اخبار لوازم خانگی

اجرای طرح یکسان سازی فروشندگان لوازم خانگی برای جلوگیری از فروش کالای تقلبی

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، سید مرتضی میری در مورد این طرح گفت: با توجه به این که در مدت اخیر حس کردیم که کالاها ...

بهنام وحیدی | 5 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، سید مرتضی میری در مورد این طرح گفت: با توجه به این که در مدت اخیر حس کردیم که کالاها به صورت تقلبی به صورت تعویض برند، فروش جنس ایرانی به جای جنس خارجی و عرضه کالای قاچاق در فروشگاه های سطح تهران بیشتر از حد معمول شده است تصمیم به این طرح گرفتیم.

وی افزود: طبق تحقیقات، فروش این کالاها بیشتر از طریق شبکه های مجازی، پیامک های تبلیغاتی خرید کالا از شهرهای مرزی و عرضه کالا توسط فروشگاه های فاقد مجوز کسب انجام می شود. به خاطر کنترل بازار و احقاق حقوق مصرف کننده با کمک اتاق اصناف تهران، سازمان صنعت و معدن استان تهران لوگویی طراحی کردیم که در اختیار فروشگاههایی که دارای مجوز کسب اتحادیه و مورد تایید ما هستند قرار گیرد تا این لوگو را در فروشگاه های خود نصب کنند.

رئیس اتحادیه ادامه داد: این طرح از طریق کانال اتحادیه، صداوسیما و خبرگزاری ها اطلاع رسانی شده است تا فروشگاه ها جهت دریافت این لوگو اقدام کنند. در این برچسب، علاوه بر نام صاحب پروانه، شناساسه صنفی هم در آن درج شده است و مردم می توانند با درج شناسه صنفی در سایت اصناف مشخصات کامل فروشگاه را مشاهده کنند.

میری تعداد فروشگاه های دارای جواز کسب در تهران را ۱۵۰۰ اعلام کرد و گفت در این زمینه کمبودی وجود ندارد و در دو روز گذشته ۵۰ مغازه اقدام به دریافت این لوگو کرده اند.

وی درمورد منطقه جغرافیای این طرح توضیح داد: این طرح در تهران انجام می شود. اتحادیه هر شهری می تواند چنین لوگویی را طراحی کند و در اختیار فروشندگان خود قرار دهد. در گذشته اتحادیه کشوری وجود داشت و اکنون ملغی شده است و فعلا برای تهران قابل اجرا است و امیدواریم تهران الگویی برای بقیه شهرها شود.

وی از مردم خواست که جهت خرید به فروشگاه های دارای این لوگو مراجعه تا با اعتماد کامل خرید کنند و در صورت بروز مشکل با در دست داشتن فاکتور خرید و شماره صنفی مشکل خود را از طریق اتحادیه، سازمان تعزیرات و سازمان صنعت و معدن پیگیری کنند.

در همین زمینه حبیب اله انصاری، دبیر کل و رئیس ستاد برنامه ریزی و اجرایی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران هم گفت: این طرح، اقدام بسیار خوبی است و بازار کالای خارجی به خوبی کنترل می شود. این اقدام باعث هویت بخشی به کالا می شود و سبب می شود که کالای قاچاق از غیرقاچاق، تولیدی داخلی و تقلبی تمیز داده شود.

وی افزود: وقتی یک مغازه و فروشگاه این را به عنوان نماد شناسایی در مغازه نصب می کند حاوی یک پیام است و پیامش این است که فروشنده مسئولیت دارد که در مقابل کالای فروخته شده جوابگو باشد و اگر کالا نیازمند استاندارد اجباری است آن را دریافت کرده باشد و کالا تقلبی نباشد.

حبیب اله انصاری در مورد حق و حقوق خریدار گفت: خریدار حق دارد که از خرید اصل خود مطمئن شود. خریدار از صحت و سلامت کالا اطلاعی ندارد و وقتی این برچسب زده می شود در حقیقت امضای فروشنده و تعهد اوست.

این مدیر عرصه صنعت در مورد ایجاد زیرساخت های فرهنگی و مردمی این طرح توضیح داد: برای اجرای درست این طرح باید در این زمینه فرهنگ سازی و اطلاع رسانی شود و نیاز به برنامه ریزی جامع و کار ارتباط جمعی دارد و مردم باید با این طرح آشنا شوند.

وی در مورد تاثیر این طرح بر قیمت لوازم خانگی گفت: به هیچ عنوان این طرح باعث افزایش قیمت نمی شود و بالعکس در مردم ایجاد اعتماد می کند و این اعتماد باعث رونق بازار می شود و مردم از سرگردانی خارج می شوند.

انصاری در مورد سو استفاده احتمالی از این طرح بیان کرد: در هر موردی امکان سو استفاده وجود دارد و برای جلوگیری از این اقدام باید کنترل و نظارتی بر آن صورت بگیرد و رسانه ای شود که خود مردم یک نظارت کننده و کنترل گر شوند.

دبیرکل انجمن لوازم خانگی در مورد نصب این برچسب و لوگو در مغازه ها و یا بر روی کالا اظهار کرد: نصب این لوگو بر روی مغازه باید مقدمه ای باشد برای نصب بر روی کالا. من اعتقاد دارم که اگر بخواهد به صورت دقیق و درست این کار انجام شود باید روی کالا هم نصب شود و این دو اقدام، مکمل هم هستند.

وی افزود: این طرح قرار بود سال گذشته انجام شود و به دلایلی که از آن مطلع نیستم اجرایی نشد.

انصاری از منطقه جغرافیایی اجرای این طرح ابراز بی اطلاعی کرد و گفت : این یک برنامه بسیار وسیعی است و نیاز به برنامه ریزی گسترده و زمان دارد.

انصاری در مورد همکاری ارگان ها و سازمان ها در اجرای این طرح گفت: به علت وسیع و مهم بودن این طرح و برای کنترل و نظارت بر اجرای هرچه بهتر و دقیق تر آن همکاری ارگان ها و سازمان هایی چون؛ اتاق اصناف، سازمان مبارزه با قاچاق، تعزیرات حکومتی، اتحادیه فروشندگان و … را می طلبد./روزنامه عصر اقتصاد

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟