سایر خبرها

پایتخت نشینان رکورد مصرف آب را شکستند/ زنگ خطر سفره‌های زیرزمینی به صدا درآمد

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، احمد نسب گفت: پایتخت نشینان با افزایش چشمگیر مصرف آب، رکورد بی سابقه‌ای را در تاریخ ...

بهنام وحیدی | 5 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، احمد نسب گفت: پایتخت نشینان با افزایش چشمگیر مصرف آب، رکورد بی سابقه‌ای را در تاریخ آب و فاضلاب استان به ثبت رساندند.

محمد رضا احمد نسب قائم مقام مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به اینکه پایتخت نشینان، رکورد بی سابقه مصرف را در تاریخ آب و فاضلاب تهران به ثبت رساندند، اظهار کرد: بنابر آمار در تاریخ ۲۶ تیر، ۳ میلیون و ۶۷۸ هزار و ۴۲۵ متر مکعب آب در تهران مورد استفاده قرار گرفت که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه خط قرمز مصرف ۳ میلیون و ۵۰ هزار مترمکعب است، افزود: با توجه به رشد فزاینده مصرف، آمار فعلی برای ما یک آلارم قرمز محسوب می‌شود، از این رو از شهروندان تقاضا داریم که یاری رسان ما در مدیریت مصرف باشند.

احمد نسب ادامه داد: با توجه به افزایش درجه حرارت هوا، اگر شهروندان نسبت به مدیریت مصرف بی اعتنا باشند، بدون تردید برای تامین آب ۶ ماهه دوم سال با چالش جدی روبرو می‌شویم.

این مقام مسئول میزان مصرف آب در ۲۸ تیر را ۳ میلیون و ۵۸۲ متر مکعب اعلام کرد و گفت: اگرچه میزان مصرف در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴ درصد رشد را نشان می‌دهد، اما نسبت به ۲۶ تیر، روند مصرف کمتر بوده است.

وی، تعبیه سایه بان به هنگام نصب کولر‌های آبی، استانداردسازی کولر‌های آبی برای جلوگیری از نشت آب، اجتناب از مصرف آب شرب برای شست و شوی حیاط، اتومبیل و..، کوتاه کردن زمان دوش گرفتن به کمتر از ۵ دقیقه، آبیاری باغچه در ساعات خنک روز، چک کردن کارکرد کنتور به منظور پیشگیری از نشت لوله را از راهکار‌های ساده مدیریت مصرف آب اعلام کرد.

قائم مقام مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به اینکه سفره‌های زیرزمینی به شدت در معرض خطر هستند، بیان کرد: اگر مصرف آب مدیریت نشود، بدون تردید به سبب دست درازی به آب‌های اطراف تهران دیگر آبی برای نسل‌های آینده نخواهیم داشت.

وی تامین آب استان تهران را به واسطه رشد جمعیت یکی از چالش‌های اساسی پیش رو دانست و گفت: برای مدیریت تامین و مصرف آب هیچ راهی نیست، جز آنکه مصرف کنندگان همگی دست به دست هم دهند و منابع آب را سرمایه ملی بدانند.

احمد نسب درباره اینکه آیا تا پایان فصل تابستان برنامه‌ای برای قطعی آب در محله‌های مختلف دارید، بیان کرد: هیچ برنامه‌ای برای قطعی آب مناطق مختلف نداریم و نهایت تلاشمان بر آن است تا پایان فصل تابستان، آب همچنان در لوله‌ها استمرار داشته باشد و در برخی مناطق تنها به واسطه افزایش مصرف ممکن است افت شبکه داشته باشیم.

این مقام مسئول حجم ذخیره سد کرج در تاریخ ۲۸ تیر را ۱۸۳ میلیون متر مکعب، لار ۲۸۴ میلیون متر مکعب، طالقان ۴۱۴ میلیون متر مکعب، لتیان ۶۹ میلیون متر مکعب و ماملو ۲۴۴ میلیون متر مکعب اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه ۲۵ تا ۵۰ درصد آب مورد نیاز پایتخت از سفره‌های زیر زمینی تامین می‌شود، گفت: در شرایط خشکسالی، تامین آب از سفره‌های زیرمینی از ۵۰ درصد فراتر می‌رود که همین امر پاشنه آشیل ما محسوب می‌شود.

قائم مقام مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با تاکید بر کاهش برداشت از سفره‌های زیرزمینی افزود: با توجه به آنکه برداشت از سفره‌های زیرزمینی را باید به ۲۵ درصد تقلیل دهیم، اما همچنان ۳۳ درصد آب مورد نیاز از سفره‌های زیرزمینی تامین می‌شود و این امر بدان معناست که ظرفیت‌های بالقوه آینده را پیشخور کرده ایم.

احمد نسب با اشاره به اینکه بیش از ۶۰ درصد مشترکان الگوی مصرف آب را رعایت می‌کنند، بیان کرد: ۲۰ درصد مشترکان مصرف متوسط به بالا و حدود ۲۰ درصد با الگوی مصرف فاصله زیادی دارند که در قبوض مصرفی راهنمایی‌های لازم را به مشتریان می دهیم، ضمن آنکه برای مشترکان پرمصرف سقف تعرفه لحاظ می‌شود.

به گفته وی، اگرچه وضعیت آب‌های سطحی نسبت به مدت مشابه سال قبل مناسب‌تر است، اما بارش‌های اخیر به سبب خشکسالی‌های ۱۰ تا ۱۲ سال اخیر تاثیری بر سفره‌های زیرزمینی نداشته است.

این مقام مسئول، نصب کنتور‌های جدید و تنظیم فشار شکن‌های شبکه آب را یکی از راهکار‌های مدیریت مصرف در پیک گرما اعلام کرد و افزود: با توجه به مصرف بی حد و حصر منابع آبی درصددیم تا با تنظیم فشار شکن ها، به خصوص در شب ارتفاع مخازن را در این زمان افزایش دهیم چرا که در صورت بی توجهی مدیریت منابع آب ظرف ۱۰ تا ۱۵ سال آینده در بحث سفره‌های زیر زمینی دچار چالش می‌شویم.

قائم مقام مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در پایان با اشاره به اینکه ازدیاد برداشت از سفره‌های زیرزمینی به معنای پیشخور کردن منابع آبی آینده است، اظهار کرد: براین اساس کاهش برداشت از سفره‌های زیرزمینی به ۲۵ درصد امری ضروری به شمار می‌رود، در غیر این صورت آینده خوبی را برای سفره‌های زیر زمینی متصور نیستیم.

منبع : باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟