اخبار لوازم خانگی

کاهش اعتبار بانک مرکزی با خلف وعده / کارت‌های اعتباری حامی مناسبی برای خریداران نیستند

ال کا ایران : دبیر مجمع کارآفرینان ایران در رابطه با تغییر سقف کارت‌های اعتباری گفت: بانک مرکزی به وعده خود برای زمان توزیع و میزان مبلغ کارت‌های اعتباری عمل نکرد.

admin | 8 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، به دنبال اعتراضات تولیدکنندگان، فروشندگان و متقاضیان مبنی بر کاهش سقف کارت‌های اعتباری از 10 میلیون به 6 میلیون تومان بانک مرکزی چنین اعلام کرد که از ابتدا قرار بر این بوده است که کارت‌های اعتباری تا سقف 10 میلیون تومان صادر شود و در فازهای بعد نیز میزان تسهیلات این کارت‌ها افزایش خواهد یافت.

بر اساس اطلاعیه بانک مرکزی سه گروه کارکنان رسمی و پیمانی، بازنشستگان و زوج‌های جوان می‌توانند برای دریافت تسهیلات خرید لوازم‌خانگی که طرح آن 25 مهر ماه سال جاری اعلام گردیده اقدام کنند.

همچنین بر اساس این اطلاعیه کارکنان و بازنشستگانی که حداکثر حقوق و مزایای تعهد نشده ماهانه آن‌ها معادل 1.5 میلیون تومان است می‌توانند از تسهیلات کارت‌های اعتباری بهره‌مند شوند.

سقف اعتبار این افراد حداکثر تا چهار برابر دریافتی ماهانه آن‌ها است بنابراین سقف مبلغ وام برای کارت‌هایی که میان کارمندان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران توزیع خواهد شد، به 6 میلیون تومان کاهش ‌یافته است.

 

شاکیان تسهیلات لوازم‌خانگی

در آغاز ارائه طرح کارت‌های اعتباری چنین گفته می‌شد که دولت این طرح را برای خروج واحدهای تولیدی لوازم‌خانگی از رکود ارائه کرده است و برنامه‌هایی مطرح می‌شد که در طول زمان تغییرات بسیاری کرد.

از جمله تغییراتی که بانک مرکزی در این مدت لحاظ کرد اضافه شدن کالاهای خارجی به طرح کارت اعتباری خرید کالا با سود 21 درصد و کاهش تعداد اقساط از 18 به 12 ماه، تأخیر در زمان توزیع این کارت‌ها به‌علاوه کاهش سقف کارت‌ها به 6 میلیون تومان از مواردی است که تا به‌ حال بانک مرکزی در طرح اولیه‌اش ایجاد کرده است تا جایی که صدای تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم‌خانگی را درآورده و همگی با انتقاد از رکود بیشتر بازار در این چند ماه پس از اعلام طرح، نارضایتی خود را نشان داده‌اند.

 

بانک مرکزی به وعده‌اش عمل نکرد

حمیدرضا غزنوی دبیر مجمع کارآفرینان ایران در رابطه با تغییر سقف کارت‌های اعتباری گفت: بانک مرکزی به وعده خود برای زمان توزیع و میزان مبلغ کارت‌های اعتباری عمل ننمود.

وی افزود: با تغییر زمان توزیع این کارت‌ها بازار با رکود بیشتری مواجه شد چراکه مشتریان در انتظار دریافت تسهیلات از خرید خودداری کردند و این انتظار بر کسادی بازار لوازم‌خانگی افزود.

این فعال ادامه داد از طرفی هم بانک مرکزی برای اینکه میزان اعتباری که برای این کارت‌ها در نظر گرفته است رابین افراد بیشتری تقسیم کند و مشمولان این طرح را افزایش دهد سقف کارت‌ها را از 10 میلیونی که وعده داده بود به 6 میلیون تومان رساند که این تصمیم، موجب شد بانک مرکزی نتواند با همان شرایط اولیه‌ای که اعلام نمود طرح کارت‌های اعتباری را به اجرا درآورد.

 

واکنش سرد بازار نسبت به کارت‌های اعتباری

همچنین اکبر زادمهر رئیس اتحادیه لوازم‌خانگی اصفهان با بیان اینکه هنوز خبری از توزیع کارت‌های اعتباری میان مردم نیست، افزود: با گذشت نزدیک به سه ماه از اعلام طرح دولت، هنوز خبری از اعطای تسهیلات نیست.

وی گفت: به دلیل بالا بودن رقم بازپرداخت تسهیلات، بعید است که مردم هم استقبالی از چنین کارت‌هایی داشته باشند.

این فعال تصریح کرد: کاهش سقف اعتباری این کارت‌ها، شرایط دشوار دریافت آن‌ها و سنگین بودن اقساط بازپرداخت مشکلاتی است که تاکنون در رابطه با کارت مای اعتباری شکل ‌گرفته و احتمالاً متقاضی چندانی نخواهند داشت. با توجه به شرایط فعلی شواهد حاکی از آن است که استقبال از طرح خرید اعتباری کالاهای تولید داخل سرد باشد ولی به‌ هر حال بازهم نمی‌توان نظر نهایی را اعلام کرد و باید منتظر توزیع کارت‌ها و واکنش بازار به آن‌ها باشیم.

 

خریدار منفعتی از کارت‌های اعتباری نمی‌گیرد

از زمانی که بحث کارت اعتباری خرید کالا مطرح شد، تغییراتی در آن اتفاق افتاده است همان‌گونه که اشاره شد ابتدا زمان آن به تأخیر افتاد سپس اعلام شد که کالاهای خارجی نیز مشمول این طرح می‌شوند که البته با توجه به اعتراضات تولیدکنندگان این مورد منتفی شد و سپس اعلام شد که سقف اعتبار کارت‌ها چهار میلیون تومان کم شده است درحالی‌که بسیاری از مردم با اطمینان از اینکه رقم این تسهیلات 10 میلیون تومان است و روی آن حساب کرده بودند.

این موارد نکات منفی کارت‌های اعتباری دولت است که تاکنون ایجاد شده‌اند در حالی‌ که اگر قبل از اعلام چنین طرحی، مسئولان به‌صورت دقیق‌تر و کارشناسی‌تر آن را مورد بررسی قرار می‌دادند این تغییرات ایجاد نمی‌شد و وعده متولیان به تحقق می‌رسید.

بنابراین با توجه به افت‌وخیزهایی که تا به‌ حال در مسیر طرح ایجاد شده است، نمی‌توان میزان استقبال از آن را تخمین زد، به‌ویژه اینکه رقم کارت‌ها نیز تغییر کرده است.

به گزارش فارس از طرفی هم بسیاری از فعالان بازار بر این باورند که از زمان اعلام طرح مذکور، بازار با رکود بیشتری مواجه شده چراکه خریداران در انتظار دریافت کارت‌های اعتباری دست از خرید کشیده‌اند همچنین گفته می‌شود گرچه با توزیع کارت‌های اعتباری رونق به تولید و فروش کالای داخلی باز می‌گردد اما با شرایط دشوار بازپرداخت این تسهیلات بیشتر اقشار مردم توان بازپرداخت تسهیلات این‌چنینی با اقساط سنگین را نخواهند داشت و در نهایت چنین طرحی حامی خوبی برای مصرف‌کننده نمی‌تواند باشد چراکه با شرایط تعیین‌ شده خریدار منافعی از دریافت این تسهیلات نخواهد داشت.

جهت آگاهی و دریافت آخرین اخبار صنایع لوازم خانگی ایران و جهان و نیز جدیدترین قیمت ها و بازار لوازم خانگی از طریق تلگرام به کانال اختصاصی ال کا ایران (https://telegram.me/lkirancom ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

نظر شما چیست؟