اخبار لوازم خانگی

فروش لوازم خانگی داخلی با عنوان لوازم خانگی بانه‌ای

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، جای خالی لوازم خانگی داخلی فرصت جولان به لوازم خانگی اسپانیایی و ویتنامی را در ...

بهنام وحیدی | 5 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، جای خالی لوازم خانگی داخلی فرصت جولان به لوازم خانگی اسپانیایی و ویتنامی را در بازار داده به طوری که حتی برخی از تولیدات داخلی با نام لوازم خانگی وارداتی و بانه‌ای در بازار عرضه می‌شود.

بازار لوازم خانگی یکی از بازارهایی است که به دلیل وابستگی به واردات همواره متاثر از عوامل مختلفی است. چنانچه سال گذشته این بازار تلاطمات زیاد ناشی از نوسانات شدید نرخ ارز و همچنین تحریم‌ها را تجربه کرد. این تلاطمات بگونه‌ای بود که در شهریور ماه سال 1397 یعنی درست یک سال پیش، اغلب افرادی که برای خرید لوزام خانگی به بازار مراجعه می‌کردند دست خالی به خانه برمی‌گشتند، زیرا یا کالای مورد نظر خود را  در بازار نیافته بودند و یا قیمت قیمت‌ها آن قدر گران بود که قدرت خرید نداشتند.

 همچنین نمایندگی‌های برندهای معروف کره‌ای هیچ کالایی عرضه نمی‌کردند و دلیل آن را هم عدم واردات قطعات لوازم خانگی به دلیل تحریم‌ها و مشکلات ناشی از  نقل و انتقالات مالی و همچنین گران شدن ارز بیان می‌کردند.

سایر برندهای وارداتی هم مانند یک برند معروف آلمانی که اتفاقا مونتاژ داخلی هم ندارد، آن قدر قیمت‌ها را افزایش داده‌اند بود که عملا امکان خرید برای بسیاری از اقشار جامعه فراهم نبود. البته مشخص هم نبود که واردات این کالا به کشور علیرغم ممنوعیت واردات لوازم خانگی از چه طریقی انجام می‌شود.

وضعیت لوازم خانگی تولید داخل هم علیرغم تلاش فراوان برای پوشش دادن بازار چندان مناسب نبود و اغلب تولید‌کنندگان داخلی لوازم خانگی با کمبود قطعات و مواد اولیه مواجه بودند.

اما شرایط کنونی بازار لوازم خانگی بسیار متفاوت‌ نسبت به سال گذشته است و وضعیت بازار چرخش قابل ملاحظه‌ای داشته است، قیمت‌ اغلب اقلام کاهش یافته است البته قیمت‌ها به قیمت یک و نیم سال پیش بازنگشته اما روند قیمت‌ها نزولی بوده است. همچنین مشکل کمبود لوازم خانگی حل شده و انواع و اقسام لوازم خانگی داخلی و خارجی به وفور در بازار موجود است.

اما نکته حائز اهمیت در بازار رنگارنگ لوازم خانگی این است که معضل قاچاق لوازم خانگی گسترش یافته و قاچاق در این بخش بیش از گذشته شده است بطوری که لوازم خانگی  موسوم به گناوه‌ و بانه به راحتی در بازار عرضه می‌شود و فروشندگان هم این کالاها را وارداتی از چین، اسپانیا و حتی ویتنام عنوان می‌کنند.

در مورد واردات لوازم خانگی قاچاق محمدرضا دیانی رئیس انجمن تولید‌کنندگان لوازم خانگی گفته است که در حال حاضر کالای قاچاق بیمه می‌شود و توسط شرکت پست توزیع می‌شود.

وی  با بیان اینکه مبارزه با قاچاق به مانند سال‌های قبل نیست گفت: میزان قاچاق لوازم خانگی نسبت به گذشته 100 درصد افزایش یافته است که این کالاهای قاچاق هم به صورت سازمان یافته و هم به صورت کوله‌بری به کشور وارد می‌شود.

سید مرتضی میری رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران هم در مورد ورود قاچاق لوازم خانگی گفت: قاچاقچیان لوازم خانگی داخلی را به مرزهای غربی کشور منتقل می‌کنند و در آنجا با نصب برند خارجی، لوازم خانگی ایرانی را با چند برابر قیمت به عنوان لوازم خانگی خارجی به فروش می‌رسانند.

وی همچنین بیان داشت: برخی از مردم لوازم خانگی مورد نیاز خود را در دبی خریداری می‌کنند و در آنجا به قاچاقچی تحویل می‌دهند و سپس قاچاقچی آن کالا را در تهران یا شهر مورد نظر به آن‌ها تحویل می‌دهد.

البته در مورد  مسائل مطرح شده توسط رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی و رئیس انجمن تولید‌کنندگان لوازم خانگی سعی کردم تا با مسئول مربوطه در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت‌وگویی داشته باشم که متاسفانه علیرغم تماس‌های مکرر طی هفته‌های اخیر تاکنون این مهم محقق نشده است بنابراین تصمیم گرفتم به بازار لوازم خانگی مراجعه کنم و خودم بازار را از نزدیک مشاهده و از فروشندگان اطلاعاتی کسب کنم.

* قیمت لوازم خانگی کاهش یافته است 

ساعت 10 صبح روز یکشنبه به بازار لوازم خانگی امین حضور رفتم،  بازار لوازم خانگی امین حضور چند سالی که به بازار خلوت و در مواردی سوت و کور تبدیل شده و رونق سابق را ندارد. در خیابان ری وارد فروشگاه بزرگ لوازم خانگی می‌شوم محرم است از اغلب مغازه‌ها صدای نوحه به گوش می‌رسد، اولین مغازه را برای آغاز کارم انتخاب می کند از در مغازه که وارد می‌شوم  صدای بلند پخش نوحه متعجبم می‌کند اما ظاهرا گوش فروشنده به این صدا عادت کرده است. هنگام ورود سلام کردم اما  صدایم به فروشنده نمی‌رسد او هم به ورود من توجهی نمی‌کند و مشغول تماشای صفحه موبایل خود است،  به ناچار به تنهایی به مانند یک خریدار تمام لوازم خانگی موجود در مغازه را مشاهده کرد و  در آخر هم به سمت فروشنده رفتم تا قیمت اجناس را از او سوال کنم ، شانس آوردم که در آن لحظه فردی با وی تماس گرفت و او صدای نوحه خوانی را کم  کرد و من در آن لحظه توانستم قیمت‌ها را از او سوال کنم و بشنونم که چه می‌گوید.

این فروشنده قیمت یخچال و فریزر دو قلوی یکی از برندهای لوازم خانگی معروف کره‌ای را 16 و نیم میلیون تومان و قیمت یخچال و فریزر دو قلوی برند دیگر معروف کره ای را 20 میلیون و 500 هزار تومان عنوان کرد ضمنا گفت که یکی از این برندها دارای انواع چینی، کره‌ای و ایرانی است.

تفاوت چینی، کره‌‌ای و ایرانی را از وی سوال کردم که در توضیح گفت جنس چینی قطعاتش از چین می‌آید و مونتاژ آن هم در چین انجام می‌شود اما کره‌ای بصورت کامل از کره وارد می‌شود و ایرانی هم دارای قطعات چینی و مونتاژ ایران است بطوری که یخچال فریز دو قلوی ایرانی این برند نسبت به چینی و کره‌ای ارزان است و قیمت آن 15 میلیون و 500 هزار تومان است.

وی قیمت ماشین لباسشویی 9 کیلوی برند معروف کره‌ای را 8 میلیون تومان و  11 کیلویی آن را 13 میلیون تومان عنوان کرد.

فروشنده همچنین در مورد کاهش قیمت‌ها توضیح داد و گفت که مدتی است که قیمت لوازم خانگی روند نزولی به خود گرفته و اگر قصد خرید دارید این کار را انجام دهید زیرا الان قیمت‌ها نسبت به شب عید بسیار مناسب‌تر شده است.

البته فروشنده کمی بی‌حوصله بود و خیلی سرگم باز با موبالیش بود به همین دلیل احساس کردم از این شخص نمی‌توانم اطلاعات بیشتری کسب کنم به همین دلیل تصمیم گرفتم مغازه را ترک کنم و به فروشگاه دیگری مراجعه کنم. راستش در بازار هیچ کسی نیست. البته اول وقت است و کسی معمولا این ساعت برای خرید مراجعه نمی‌کند این خلوتی هم دو جنبه دارد از یک طرف من راحت‌تر می‌توانم از فروشندگان اطلاعات کسب کنم و از طرفی بعضی از  فروشندگان هم حتما سعی می‌کند با توضیحاتشان اجناس خود را بطور کامل معرفی و خلاصه من را قانع به خرید کنند.

در ادامه وارد یک فروشگاه بزرگ لوازم خانگی که نمایندگی یکی از برندهای معروف کره‌ای است شدم، فروشنده برخلاف فروشنده قبلی  یک خانم بسیار خوش برخورد و با حوصله است که در مورد اغلب اجناس موجود توضیحات مفصلی را به من  ارائه داد، غافل از اینکه واقعا جزئیات و قابلیت‌های لوازم خانگی برای من مهم نبود و من در واقع برای تهیه گزارش به بازار مراجعه کرده‌ بودم تا وضعیت عرضه، تقاضا و  قیمت‌ها را رصد کنم همچنین می‌خواستم بدانم که علیرغم اینکه کره‌ای‌ها به ما قطعات لوازم خانگی نمی‌فروشند چگونه است که اکنون برندهای لوازم خانگی کره‌ای کالا تقریبا به وفور به بازار عرضه می‌کنند.

این خانم قیمت یخچال و فریزر ساید بای ساید را 17 میلیون و 800 هزار تومان و قیمت یخچال فریزر دو قلوی سفید را 24 میلیون و یخچال فریزر دو قلوی سیلور را 24 میلیون و 700 هزار تومان عنوان کرد.

از او پرسیدم قطعات لوازم خانگی شما چینی است یا کره‌ای که پاسخ داد کره‌ای و تاکید کرد که در این فروشگاه با توجه به اینکه نمایندگی یک برند کره‌ای است کالای چینی عرضه نمی‌شود.

وی در ادامه در مورد لوازم خانگی عرضه شده در فروشگاه گفت این فروشگاه کالاهای خود را با 10 سال ضمانت عرضه می‌کند بنابراین شرکت سازنده  قطعات خود را از کره وارد می‌کند و در ایران مونتاژ می‌کند و سپس با یک ضمانت معتبر به فروش می‌رساند که دارای خدمات پس از فروش است کالای خود را به مشتریان عرضه می‌کند.

از او پرسیدم از کجا مطمئن باشم که کالایی که از این فروشگاه خریداری می‌کنم کالای بانه‌ای نیست که در پاسخ توضیح داد و گفت: شرکت ما لوازم خانگی با کد بانه‌ای را نصب نمی‌کند. بنابراین اجناسی که خریدار از این فروشگاه خریداری می‌کند کره‌ای است و خریدار نباید نگران باشد.

وی همچنین  قیمت ماشین لباسشویی این برند معروف کره‌ای را  از 5 میلیون و 200 هزار تومان به بالا و قیمت ماشین ظرف‌شویی 14 نفه را  12 میلیون تومان عنوان کرد.

با توجه به اعلام قیمت‌ها به نظرم آمد که قیمت لوازم خانگی این برند نسبت به اسفند ماه سال گذشته کاهش محسوسی داشته است  که اتفاقا فروشنده هم این موضوع را تایید کرد و گفت نمی‌ دانم چند درصد اجناسمان ارزان‌تر شده است اما  قیمت یخچال و فریز دو قلو  شب عید کمتر از 22 میلیون تومان نبود که اکنون قیمت آن به 18 میلیون و 700 هزار تومان کاهش یافته است.

از او پرسیدم این کاهش قیمت به دلیل کاهش قیمت دلار است که  در پاسخ گفت: خیر، کاهش یا افزایش قیمت لوازم خانگی به موجودی انبار بستگی دارد قرار بود از شهریور ما کالاهایمان برسد که اکنون رسیده و در نتیجه قیمت‌ها کاهش یافته است.

* گردن کلفتان وارد کننده لوازم خانگی و مبلمان

از فروشنده تشکر کردم و  فروشگاه را ترک کردم  در ادامه مسیر وارد فروشگاه دیگری شدم که عرضه کننده لوازم خانگی با یک برند معروف آلمانی بود، این همان برندی است که سال گذشته علیرغم مشکلاتی که برای دو برند کره‌ای بوجود آمده بود هیچگاه عرضه‌ آن در بازار متوقف نشد اما قیمت عرضه‌شان بسیار گران بود.

جالب اینجاست که این برند لوازم خانگی که آلمانی است تا پیش از این در بازار نوع ترکیه‌ای آن هم عرضه می‌شد اما در این فروشگاه که اتفاقا خود را نمایندگی این برند معرفی کرد، نوع اسپانیایی برخی از اقلام لوازم خانگی را هم عرضه می‌کند.

در این فروشگاه یخچال و فریزر دو قلوی سفید آلمان از قیمت 20 میلیون تومان تا 38 میلیون تومان موجود است و  قیمت ماشین ظرف‌شویی هم از 7 میلیون تومان شروع  می‌شود و در مواردی 12 میلیون تومان و یا حتی بیشتر است.

از این فروشنده پرسیدم که واردات لوازم خانگی ممنوع است، قطعات لوازم خانگی هم که از کره وارد نمی‌شود پس چگونه شما یک کالای تمام شده لوازم خانگی وارداتی را عرضه می‌کنید، آیا این کالای شما قاچاق است؟ که در پاسخ گفت، خانم تابحال شما به خیابان شریعتی و ظفر سر زده‌اید؟ هیچگاه از خودتان پرسیده‌اید که مبلمان خارجی چگونه به کشور وارد می‌شود. واردات خیلی راحت انجام می‌شود.  افراد  گردن کلفتی مانند آقایان  ….  هستند که این قبیل واردات را انجام می‌دهند.

تا اینجا از جنس بانه‌ای اثری ندیدم تصمیم گرفتم که خودم خریدار جنس بانه‌ای شوم به همین دلیل وارد مغازه‌ای شدم و از فروشنده خواستم که اجناس بانه‌ای را به من نشان دهد که در پاسخ گفت: خانم من جنس بانه‌ای ندارم اما یخچال فریزر دو قلو ویتنامی دارم.

به فروشنده گفتم یخچال فریزر ویتنامی آیا دارای ضمانت است که گفت بله ضمانت هم می‌دهیم اما پیشنهاد من به شما این است که به جای خرید این کالا یک یخچال فریز ایرانی بخرید که ضمانت معتبرتری دارد و از طرفی در صورت خراب شدن تهیه قطعات آن بسیار آسان‌تر است اما وقتی یک کالای ویتنامی می‌خرید ممکن است قطعات آن را بعدا نتوانید پیدا کنید.

از فروشنده پرسیدم با توجه به اقداماتی که برای مبارزه با قاچاق کالا انجام می‌شود، چگونه این کالاهای قاچاق به راحتی در بازار عرضه می‌شود که در پاسخ گفت: خانم این‌ها که قاچاق نیست با برگ سبز گمرکی وارد می‌شود؟!

در ادامه به یک مغازه دیگر رفتم و به فروشنده توضیح دادم که با توجه به بودجه اندکی که برای خرید دارم می‌خواهم جنس بانه‌ای خریداری کنم که فروشنده گفت: من جنس بانه‌ای ندارم زیرا اجناس بانه‌ای هیچ گونه ضمانتی ندارد و من هم برای سود نفرین مردم را نمی‌خواهم.

* فروش لوازم خانگی داخلی با  عنوان لوازم خانگی بانه‌ای

این فروشنده همچنین  توضیح داد که برخی افراد، لوازم خانگی تولید داخلی با برندهای متفرقه‌ای که چندان شناخته شده نیست  را با تعویض آرم و برند  به نام برندهای معروف کره‌ای به مشتریان به عنوان لوازم خانگی وارداتی بانه‌ای می‌فروشند و مردم هم بی‌خبر از این مساله در حالی که مثلا یک کالای ایرانی را می‌توانند به قمیت 8 میلیون بخرند به قیمت 12 میلیون خریداری می‌کنند و خوشحل هستند که به جای مثلا 17 میلیون کالای 12 میلیون پرداخت کرده‌اند.

از فروشنده تشکر کردم و مغازه را ترک کردم و در ادامه مسیر وارد فروشگاه دیگری شدم که اجناس متفرقه‌ای داشت به فروشنده گفتم که من لوازم خانگی بانه‌ای می‌خواهم شما می‌توانید برای من تهیه کنید که فروشنده دلیل درخواست من را سوال کرد که در جواب به او توضیح دادم که می‌گویند این اجناس ارزان‌تر است و به همین دلیل قصد خرید لوازم خانگی بانه‌ای را دارم.

فروشنده هم گفت جنس بانه‌ای داریم اما باید مقداری پول به عنوان بیعانه بپردازید تا اقلام مورد نظر را برای شما تهیه کنم.

به فروشنده گفتم که ماشین لباس‌شویی، ظرف‌شویی و همچنین یخچال فریزر نیاز دارم که فروشنده گفت همه کالاها را داریم اما ممکن است برندها مختلف باشد.

به او گفتم جنس کره‌ای می‌خواهم که در پاسخ به من گفت لوازم خانگی بانه‌ای کره‌ای نیست و چینی است البته تمام لوازم خانگی که  در این بازار به نام کره‌ای فروخته می‌شود در اصل  چینی است فقط آنها این لوازم را به نام کره‌ای به مردم می‌فروشند.

در مورد ضمانت این لوازم از او سوال کردم که گفت کالایی که به شما فروخته می‌شود ضمانت می‌شود و از طرف شرکت  هم آن کالا نصب و راه‌اندازی می‌شود اما ضمانت 18 ماهه است.

جالب است که بگویم این فروشنده هم به مانند سایر فروشندگان به من پیشنهاد کرد که به جای خرید کالای بانه‌ای، لوازم خانگی ایرانی خریداری کنم که به لحاظ کیفیت مطمئن‌تر است. وی گفت اگر شما پول کافی برای خرید اجناس گران قیمت‌تر را ندارید کالای ایرانی بخرید که ضمانت معتبرتری نسبت به اجناس بانه‌ای دارد و اتفاقا قیمت آنها از اجناس بانه‌ای هم ارزان‌تر می‌شود اما اگر برند می‌خواهید خریداری کنید و پول به اندازه کافی ندارید خوب بهتر است بانه‌ای بخرید.

وی قیمت یخچال فریز دو قلوی چینی بانه‌ای را 12 و نیم میلیون تومان عنوان کرد و قیمت ماشین ظرف‌شویی و ماشین لباس‌شویی را بین 6 تا 10 میلیون تومان، البته این نکته را  هم متذکر شد که قیمت نهایی را در صورت تایید نهایی من برای خرید اعلام خواهد کرد.

از او پرسیدم این اجناس چگونه به کشور وارد می‌شود که گفت، من یک فروشنده هستم و اطلاعی ندارم اما شنیده‌ام که بصورت کوله بری این کالاها به کشور وارد می‌شود.

وی همچنین وضعیت بازار را راکد عنوان کرد و گفت: علیرغم اینکه لوازم خانگی نسبت به چند ماه پیش افت قیمت داشته اما مردم برای خرید مراجعه نمی‌کنند، مردم وقتی برای خرید مراجعه می‌کنند که قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

از این فروشگاه هم خارج شدم و تصمیم گرفتم که به یک فروشگاه یا نمایندگی لوازم خانگی معروف کره‌ای سر بزنم که اتفاقا سریعا یک نمایندگی را پیدا کردم، فروشنده با حوصله قیمت‌ها و قابلیت لوازم خانگی را برایم عرضه کرد.

از او پرسیدم قطعات لوازم خانگی عرضه شده در فروشگاه کره‌ای یا چینی که گفت، کره‌ای است. از او پرسیدم چگونه این اجناس کره‌ای است در حالی که لوازم خانگی کره‌ای به کشور وارد نمی‌شود که پاسخ دارد و گفت سازندگان تحریم‌ها را دور زنده‌اند تمام اجناسی که ما در این نمایندگی عرضه می‌کنیم کره‌ای است که قطعات آن به صورت مستقیم از کره وارد نمی‌شود و از کشورهای دیگر به کشورمان وارد می‌شود.

وی گفت: برای ما نمایندگی‌ها اجناس سهمیه‌بندی شده است به عنوان مثال در حال حاضر فقط یک ماشین ظرف‌شویی دارم اما در مجموع وضعیت نسبت به پارسال بسیار بهتر است.

این فروشنده همچنین به من توصیه کرد که لوازم خانگی با برندهای معروف را فقط با ضمانت‌های مربوطه و معتبر خریداری کنم زیرا ممکن است در این بازار جنس تقلبی هم بفروشند.

این فروشنده همچنین اظهار داشت که برخی از اقلام لوازم خانگی با برندهای معروف کره‌ای که معیوب هستند توسط افرادی زیر قیمت خریداری می‌شود و آنها این اجناس را تعمیر و رفع نقص می‌کنند و انگاه به عنوان جنس بانه‌ای به فروش می‌رسانند.

وی همچنین گفت: الان نمایندگی‌ها بیشتر از گذشته جنس به بازار عرضه می‌کنند و دلیل آن کاهش قیمت دلار است و تولید‌کنندگان از ترس اینکه مبادا دلار ارزان شود اجناس موجود در انبارهای خود را روانه بازار کرده‌اند و با افزایش عرضه قیمت‌ لوازم خانگی در بازار کاهش یافته است به طوری که قیمت اعلام مختلف نسبت به شب عید از یک میلیون تا سه و حتی چهار میلیون تومان ارزان‌تر شده است.

خلاصه اینکه در این بازار انواع و اقسام لوازم خانگی با قیمت‌های بسیار متنوع موجود است از لوازم خانگی اسپانیایی گرفته تا لوازم خانگی ویتنامی و کره‌ای و چینی اما آنچه که جایش بسیار خالی است لوازم خانگی تولید داخل است که حضورش در بازار بسیار کمرنگ است و این حضور گمرنگ و کم توجهی به تولید در این بخش است که اجازه داده که لوازم خانگی اسپانیایی و ویتنامی و … در این بازار جولان دهند./ فارس

انتهای پیام/

 

نظر شما چیست؟