اخبار لوازم خانگی

استان فارس ۱۵درصد از سهم صادرات فرش کشور را در سال گذشته به خود اختصاص داد

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس با اشاره به اینکه فارس ۱۵درصد از سهم ...

بهنام وحیدی | 5 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس با اشاره به اینکه فارس ۱۵درصد از سهم صادرات فرش کشور را در سال گذشته به خود اختصاص داد گفت : در سال گذشته، بیش از 46 میلیون دلار فرش دستباف به کشورهای چین، پاکستان، گرجستان، آذربایجان، آلمان، استرالیا، انگلستان، اندونزی، ایتالیا، ترکیه، یونان و سایر کشورها صادر کرده است.

حمیدرضا ایزدی با بیان این مطلب، افزود: ۸۰ درصد تولیدات فرش دستباف فارس جنبه صادراتی دارد و استان فارس با 167 هزار بافنده و تولید سالانه بیش از یک میلیون مترمربع فرش دستباف در فارس ظرفیت بزرگی در حوزه فرش دستباف دارد.

او ادامه داد: تقویت تشکل های بخش خصوصی و آموزش نیروهای متخصص زمینه ساز افزایش اشتغال، ارتقای توان تولید و توسعه صادرات این هنر است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس تصریح کرد: تا کنون برای یکصد و بیست و چهار هزار و 533 نفر کارت قالی بافی صادر شده است.

ایزدی در خصوص وضعیت رونق مشاغل خانگی در فارس توضیح داد: تعداد دارندگان مجوز مشاغل خانگی استان فارس بیش از 35 هزار نفر است و تا کنون برای یکصد و بیست و چهار هزار و 533 نفر کارت قالی بافی صادر شده است.

او اضافه کرد : در سال 97 به 47 طرح مبلغ 240 میلیارد ریال تسهیلات در قالب اشتغال پایدار روستایی و به 1165 متقاضی، بیش از 7 میلیارد ریال در قالب مشاغل خانگی تسهیلات اعطا شده است.هم اینک حدود 35 هزار قالیباف در این استان تحت پوشش بیمه قالیبافی هستند و بیشترین تعداد بیمه شدگان در این بخش با 7 هزار نفر مربوط به شهرستان شیراز است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس به اهمیت آموزش های تخصصی در فرش اشاره کرد و افزود : کلاس های آموزشی، ارتقای مهارت قالی بافان، مهارت رفوگران و مرمت کاران و بازاریان فروش فرش دستباف به حفظ، احیا و ارتقای جنبه های هنری و فرهنگی فرش دستباف و آشنایی بافندگان این هنر صنعت با نیازهای آموزشی روز بازارهای داخلی و خارجی توجه می شود.

ایزدی با اشاره به اینکه توسعه مشاغل خانگی، یکی از مؤلفه‌های تأثیرگذار در اشتغالزایی هرچه بیشتر محسوب می‌شود گفت : رویکردی که امروزه در بسیاری از کشور‌های توسعه یافته جهان از آنها به عنوان اقتصاد‌های قدرتمند دنیا یاد می‌شود در دستور کار قرار گرفته و به‌صورتی جدی و هدفمند عملیاتی می‌شود.

او ادامه داد: در این میان فرش دستباف از ظرفیت‌ها و فرصت‌های بالقوه در حوزه مشاغل خانگی به شمار می‌رود که با تقویت هر چه بیشتر ، می‌توان به توفیق توسعه فرصت‌های شغلی در مناطق محروم، دور افتاده و روستایی نایل شد و به تعبیر دیگر با برنامه ریزی اصولی و دقیق، می‌توان بسیاری از مناطق محروم و روستا‌های استان و کشور را، به مبدأ تولید و عرضه فرش دستباف به بازار کشور‌های خارجی ، اروپایی و حوزه خلیج فارس مبدل نمود و به تبع آن ضمن ارزآوری هر چه بیشتر برای کشور در رونق تولید و تحقق اقتصاد مقاومتی نقش ایفا نمود چراکه فرش ایرانی، به تنهایی قادر است علاوه بر ارزآوری و توسعه صادرات غیرنفتی، معرف برجسته‌ای برای فرهنگ ایرانی محسوب شود.

انتهای پیام/

 

نظر شما چیست؟