اخبار لوازم خانگی

کره برای تولید لوازم‌خانگی به ایران می‌آید

میهن صنعت : با ورود هیات تجاری کره‌ای به ایران که رییس آن معاون وزارت تجارت، صنعت و انرژی این کشور بوده است، چراغ سبز این هیات برای تولید لوازم خانگی کره‌ای در ایران روشن شد که البته این موضوع می‌تواند زنگ خطری برای تولیدکنندگان داخلی باشد، چراکه به گفته

admin | 8 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «ال کا ایران»، طی روزهای اخیر یک هیات تجاری کره‌ای برای مذاکرات درباره روابط تجاری و اقتصادی دو کشور وارد ایران شدند که بر اساس شواهد، موضوع اصلی صحبت‌های میان طرفین در زمینه خودرو و لوازم خانگی بوده است.

 

بی‌شک نمی‌توان از کره جنوبی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و با کیفیت‌ترین تولیدکنندگان لوازم خانگی چشم‌پوشی کرد و همین امر سبب شد ولی‌الله افخمی راد، رییس سازمان توسعه تجارت در این جلسه بر اهمیت برقراری روابط اقتصادی با این کشور برای تولید لوازم خانگی در ایران و به تبع آن ورود تکنولوژی به کشور تاکید کند.

 

وی پیشنهاد راه‌اندازی خط تولید لوازم خانگی مطرح کره‌ای در ایران را ارائه و ابراز امیدواری کرده است که در آینده نزدیک این خواسته ایران محقق شود.

 

البته در حال حاضر برخی از برندهای مطرح کره‌ای در ایران کارخانه دارند اما این انتقاد از سوی تولیدکنندگان داخلی به آن‌ها وارد است که به جای تولید لوازم خانگی تنها به مونتاژ مشغول‌ هستند و این موضوع بیشتر شبیه واردات است تا تولید.

 

افخمی‌راد در صحبت‌های خود به فاصله ایران در برخی رشته‌های صنعتی از جمله لوازم خانگی با تکنولوژی روز دنیا اشاره کرده و گفته است که کالاهای کره‌ای در ذهن مردم ایران کیفیت و مرغوبیت خوبی دارند و به همین دلیل پیشنهاد مشارکت دو کشور برای راه‌اندازی خط تولید برندهای مطرح کره‌ای در زمینه لوازم خانگی در داخل کشور را ارائه کرده است.

 

به گفته معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت، ایران یکی از مصرف‌کنندگان عمده برندهای مطرح کره‌ در زمینه لوازم خانگی محسوب می‌شود؛ بنابراین شرکت‌های کره‌ای می‌توانند خط تولید این محصولات را در ایران راه‌اندازی کنند.

 

این در حالی است که در وضعیت فعلی حداقل در بازارهای بزرگ لوازم خانگی خارجی در فروش، گوی سبقت را از تولیدکنندگان داخلی ربوده‌اند. در عین حال به طور کلی به گفته

فروشندگان لوازم خانگی، بازار این بخش دچار کسادی شده است.

اما آنچه در سطح بازار دیده می‌شود این است که به طور کلی اقبال مردم نسبت به کالاهای خارجی بیشتر بوده و تولیدکنندگان نیز در این زمینه با مشکلات زیادی روبرو هستند.

 

در دیدار هیات تجاری ایران و کره، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به پیشرو بودن کره در برخی از رشته‌های صنعتی اظهار کرده که ایران با توجه به تحریم‌های اقتصادی در برخی موارد نتوانسته به پیشرفت‌های مورد نظر برسد و اکنون رویکرد این است که کاستی و عقب ماندگی‌ها را جبران کنیم.

 

طبق گفته افخمی راد فاصله ایران با کشورهای توسعه یافته در صنایع پیشرفته با فناوری بالا نسبت به برخی رشته‌های صنعتی مانند تولید لوازم خانگی و خودرو کمتر است.

اما تلاش برای برقراری ارتباط اقتصادی بیشتر ایران با کشورهای دیگر که پس از توافق هسته‌ای شدت بیشتری گرفته است، به نظر می‌تواند با نتایج خوبی همراه باشد، چراکه هیات تجاری کره‌ای نیز از این پیشنهادات استقبال کرده و ایجاد تسهیلات از سوی دولت کره برای سرمایه‌گذاری در ایران را مطرح کرده است.

معاون وزیر تجارت، صنعت و انرژی کره جنوبی نیز اعلام کرده که در شرایط تحریم ایران نیز سالانه 45 میلیون دلار از ایران خرید داشتیم و هنوز هم بیش از 20 شرکت کره‌ای در ایران مستقر هستند.

وی با بیان اینکه قبول داریم شرکت‌های بزرگ کره‌ای در زمینه تولید خودرو و لوازم خانگی از سرمایه‌گذاری در ایران سر باز می‌زنند، گفته که برندهای مطرح کره‌ای، بین‌المللی شده‌اند و دیگر در کنترل دولت نیستند اما برای توسعه سطح همکاری میان دو کشور تلاش می‌کنیم به این شرکت‌ها تسهیلاتی برای سرمایه‌گذاری در ایران ارائه کنیم.

 

بنابراین با توجه به این اظهارات می‌توان برداشت کرد که شرایط برای ورود تولیدکنندگان کره‌ای لوازم خانگی به ایران فراهم شده و با توجه به قدرت این تولیدکنندگان و تکنولوژی بالای آن‌ها، قطعا تولیدکنندگان ایرانی که در سال‌های گذشته بیشتر در پوشش محافظ تحریم‌ یا تعرفه‌های واردات قرار داشتند وارد آزمونی سخت خواهند شد و باید به فکر افزایش کیفیت محصولات خود باشند.

البته ورود برندهای معتبر لوازم خانگی کره‌ای که امروزه بازار لوازم خانگی در دنیا را دست خود گرفته‌اند از دو جهت می‌تواند باعث فرصت ایجاد کند؛ اول اینکه با تولید محصولات با کیفیت بالا و تکنولوژی روز جذابیت بیشتری برای خرید از سوی مردم و رونق بازار ایجاد خواهد شد، در عین حال این فرصت به تولیدکنندگان داخلی داده می‌شود که بتوانند خود را برای رقابت‌های بزرگ‌تر جهانی آماده کنند.

نظر شما چیست؟