندگان ایرانی نیز چاره‌ای جز تامین قطعات مذکور از این منابع ندارند. به‌عنوان مثال، سالانه10 تا 12میلیون ماژول تلویزیون در چین و سنگاپور تولید می‌شود اما نیاز تولید‌کنندگان داخلی به این قطعه حداکثر تا یک میلیون و 700هزار دستگاه است. از سوی دیگر، با توجه به سرمایه‌گذاری سنگین شرکت‌های ایرانی برای تاسیس خطوط تولید مشترک لوازم خانگی و نبود امکان جایگزینی یا تغییر کاربری ماشین‌آلات گران‌قیمت خطوط تولید مانند تزریق مواد و نصب، اس.ان.جی که مطابق خطوط تولید برندهای کره‌ای طراحی و ساخته شده است، تامین قطعات با‌کیفیت و معتبر از منابع مورد تأیید کره‌ای‌ها و فروش لوازم خانگی تولید‌شده با نام برندهای جدید ایرانی از نیمه دوم امسال اجرایی خواهد شد. در این چارچوب عرضه برخی انواع تلویزیون در بازار ایران آغاز شده و خطوط تازه‌ای برای تولید لوازم خانگی مطابق با شرایط و منابع جدید تامین قطعه در حال احداث است.

منبع : همشهری

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟