اخبار لوازم خانگی

نوسان نرخ ارز نباید بر قیمت محصول نهایی تاثیرگذار باشد

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: مواد اولیه تولید لوازم خانگی با ارز نیمایی ...

بهنام وحیدی | 5 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: مواد اولیه تولید لوازم خانگی با ارز نیمایی در کشور تامین می‌شود و نوسان نرخ ارز نباید بر قیمت محصول نهایی تاثیرگذار باشد اما برخی کارخانجات در زمان افزایش نرخ ارز، به لحظه قیمت محصولات را افزایش می‌دهند اما در زمان کاهش نرخ ارز این اتفاق نمی‌افتد.

مرتضی میری، اظهار کرد: در زمان کاهش نرخ ارز در بسیاری از بازارها همچون بازار لوازم خانگی، کاهش قیمت فروش رخ می‌دهد اما این کاهش برروی حباب قیمتی (در بازار) تاثیرگذار بوده و تاثیری بر قیمت تعیین شده کارخانه ندارد.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی ادامه داد: به دلیل آنکه بسیاری از مواد اولیه تولید در صنف لوازم خانگی از طریق ارز نیمایی در کشور تامین می‌شود، کاهش نرخ ارز در بازار آزاد تاثیری بر قیمت تمام شده محصولات کارخانجات ندارد اما ناگفته نماند که در زمان افزایش قیمت ارز در بازار آزاد نیز با توجه به این گفته، نباید قیمت محصولات روند افزایشی به خود بگیرد.

وی یادآور شد: در هفته گذشته در بازار لوازم خانگی با کاهش نرخ ارز، قیمت برخی از محصولات کاهش پیدا کرد که حجم قابل توجهی از این محصولات، کالاهای قاچاق بود زیرا بار روانی کاهش قیمت ارز احساس ترسی در دل صاحبان کالای قاچاق ایجاد کرده بود.

میری با بیان اینکه واردات لوازم خانگی به کشور ممنوع است، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات اصلی اتحادیه، افزایش قیمت محصولات کارخانجات در زمان افزایش نرخ ارز است. کارخانجات در لحظه به میزان نیاز شش ماه آینده خود، مواد اولیه در کارخانه دارند و این مواد را با نرخ گذشته خریداری کرده‌اند اما در زمان افزایش قیمت ارز به لحظه قیمت را افزایش می‌دهند.

وی تصریح کرد: اما در زمان کاهش نرخ ارز این استدلال را فراموش می‌کنند و حاضر به کاهش قیمت نهایی محصول خود نیستند.

در حدود ۱۰ روز اخیر نرخ دلار یک روند کاهشی را آغاز کرد که پس از مدتی نسبتا طولانی نرخ این ارز را در بازار آزاد ایران به کانال ۱۱ هزار تومان بازگرداند.

در روزهای گذشته برای بخشی از مردم این سوال به وجود آمد که چرا وقتی نرخ ارز افزایش پیدا می‌کند، این موضوع در بهای تمام شده کالاها اثری محسوس دارد اما وقتی قیمت دلار نزولی می‌شود، عملا بسیاری از قیمت‌ها تغییر نمی‌کنند./ایسنا

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟