سایر خبرها

فروشگاه‌های زنجیره‌ای اروپایی به ایران می‌آیند

ال کا ایران : با تصویب برجام، خبرهای اقتصادی هم رنگ و بوی متفاوتی به خود گرفته‌اند و اخباری جدی‌تر اعلام می‌شود. در تازه‌ترین خبر، گفته می‌شود که فروشگاه‌های زنجیره‌ای فرانسوی و اتریشی به ایران می‌آیند.

admin | 9 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «ال کا ایران»، با تصویب برجام، خبرهای اقتصادی هم رنگ و بوی متفاوتی به خود گرفته‌اند و اخباری جدی‌تر اعلام می‌شود. در تازه‌ترین خبر، گفته می‌شود که فروشگاه‌های زنجیره‌ای فرانسوی و اتریشی به ایران می‌آیند. علاوه بر این شرکت‌های تولید لوازم خانگی هم برای همکاری با ایران اعلام آمادگی کرده‌اند و تجهیزات پیشرفته پزشکی با همکاری ٢ برند بزرگ فیلیپس و زیمنس در ایران تولید خواهند شد.

این درحالی است که همزمان با مذاکره با ٢ خودروساز بزرگ یعنی فولکس‌واگن آلمان و فیات ایتالیا، دیروز ژاپنی‌ها نیز در رأس یک هیات تجاری به ایران آمده و برای تولید خودرو وارد مذاکرات جدی‌تری با ایران شده‌اند. این تازه‌ترین خبرهای حوزه صنعت است که مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت دیروز با رسانه‌ها در میان گذاشتند.

مجتبی خسروتاج قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت دیروز در دومین کنفرانس صنعت پخش ایران با اشاره به آخرین وضع مذاکرات اقتصادی با هیات‌های اروپایی اعلام کرد: پس از توافق «برجام» و حضور هیات‌هایی اروپایی در ایران از کشورهای فرانسه، اتریش و… مذاکراتی برای سرمایه‌گذاری این کشورها به منظور تأسیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ایران صورت گرفت که انتظار می‌رود با نهایی‌شدن «برجام» این روند تسریع شود.

او ادامه داد: در صورت راه‌اندازی این فروشگاه‌ها در کشور، برای رقابت با آنها نیازمند توزیع و خدمات‌رسانی به شکل رقابتی‌تر و شفاف‌تر هستیم که به همین منظور تدوین لایحه قانون توزیع کالا ازجمله کارهای در دست اقدام است که با همکاری انجمن صنعت پخش درحال انجام است.

در این مراسم سعید جارودی، دبیر انجمن شرکت‌های صنعت پخش نیز گفت: به دنبال تنش در بازار نیستیم اما معتقدیم، نظام عرضه و تقاضا باید تعیین‌کننده قیمت در بازار باشد به همین منظور طبق هماهنگی‌های به عمل آمده و با مساعدت دولت مقرر شد در شیوه کنونی قیمت‌گذاری تغییر صورت پذیرد و به جز ٨ قلم کالای اساسی که جزو مایحتاج اولیه مردم بوده و مشمول قیمت‌گذاری دولت قرار دارند، شیوه قیمت‌گذاری بقیه کالاها عوض شده به سمت نظام عرضه و تقاضا سوق
 داده شوند.

مذاکره با فولکس‌واگن و فيات
محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت نیز صبح دیروز با وزیر خارجه ژاپن و هیات همراه او دیدار داشته و اعلام کرد: شرکت‌های ژاپنی اگر علاقه‌مند به همکاری درازمدت با ایران هستند، باید روی سرمایه‌گذاری به صورت جدی فکر کنند، زیرا همکاری مشترک و درازمدت مدنظر ماست ضمن این‌که ایران علاقه‌مند است با ژاپن در زمینه مهندسی، دانش فنی و تولید نیز همکاری داشته باشد.

وزیر صنعت همچنین با بیان این‌که در زمینه خودرو با شرکای سابق از فرانسه و همچنین شرکت فولکس‌واگن آلمان و فیات ایتالیا در حال مذاکره هستیم، گفت: علاقه‌مندیم شرکت‌های خودروساز ژاپنی نیز در این زمینه با ایران همکاری اساسی داشته باشند، این درحالی است که تجربه نشان داده که شرکت‌های ژاپنی بیشتر دنبال فروش خودرو یا تأمین قطعات خودرو از خود ژاپن بوده‌اند که این مغایر سیاست‌های جدید ماست. به همین دلیل به شرکت‌های ژاپنی توصیه می‌کنم که حداقل یک یا دو شرکت خودروساز ژاپنی به صورت فعال در زمینه ساخت عمده قطعات در ایران و برای تعداد بالا مثلا بالای ۷۰‌هزار خودرو در ‌سال با ایران مشارکت کنند.

نظر شما چیست؟