اخبار لوازم خانگی

راهنمای خرید ماشین ظرفشویی/ چند نکته اساسی برای خرید ماشین‌ظرفشویی

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، ماشین‌ظرفشویی این روز‌ها به یکی پرطرفدارترین لوازم خانگی تبدیل شده که بسیاری از ...

بهنام وحیدی | 5 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، ماشین‌ظرفشویی این روز‌ها به یکی پرطرفدارترین لوازم خانگی تبدیل شده که بسیاری از زوج‌های جوان به خرید آن علاقه نشان می‌دهند. در این مقاله قصد داریم تا شمارا با راهنمای خرید ماشین ظرفشویی آشنا کنیم.

ماشین ظرفشویی امروزه جزء یکی از ضروری‌ترین وسایل آشپزخانه معرفی می شود که انواع و اقسام گوناگونی دارد. اما جالب‌تر از نحوه عملکرد این ماشین این است که بدانید؛ نخستین ماشین ظرف‌شویی را یک زن ثروتمند اختراع نموده است! ماشین ظرفشویی را می توان یک دستگاه مکانیکی برقی دانست که برای شستن و تمیز کردن ظرف‌ها  به کار می‌رود. از ماشین ظرف‌شویی در رستوران‌ها و آشپزخانه‌های منازل استفاده می‌شود.

حال اگر قصد دارید به بازار لوازم خانگی بروید و ماشین ظرفشویی بخرید، پیشنهاد می کنیم حتما مقاله راهنمای خرید ماشین ظرفشویی را به دقت مطالعه کنید. راهنمای خرید ماشین ظرفشویی به شما در انتخاب بهترین محصولات بازار کمک خواهد کرد.

تاریخچه ماشین ظرفشویی

نخستین ماشین ظرف‌شویی را یک زن ثروتمند به نام جوزفین کاکرن در سال ۱۸۸۶ اختراع کرد و آن را در نمایشگاه جهانیِ شیکاگو در ۱۸۹۳ به نمایش گذاشت.

انواع ماشین ظرف‌شویی

ماشین ظرف‌شوییِ توکار که داخل کابینت نصب می‌شود و قابل جابه‌جا کردن نیست. ماشین ظرف‌شوییِ رومیزی و سبک قابل جابه‌جا شدن است و تنوع رنگیِ بسیار بالایی دارد. ماشین ظرف‌شویی ایستاده برای حجم‌های بالاترِ ظروف مورد استفاده است و درست مثل ماشین لباس‌شویی به جایگاهی در آشپزخانه برای نصب شدن نیاز دارد.

بخش‌های گوناگون ماشین ظرف‌شویی

  • مخزن

یا از جنس پلاستیک است یا از جنس استیل (فولاد ضدزنگ)

  • قفسه

دارای اندازه‌هایی گوناگون برای ظرف‌ها با اندازه‌های گوناگون است.

  • فیلتر غذا

گاهی بازماندهٔ غذا‌ها برای آنکه بتواند خارج شود، نخست آسیاب و سپس همراه با آب خارج می‌شود.

  • آب‌گرمکن

آب گرم، کار شست‌وشو را بهتر می‌کند.

  • سوراخ‌های آب‌فشان

سوراخ‌هایی هستند که آب از راه آن‌ها با فشار بیش‌تری خارج می‌شود و شست‌وشوی بهتری انجام می‌شود.

  • خشک‌کن

ظرف‌ها را خشک می‌کند و برق زیادی هم مصرف می‌کند.

  • بخش الکترونیکی

برای برنامه دادن و شست‌وشوی هوشمند است.

نکاتی که باید هنگام خرید ماشین ظرفشویی رعایت کنید

  • بازوی آبپاش

هر چه تعدا بازوی آبپاش ماشین ظرف‌شویی بیشتر باشد، عملکرد آن نیز بهتر است، مدل‌های مناسب یک بازوی آبپاش دارند درحالی که مدل‌های بهتر بیش از سه بازوی آبپاش دارند.

  • استاندارد

به استاندارد بودن توجه کنید اگر هنگام خرید ماشین ظرفشویی پول بیشتری بپردازید و دستگاهی بخرید که حداقل انرژی را مصرف می‌کند و برچسب انرژی دارد، در این صورت نیازی نیست بابت بالارفتن هزینه آب و برق نگرانی داشته باشید.

  • کم مصرف

میزان مصرف برق ماشین‌های ظرفشویی بیشتر از همه به تکنولوژی به کار گرفته شده در آن بستگی دارد. هزینه‌های انرژی مصرفی، تعمیر و نگهداری هم نکته دیگری است که باید به آن‌ها توجه کنید.  انتخاب یک دستگاه غیر استاندارد ممکن است در اولین پله برایتان ارزان‌تر تمام شود، اما هزینه‌های جانبی آن گران‌تر است و باید هر ماه بابت انرژی مصرفی پول بیشتری پرداخت کنید. پس اگر در حال حاضر برای خرید ماشین مناسب بودجه کمی دارید، خرید تان را به چند ماه بعد موکول کنید و دستگاه کامل و مناسبی را به خانه بیاورید.

  • ظرفشو‌هایی با کنترل گر‌های حسی و لمسی

اخیرا سعی شده که در طراحی ماشین‌های ظرفشویی نوآوری در ظاهر، کارایی، اصول بهداشتی و بهینه سازی در مصرف انرژی در نظر گرفته شود. ماشین ظرفشویی‌های مختلفی در برند‌های متفاوت در بازار وجود دارند که تنوع زیادی در کارایی و طراحی ظاهری دارند. ماشین ظرفشویی‌هایی با کنترل گر‌های حسی و لمسی از انواع جدید ماشین ظرفشویی‌ها هستند که در انواع متفاوت در رنگ و طراحی درب وجود دارند.

  • وجود سنسور

ویژگی جدید به کار گرفته شده در ماشین ظرفشویی ها، سنسور‌ها هستند. نقش سنسور افزایش راندمان انرژی با تنظیم میزان آب مصرفی در ماشین ظرفشویی برای درجه‌ای از کثیفی ظروف است. در بسیاری موارد این ویژگی تاثیری در گران شدن ماشین ظرفشویی ندارد.

  • کاهش صدا

ویژگی‌های جالب کاهش مصرف انرژی، شروع با تاخیر شست‌و‌شو در برخی از مدل‌ها هستند که به شما اجازه می‌دهند تا زمان‌هایی که نرخ انرژی پایین‌تر هست آن‌ها را روشن کنید. این ویژگی همچنین باعث کاهش صدا در آشپزخانه می‌شود.

  • قابلیت‌ها

قابلیت‌هایی مثل قفسه‌های قابل تنظیم، قفسه بالایی متحرک و وجود فضا‌های دندانه دار، تطبیق پذیری ماشین ظرفشویی را افزایش می‌دهد.

به‌علاوه، مدل‌هایی که سه کشو هستند نسبت به مدل‌های قدیمی با دو کشو برتری دارند. این طبقه کوتاه برای فنجان‌ها یا سایر ظروفی که ارتفاع زیادی ندارند ایده آل است. برخی از مدل‌ها طراحی بهتری برای سبد کارد و چنگال دارند که می‌توان سبد را برای استفاده بهتر از فضا به دو یا سه قسمت تقسیم کرد.

  • گارانتی

در مورد گارانتی ماشین ظرفشویی‌ها هم مطمئن شوید که همه جزییات در گارانتی در نظر گرفته شده باشد، گارانتی اکثر ماشین ظرفشویی‌ها یک سال شامل قطعات و تعمیرات می‌شود. برخی از برند‌ها هم گارانتی دو ساله را در نظر می‌گیرند، حتی بعضی از کارخانه‌ها هم مدت‌های طولانی‌تر مثلا سه تا پنج سال را برای ضمانت محصول خود در نظر می‌گیرند.

  • امکانات جانبی

امکانات جانبی ماشین‌ها با هم متفاوت بوده و هر شرکتی برای مقبول کردن کالای خود امکانات متفاوتی را روی آن قرار داده است.

بعضی از این امکانات عبارتند از:

  • در بعضی ماشین‌ها بازو‌های سبدی که ظرف‌ها را در آن می‌چینند متحرک است و این امکان برای شما وجود دارد که حالت قرار دادن این ظروف را در ماشین به دلخواه خودتان تغییر دهید.
  • بعضی ماشین ظرفشویی‌ها یک سیستم ویژه به نام براق کننده هم دارند؛ به این صورت که در مرحله آخر آبکشی، مایع براق کننده‌ای را روی ظروف می‌پاشند تا هم شست و شو کامل شود و هم ظرف‌ها برق بیفتند. این سیستم علاوه بر شفاف شدن ظرف‌ها باعث می‌شود آن‌ها زودتر خشک شوند.
  • بعضی از ماشین ظرفشویی‌ها برای افزایش استحکام و ایمنی سبد‌ها از ریل‌های جدیدی استفاده می‌کنند که می‌توان به وسیله آن‌ها به آسانی و بدون هیچ مشکلی سبد را -حتی وقتی که کاملاً پر است- بیرون کشید؛ به این دلیل که ریل‌های پایینی عمیق‌تر هستند و همین عمق باعث می‌شود تا ثبات کامل سبد تضمین شود و دشواری بیرون کشیدن آن از بین برود.
  • بعضی ماشین ظرفشویی‌ها علاوه بر امکان شست‌و‌شوی بسیار داغ امکان آبکشی اضافی را هم برای مصرف کننده‌های وسواسی فراهم کرده اند.
  • بعضی ماشین ظرفشویی‌ها به سیستم تایمر تأخیری مجهزند؛ همان سیستمی که این روز‌ها در بعضی از ماشین لباسشویی‌ها هم می‌بینیم. این سیستم به شما امکان می‌دهد تا زمان روشن شدن ماشین لباسشویی را هر وقت که خواستید تعیین کنید. بعضی ظرفشویی‌ها هم به سیستم تبادل گرما مجهزند./باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟