اخبار لوازم خانگی

آغاز ثبت‌ واردکنندگان رسمی لوازم خانگی در وزارت صنعت

ال کا ایران : رئیس اتحادیه لوازم خانگی از آغاز ثبت واردکنندگان رسمی در وزارت صنعت، معدن و تجارت خبرداد و گفت: اجرای این طرح می‌تواند قیمت کالاهای وارداتی لوازم خانگی را کاهش دهد.

admin | 8 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «ال کا ایران»، محمد طحانپور در حاشیه افتتاح چهارمین نمایشگاه لوازم خانگی در جمع خبرنگاران از آغاز ثبت واردکنندگان رسمی لوازم خانگی با ابلاغیه وزارت صنعت، معدن و تجارت خبرداد و گفت: طرح وزارت صنعت، معدن و تجارت برای شناسایی واردکنندگان اصلی لوازم خانگی است و بر این اساس امید می رود که اجرای این طرح به دلیل کاهش واسطه‌ها به کاهش قیمت لوازم خانگی وارداتی بیانجامد.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر افزود: بسیاری از نمایندگی‌های رسمی واردات لوازم خانگی که نماینده برندهای خارجی به حساب می‌آیند، که به دلیل شرایط تحریم اجازه دریافت نمایندگی مستقیم از برندهای خارجی و مطرح دنیا را نداشتند؛ بر این اساس این نمایندگان، در واقع از نمایندگی برندهای خارجی در امارات متحده عربی، کسب نمایندگی کرده بودند؛ اما باید در وزارت صنعت، معدن و تجارت با ارایه مستندات لازم، به ثبت برسند.

وی تصریح کرد: اجرای این طرح به نفع مردم است چراکه واسطه هایی که خود را نماینده برندهای خارجی عنوان می کنند و در سایه این معرفی، منافع خود را پیگیری کرده و منافع مردم را نادیده می گیرند، نادیده گرفته می شوند و بنابراین اگر مردم بتوانند از نمایندگی های رسمی و اصلی برندهای خارجی لوازم خانگی خرید کنند؛ به نفعشان است.

طحانپور با اشاره به معضلاتی که صدور پروانه های نابجا برای تولید لوازم خانگی ایجاد کرده است، گفت: متاسفانه اکنون برای برخی از کالاهایی که نیاز کشور است، تعداد زیادی پروانه تولید از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر شده است که این تعداد، متناسب با نیاز بازار نیست و عمدتا سرریز کرده است؛ بنابراین اجناس بی کیفیت و بی نام و نشان هم به رقابت نابرابر با تولیدات با کیفیت داخلی می پردازند و عرصه را بر آنها تنگ می کنند.

وی اظهار داشت: بر اساس طرحی که به وزارت صنعت، معدن و تجارت داده ایم، پیشنهاد شده تا افرادی که قرار است واردات یا تولید لوازم خانگی کنند؛ از فیلتر اتحادیه بگذرند تا یک کالا بسیار بالاتر از حد نیاز، اجازه تولید نداشته باشد و کار به تولیدات زیرپله ای بکشد؛ ضمن اینکه هم اکنون برخی واردکنندگان حق و حقوق دولت را هم می پردازند، اما در ارایه خدمات پس از فروش به مردم، مشکلات بسیاری دارند که اتحادیه می تواند آنها را ساماندهی کرده و اگر فردی تقاضای واردات دارد، ابتدا از فیلتر اتحادیه گذشته باشد.

همچنین در این مراسم، محمود شکری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت یازدهم، بدون دلیل و با ادعای اینکه ایران کد، منجر به شکل گیری قاچاق و گسترش آن شده است، اعلام کرد: هنوز با گذشت دو سال از دولت، هیچ طرح جایگزینی برای ایران کد از سوی دولت اجرایی نشده است؛ در حالیکه این طرح به معنای واقعی جلوی قاچاق را گرفته بود و منافع عده ای را هم به خطر انداخت؛ ضمن اینکه چند صد میلیارد تومان برای آن هزینه شده بود.

وی افزود: هم اکنون بیست میلیارد دلار قاچاق وارد کشور می شود که البته باور آن سخت است؛ چراکه قاچاق به مفهوم واردات به شکل پنهانی است و در حالیکه، بیست میلیارد دلار کالای قاچاق با کانتینر وارد کشور می شود که خود جای تعجب دارد، بنابراین باید گفت که قاچاق زاده مافیایی است که سازماندهی شده است.

شکری نسبت به تولید کالاهای زیرپله ای هشدار داد و خاطرنشان کرد: متاسفانه کالاهای داخلی با برند خارجی تولید می شوند و به نوعی دامپینگ می کنند؛ در حالیکه این تولیدات از خمیردندان گرفته تا گوشی موبایل، به صورت قاچاق وارد کشور می شود.

نظر شما چیست؟