اخبار لوازم خانگی

عذری بدتر از گناه، برای اجرا نشدن کارت اعتباری خرید کالا

ال کا ایران : درحالیکه حدود دو ماه بیشتر به پایان بسته خروج از رکود نمانده، از طرح کارت‌ اعتباری خرید کالا خبری نیست و تولیدکنندگان لوازم خانگی "آن را طرحی شکست خورده و کارنامه سیاه برای برنامه خروج از رکود" عنوان می‌کنند و به گفته آنها "بانک مرکزی اخیرا

admin | 8 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، دولت با هدف ایجاد تحریک در بخش تقاضا، ایجاد رونق در بازار مهم صنعتی و معدنی کشور و خالی کردن انبارهای پر تولیدکنندگان، اقدام به ارائه طرح‌هایی کرد تا در کوتاه مدت بتواند بخش تولید کشور را تا حدودی نجات دهد.

هرچند که این طرح در ابتدای راه به خوبی جلو رفت و وام 25 میلیونی خودرو بسیار زود و به موقع به مردم پرداخت شد، سایر کالاها از جمله لوازم خانگی و محصولات معدنی که با مشکلات رکود و پر بودن انبارهایشان روبرو بودند، هنوز سهمی از این اقدامات دریافت نکرده‌اند.

 

دولت برای لوازم خانگی پیش‌بینی کرد که یک کارت اعتباری تا سقف 10 میلیون تومان توسط بانک مرکزی و با اعتبار این نهاد برای متقاضیان صادر و از طریق ساز و کاری تحریک تقاضا در بازار لوازم خانگی ایجاد شود.

اما مدتی نگذشت که برخلاف گمانه ‌زنی‌ها و حتی اعلام برخی مسئولان، تغییرات زیادی در این طرح ایجاد شد که مهم‌ترین آن‌ها کاهش تعداد اقساط، اضافه شدن کالاهای خارجی به طرح، کاهش سقف کارت‌ها به شش میلیون تومان و محدود شدن جامعه هدف برای دریافت این کارت به بازنشستگان و مستمری بگیرانی که زیر 1.5 میلیون تومان حقوق و مزایا دارند و زوجین، اشاره کرد.

تغییرات ایجاد شده در هر مرحله به نوعی اعتراض تولیدکنندگان را به همراه داشت، افزون بر اینکه یکی از مشکلات اصلی تولیدکنندگان، تاخیر در اجرای طرح و اعلام آن پیش از آمادگی برای اجرا بود که ادعا می‌شد این موضوعات با ایجاد انتظار در مردم، رکود را تشدید کرده است.

حال با گذشت حدود چهار ماه از اولین باری که مسئولان اقتصادی دولت اقدام به اعلام این طرح و مهلت شش ماهه برای آن تعیین کردند، هنوز این طرح به مرحله اجرا نرسیده و تولیدکنندگان لوازم خانگی نیز به نوعی از تاثیر این طرح نا امید شده‌اند.

حمیدرضا غزنوی – سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی – در این باره به ایسنا، گفت: این طرح مربوط به تامین اعتبارات است و زمانی که اجرای آن به جای اداره کل اعتبارات بانک مرکزی به معاونت فناوری اطلاعات داده می‌شود، نباید بیشتر از این انتظار داشت.

وی با بیان اینکه معاون فناوری اطلاعات بانک مرکزی اخیرا اعلام کرده که هنوز زیرساخت لازم برای اجرای این طرح وجود ندارد، اظهارکرد: گفتن این حرف بدتر از اجرا نشدن طرح است، یعنی بانک مرکزی زمانی که هنوز زیرساخت را برای اجرای طرح فراهم نکرده اقدام به اعلام آن کرده است؟

غزنوی ادامه داد: بسته خروج از رکود شش ماهه بوده و حالا دو ماه بیشتر به پایان آن نمانده است و اصلا مشخص نیست که قرار است چه اتفاقی بیفتد.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با تاکید براینکه تاکنون حتی یک نفر برای خرید با کارت اعتباری به هیچ یک از فروشگاه‌های برندهای مختلف تولید داخل مراجعه نکرده است، گفت: از ابتدای این طرح که تغییرات در آن آغاز شد ما گفتیم که این کار اشتباه است و طرح به مشکل می‌خورد، الان هم می‌بینیم که کسی از طرح استقبال نمی‌کند.

وی افزود: این طرح قطعا شکست خورده و کارنامه سیاهی برای برنامه خروج از رکود است و مطمئن باشید که این کارت به دست مردم نمی‌رسد.

به گفته سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی، بانک مرکزی در این رابطه از مدیران و کارشناسان مجرب خود بهره نگرفته است، چراکه این بانک سرشار از افراد دلسوز و مجرب است که می‌توانستند به اجرای این طرح کمک کنند.

به این ترتیب به نظر می‌رسد که تولیدکنندگان دیگر امیدی به اجرای این طرح یا حداقل تاثیرگذاری آن ندارند اما مهم‌تر از آن این است که با ایجاد تغییرات متعدد توسط بانک مرکزی در این طرح و عدم اجرای به موقع آن قطعا در صورت شکست خوردن این طرح، خاطره خوشی از آن در ذهن مردم باقی نمی‌ماند و از اعتبار بانک مرکزی نزد مردم و تولیدکنندگان کاسته خواهد شد.

جهت آگاهی و دریافت آخرین اخبار صنایع لوازم خانگی ایران و جهان و نیز جدیدترین قیمت ها و بازار لوازم خانگی از طریق تلگرام به کانال اختصاصی ال کا ایران (https://telegram.me/lkirancom ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

نظر شما چیست؟