اخبار لوازم خانگی

ورود آلمان‌ها بازار لوازم خانگی را می‌لرزاند؟

ال کا ایران : آلمان به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شرکای اقتصادی ایران حدود چهار روز پس از توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ با هیئت اقتصادی ۱۰۰نفره خود به ایران آمدند و مورد استقبال وزیر صنعت قرار گرفت.

admin | 9 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، پس از مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ ، آلمان‌ها اولین گروهی بودند که برای مذاکره با ایران پا گذاشتند، حالا این پرسش مطرح است که چرا روابط ایران و آلمان در صد سال گذشته با یکدیگر خوب و پا برجا مانده است و ادامه این روابط قرار است کدام بخش‌های صنعت را فعال کند؟

با ورود آلمان‌ها به ایران و مذاکرات صورت گرفته با ایران، به نظر می‌رسد اکنون چشم ایران به آلمان است تا برای بخش‌های اقتصادی‌اش همچون گردشگری،حمل ونقل و صنایع برنامه‌ریزی کند و‎این فعالیت‌ها را بیش از پیش گسترش دهد. چرا که وزیر صنعت معدن و تجارت نیز بارها مقدمات جلسه با آلمانی‌ها را فراهم کرده و با آن‌ها بر سر میز مذاکره نشسته است، گویی وزیر صنعت می‌خواهد فرش قرمز را زیر پای ژرمن‌ها بیاندازد و اقتصاد ایران صنایع ایران را با آن ها توسعه دهد.

اما آنچه مورد توجه است، علاقه بیش از حد ایران برای همکاری با آلمان‌ها است، چرا که از سال‌های گذشته نیز بسیاری از صنایع ایران با همکاری آلمان‌ها روی پای ماندند و حالا که روابط ایران با کشورهای اروپایی بهتر شده است و در حال پیشرفت است، آلمان‌ها سهم قابل توجهی در همکاری با ایران را از خود نشان داده‌اند.

در این رابطه نیز رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران در گفت‌وگو با اقتصادنیوز معتقد است: باید توجه داشت که تولید کنندگان در آلمان نیستند و بیشتر محصولات آلمانی در امارات تولید می‌شوند. اما آنچه در شرایط فعلی و تصویب برجام مدنظر دولت است، این است که کالاهای ساخته شده وارد کشور نشود و همکاری با شرکت‌های خارجی بیشتر بر پایه ورود تکنولوژی و دانش باشد.

او می گوید: در مدت اخیر بیشتر همکاری و صحبت از ورود تکنولوژی و تجیهزات در بخش خودرو،نفت و غیره بوده است و کمتر در بخش لوازم خانگی بحث شده است. اما بر این باورم اگر در مورد لوازم خانگی صحبت شود، بیشتر در مورد مشارکت و همکاری با شرکت خارجی در بخش همکاری تولید است؛ چرا که در حال حاضر کالا وارد و تولید می‌شود.

طحان‌پور می‌افزاید: هنوز خبری از همکاری در بخش لوازم خانگی به گوش نرسیده است. اکنون نیز هیئت آلمانی آمده و درحال مذاکره با طرف ایرانی است و باید منتظر خروجی نشست میان این دو کشور باشیم. پیش از این نیز ، زیمنس، بوش، آ ا گ و غیره از سوی نمایندگی‌های غیرمستقیم با ایران همکاری داشتند و کالا وارد کشور می‌شد.

او می گوید: حال جو مجلس، دولت و تولید کننده در داخل ورود دانش و تکنولوژی به کشور است و از ورود کالای ساخته شده به صورت گسترده جلوگیری شود و در صورت واردات کالا به کشور، کالاهای درجه یک وارد شود. به نظر می‌رسد دلیل توجه بیش از پیش ایران به آلمان‌ها وجود کیفیت بالا در تولید محصولات آن در دنیا است چرا که آلمان در هر کشوری وارد شود همانند خودرو سازی‌اش حرف اول را می‌زند.

در این شرایط این پرسش‌ها مطرح می‌شود که آلمان‌ها در چه زمینه‌هایی می‌توانند به اقتصاد ایران کمک کنند، همچنین پیش از این نیز همکاری‌های موفقیت آمیز ایران و آلمان در کدام بخش‌ها بوده است که امروز ایران تا این اندازه به حضورآلمان‌ها در ایران علاقه‌مند شده است. دلیل رغبت شرکت‌های آلمانی برای همکاری مجدد با ایران چیست و تکنولوژی‌های آلمانی چه نقشی در توسعه اقتصاد ایران خواهند داشت؟

آلمان به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شرکای اقتصادی ایران حدود چهار روز پس از توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ با هیئت اقتصادی ۱۰۰نفره خود به ایران آمدند و مورد استقبال وزیر صنعت قرار گرفت. حال به نظر می‌رسد در روزهایی که ایران در گیر و دار تصویب کلیات برجام و تحقق آن است، آلمان‌ها بیش از سایر کشورها در کنار ایران ایستاده‌اند و پشت ایران را در این زمان خالی نکرده‌اند. دلیل این حمایت‌ها چیست؟ چرا آلمان‌ها ایران را به عنوان کشور همکار در بخش اقتصادی انتخاب کرده‌اند؟

چند روز پس از توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در سفر آلمان‌ها به ایران، اولاف لیس، وزیر اقتصاد، حمل‌ونقل و کار ایالت نیدرزاکسن آلمان که در رأس یک هیأت بلند پایه ۱۰۰ نفره متشکل از تجار و سیاستمداران آلمانی برای یک دیدار چهار روزه به ایران سفر کرده بود بیان این فرضیه که هدف از حضور شرکت‌های آلمانی و همکاری‌های تجاری و اقتصادی با ایران صرفاً تأمین منافع اقتصادی آلمان است را رد کرد و گفت که هدف‌گذاری از این سفر، توسعه است و باید افقی برای قدرت گرفتن اقتصاد و ایجاد اشتغال در ایران ترسیم شود. او گفت که به صورت مشخص و جزئی در مورد برنامه و پروژه‌ها بحث و گفت‌وگو شده است و زمینۀ سفرها و دیدارهای بیشتر تجار و دست اندرکاران امر تجارت به ایران فراهم شده است.

جهت آگاهی و دریافت آخرین اخبار صنایع لوازم خانگی ایران و جهان و نیز جدیدترین قیمت ها و بازار لوازم خانگی از طریق تلگرام به کانال اختصاصی ال کا ایران (https://telegram.me/lkirancom ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

نظر شما چیست؟