اخبار لوازم خانگی

توضیحاتی پیرامون گلایه تولیدکنندگان لوازم خانگی از مجوزهای بی‌رویه واردات

ال کا ایران : معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان توضیحاتی پیرامون خبر گلایه تولیدکنندگان لوازم خانگی از مجوزهای بی‌رویه واردات ارائه کرد.

admin | 9 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «ال کا ایران»، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان در پی درج گزارش با عنوان «گلایه تولیدکنندگان لوازم خانگی از مجوزهای بی‌رویه واردات» توضیحاتی ارسال کرد.

بازگشت به گزارش درج شده بر روی خروجی آن خبرگزاری، مورخ سوم مهرماه 1394، با تیتر «گلایه تولیدکنندگان لوازم خانگی از مجوزهای بی‌رویه واردات»، بدوین وسیله مصاحبه آقای وحید منایی معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای و خدمات این سازمان، جهت استحضار و انتشار مطلوب تقدیم می‌شود:

معاون کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: در حال حاضر بازار لوازم خانگی و صوتی و تصویری با کاهش تقاضا روبرو شده و به تبع آن تولیدات داخلی و واردات رسمی در بازار لوازم خانگی کاهش یافته است.

منایی با اشاره به کاهش 19 درصدی واردات لوازم خانگی طی 5 ماهه اول سال 94 نسبت به سال 93 (جدول زیر) که برگرفته از آمار رسمی کارشناسی نشده گمرک است، گفت: همانطوری که آمار جدول نشان می‌دهد میزان واردات لوازم خانگی در 5 ماهه نخست سال 94 نسبت به دوره مشابه سال قبل با کاهش قابل توجهی مواجه بوده است، لازم به ذکر است علاوه بر رکود بازار، تولید ckd یخچال و لباسشویی برخی برندها نیز سهم قابل توجهی در کاهش واردات رسمی این اقلام داشته است.

وضعیت واردات رسمی انواع لوازم خانگی در 5 ماهه نخست سال 94 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (واحد: دستگاه)

ردیفنام محصول5 ماهه 945 ماهه 93درصد تغییر
1گروه یخچال9.92623.24557-
2تلویزیون1201.47292-
3لباسشویی25.54431.49219-

منایی ادامه داد: در مورد وضعیت قاچاق لوازم خانگی می‌توان به دلایل مختلف من‌جمله پایین‌تر بودن قیمتتمام شده کالای قاچاق نسبت به تولید داخل و واردات رسمی، حاشیه سود قابل توجه کالای قاچاق برای عرضه‌کنندگان و در نتیجه اقبال آنان به فروش کالای قاچاق و… اشاره کرد.

این مقام مسئول اظهار داشت: در پاسخ به موارد مطروحه توسط رئیس اتحادیه لوازم خانگی در مورد واگذاری مدیریت صدور مجوز برای واردات به اتحادیه مذکور و موارد مرتبط با قاچاق لوازم خانگی لازم به ذکر است که برای واردات لوازم خانگی به هیچ عنوان مجوز خاصی از سوی هیچ ارگانی صادر نمی‌گردد و صرفاً واردکنندگان ملزم به رعایت قوانین جاری از جمله رعایت استانداردهای مربوط می‌باشند.

وی یادآور شد: از طرفی به نظر می‌رسد فعالان بخش اصناق کشور می‌توانند نقش فعالی را در عدم عرضه کالای قاچاق در راستای مقابله با پدیده قاچاق کالا ایفا نمایند، بدین صورت که چنانچه کالای قاچاق که وارد کشور می‌شود، اجازه و فرصت عرضه و فروش در واحدهای صنفی و فروشگاه‌ها را پیدا نکند، عملاً با شکست تقاضا مواجه شده و بنابراین عدم وجود زمینه و فرصت برای عرضع بخش وسیعی از اقلام قاچاق از بین می‌رود.

منایی خاطرنشان کرد: سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌های سراسر کشور آمادگی دریافت و بررسی گزارش‌ها مربوط به فعالیت‌های زیرزمینی واحدهای بدون مجوز و مراکز عرضه کالاهای قاچاق و پیگیری سایر موارد مغایر قانون را دارند.

نظر شما چیست؟