اخبار لوازم خانگی

رصد کل فضای مجازی برای تشخیص کالای قاچاق بر عهده ما نیست

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک در خصوص تکلیف فروش کالاهای قاچاق بانه ای ...

بهنام وحیدی | 5 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک در خصوص تکلیف فروش کالاهای قاچاق بانه ای گفت: موضوع قاچاق خیلی ساده نیست، خصوصا وقتی فروشنده‌ای در مجموع کالاهای خود یک سری کالاهای قاچاق و غیرقاچاق بفروشد.

دکتر علی رهبری در گفتگو با خبرنگار «ال کا ایران» افزود : موضوع کالای قاچاق و تقلبی دو موضوع جدا از هم هستند که دستگاه‌های مبارزه با قاچاق کالا از طریق پیامک‌های فروش کالا آن ها را دنبال می کنند و در بعضی مواقع این کالاها بانه ای نیستند و از مسیر دیگری وارد شده یا حتی تقلبی هستند.

دکتر رهبری ادامه داد :قانون قاچاق در این زمینه دستگاه های کاشف را مشخص کرده و نزدیک به 10 الی 16 دستگاه کاشف داریم که هرکدام در حیطه مسئولیت خود بررسی های لازم را به عمل می آورند.

وی گفت :ما در فضای مجازی به دنبال تشخیص کالاهای مشکوک به قاچاق از کالاهای مشابه نیز هستیم. برای مثال، ما یک سری میوه هایی داریم که ممنوع بوده، واردات نداشته و مشابه آن ها نیز وجود ندارد و آنها را درهمین پردازش سیستمی پیدا کردیم، سایت هایی را شناسایی کردیم که میوه های قاچاق می فروشند و همچنین گزارش فروش کالای قاچاق آن ها را دادیم.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک در خصوص وجود مشابه کالاهای قاچاق افزود: مثلا ما یخچالی داریم که به صورت رسمی و غیررسمی وجود دارد و ما نتوانستیم به صورت سیستمی آن را تشخیص بدهیم. راه مبارزه با این قاچاق در این زمینه اجرای کامل ماده 13 مبارزه با قانون کالای قاچاق است.

دکتر رهبری در خصوص نظارت بر این سایت‌ها گفت: با توجه به اینکه ما 16 دستگاه کاشف داریم و احتمالا وزارت صنعت و معدن و تجارت هم جزو این دستگاه ها باشد اما رصد کل فضای مجازی برای تشخیص کالای قاچاق به عهده مرکز ما نیست.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک در پاسخ به این پرسش خبرنگار «ال کا ایران» که چگونه برخی از این سایت ها با وجود فروش آشکار کالای قاچاق موفق به دریافت نماد الکترونیکی شده اند  گفت :احتمال می دهیم زمانی که این سایت های فروش کالای بانه ای و قاچاق می خواستند نماد الکترونیک بگیرند چنین فعالیتی نداشتند و بعدها اضافه کردند و به واسطه همین نظارت های انسانی که تعدادی محدودی هستند، نتوانستیم آن ها را تشخیص بدهیم. ما تا حدودی کالاهایی که رسمی نیستند را توسط همین سیستم شناسایی کردیم اما به صورت کلی این کار را انجام نداده‌ایم.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟