اخبار لوازم خانگی

جای پای افراد پر نفوذ در ورود کالای قاچاق به کشور

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، امیر خجسته درباره راهکارهای مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: دستگاه های نظارتی در ...

بهنام وحیدی | 5 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، امیر خجسته درباره راهکارهای مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: دستگاه های نظارتی در این عرصه باید به طور ویژه ورود پیدا کنند. وقتی کالای قاچاق وارد کشور می‌شود بدون تردید یک فرد پر نفوذ در آن دست دارد .

میری در آغاز با بیان اینکه در مبارزه با قاچاق کالا ضعیف عمل می کنیم، گفت: متاسفانه در مبادی عبوری کشور، قاچاق به راحتی وارد خاک ایران می شود. اینکه کالای قاچاق به راحتی از مرز وارد و پس از طی مسیری طولانی وارد تهران می شود، موضوعی عجیب است.

وی درباره میزان قاچاق کالا اظهار کرد: با وجود آنکه میزان دقیق قاچاق مشخص نیست اما بر اساس برآوردها، حجم قاچاق کالا حدود ۱۳ میلیارد دلار است و حدود یک چهارم این مبلغ مربوط به لوازم خانگی است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تاکید کرد: قاچاق باید از منشا و مبدا ورودی گرفته شود. متاسفانه بیشتر قاچاق هایی که کشف و ضبط می شود در سطح فروشندگان و عرضه کنندگان است و این نوع مبارزه با قاچاق اثر زیادی نخواهد گذاشت.

وی به انواع ورود قاچاق به کشور اشاره کرد و بیان داشت: زمانی می توانیم از قاچاق سخن بگوییم که به شکل انبوه و با کانتینر یا کامیون وارد کشور شود و همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، آنچه کوله بر وارد کشور می کند به عنوان قاچاق محسوب نمی شود زیرا کوله بر برای امرار معاش خود، این کار را انجام می دهد.

میری با اشاره به اعلام سردار رحیمی فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ مبنی بر کشف ۹۵ کامیون حامل لوازم خانگی قاچاق، گفت: در مورد این خبر باید بیشتر تامل کرد. در ابتدا اعلام شد دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان کالای لوازم خانگی قاچاق کشف شده است که غیر منطقی بود زیرا این حجم از کالای قاچاق بسیار بزرگ است. پس از آن اعلام شد که به اندازه ۹۵ کامیون کالای قاچاق کشف شده است که معتقد هستم، بیش از نیمی از کالاهای مکشوفه نیز قاچاق نیست و اگر به گمرک مراجعه کنند، می توانند به صحت و سقم آن پی ببرند.

وی تصریح کرد: بدون تردید ریشه بسیاری از کالاهای قاچاق، وجود دست های پشت پرده پر نفوذ است که کالاهای قاچاق را از آن سوی مرزها وارد کشور می کنند.

در ادامه امیر خجسته با اشاره به اقدامات فراکسیون مبارزه با مفاسد در خصوص مقابله با قاچاق کالا، اظهار کرد: تا کنون در بیش از ۹۵ درصد از گمرکات کشور حضور داشته ایم و نسبت به کشف راه ها و مبادی ورود قاچاق کالا اقدام کردیم. بر اساس بررسی هایی که انجام شده است، قاچاقچیان از ده روش برای ورود قاچاق اقدام می کنند.

وی به قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اشاره کرد و بیان داشت: در کشور برای مبارزه با قاچاق کالا قانون مناسب وجود دارد و حتی اگر دولت احساس می کند، قانون در این زمینه نقض دارد، می تواند یک لایحه تهیه کند و مجلس برای رفع نواقص قانونی آمادگی دارد.

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد مجلس درباره راهکارهای مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: دستگاه های نظارتی در این عرصه باید به طور ویژه ورود پیدا کنند زیرا نقش آفرینی نهادهای نظارتی اثر مثبتی در راه مبارزه با قاچاق کالا دارد. وقتی کالای قاچاق وارد کشور می شود بدون تردید یک فرد پر نفوذ در آن دست دارد.

خجسته تاکید کرد: قوه قضائیه باید دست افراد ذی نفوذ در امر قاچاق را قطع کند. در کنار این برخوردها، باید سامانه جامع گمرک را مهندسی مجدد کرد تا این سامانه تحت کنترل عده ای افراد خاص نباشد زیرا دست خیلی از آقازاده ها و افراد پر نفوذ در این حوزه دیده می شود./رادیو گفت و گو

انتهای پیام/

 

نظر شما چیست؟