فناوری

تولید عایق‌های نانویی با ضخامت کم توسط محققان ایرانی

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، محققان ایرانی موفق به ساخت نانو پوشش های جاذب با ضخامت کم شدند. عایق کاری سطوح مختلف ...

بهنام وحیدی | 5 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، محققان ایرانی موفق به ساخت نانو پوشش های جاذب با ضخامت کم شدند.

عایق کاری سطوح مختلف ساختمانی و تجهیزات، یکی از راه­ های جلوگیری از اتلاف انرژی و در نتیجه کاهش هزینه هاست.

از طرفی به منظور جلوگیری از مزاحمت توسط صداهای ایجاد شده در اتاق های کناری یا فوقانی ساختمان ها و سازه های صنعتی، همچنین در کشتی­ها و قطارها وخودرو، ممانعت از انتقال صدا در طراحی و ساخت حائز اهمیت است.

علاوه بر استفاده از سقف یا دیوار بتنی با ضخامت زیاد یا عایق­هایی مانند پشم شیشه یا استفاده از لرزشگیرهای لاستیکی به منظور کاهش تلفات حرارتی و صوتی، استفاده از پوشش­های عایق روشی نوین به شمار می رود.

از این رو یک شرکت ایرانی موفق به ساخت این پوشش ها با فناوری نانو شده که به عنوان عایق حرارتی مورد استفاده قرار می گیرد.

رنگ عایق حرارتی هدایت حرارتی را کاهش می دهد و رنگ های عایق صدا به گونه ای طراحی شده‌اند که با ضخامت بسیار کم اعمال می‌شوند اما قدرت مستهلک کردن دامنه وسیعی از ارتعاشات را دارند.

برتری بزرگ دیگر این نوع پوشش‌های تولیدی در این شرکت ایرانی ضخامت و دانستیه کم پوشش است که موجب می‌شود بار مرده کمتری بر سازه اعمال شود و فضای کمتری را اشغال کند.

این موضوع در صنایع کشتی سازی و سازه‌های دریایی فاکتور بسیار مهمی به حساب می‌آید. همچنین به دلیل اینکه پوشش رزینی الاستومری هستند نقش حفاظتی نیز ایفا می‌کنند و از فلزات در مقابل شرایط جوی محافظت می‌کند.

امروزه با توسعه نانو پوشش عایق حرارتی بر روی سطوح، می­ توان بهبود ممانعت از اتلاف انرژی را تا حد قابل قبولی به دست آورد.

از طرفی ممانعت همزمان از عبور صوت از مزایای این پوشش­ها به علت حضور ذرات نانو در ساختار است. نانوذرات موجود در پوشش­ های نانویی، با جذب بخشی از طیف های تابش و بازتابش نور خورشید، همچنین انحراف صوت، نقش عایق را به خوبی ایفا می­کنند./مهر

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟