اخبار لوازم خانگی

بازار لوازم خانگی در تاریکی

ال کا ایران : مهدی شهرآبادی: شواهد نشان می‌دهد، بازار لوازم خانگی همچنان در رکود به سر می‌برد و دست اندرکاران این بازار اظهار می‌کنند، سایه رکود روز به روز سنگین‌تر می‌شود.

admin | 8 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، فعالان بازار تصریح می‌کنند، اعلام تخصیص وام‌ها هم دردی را درمان نکرد و بازار لوازم خانگی همچنان سوت و کور است.

 سودهای کم و بازار خراب
حمیدی، یکی از فروشندگان بازار لوازم خانگی به خبرنگار ما می‌گوید: امسال وضعیت کاسبی نسبت به سه سال قبل بسیار افت کرده و میزان فروش به یک چهارم رسیده است. وی تصریح می‌کند: هم اکنون حاشیه سود در این بازار به رغم افزایش قیمت برخی کالاهای خانگی خارجی، بسیار پایین است، به طوری که در فروش یک دستگاه یخچال و یا ماشین لباسشویی تنها 25 یا 30 هزار تومان سود می‌بریم که در یک لباسشویی سه میلیون تومانی این سود بسیار کم است و به 10 درصد هم نمی‌رسد.

وی با بیان اینکه این شغل دیگر به صرفه نیست و ناچارم که شغل خود را تغییر دهم، می‌افزاید: در حال حاضر وضعیت کارخانه‌های تولید لوازم خانگی داخل نیز چندان مطلوب نیست، به طوری که در گذشته به ازای فروش چند دستگاه کالای داخلی، به کارخانه سفارش کالای جدید می‌دادیم، اما اکنون پول نداریم که از این کارخانه‌ها خرید کنیم.

وی خاطر نشان می‌کند: به همین علت نیز کارخانه‌ها با انباشت تولید و سکون در گردش مالی مواجه شده‌اند که این به رکود فعلی دامن زده است.

 خاموشی برخی پاساژها!
سلطانی، یکی دیگر از فروشندگان لوازم خانگی به خاموشی برق برخی پاساژها اشاره می‌کند و می‌گوید: حدود چند ماه است که تعرفه‌های بالای خدمات و عوارض امان ما را بریده، به طوری که با وضعیت بازار فعلی توان پرداخت هزینه‌های آب، برق، گاز و اجاره را نداریم و مجبوریم در مصرف برق پاساژ صرفه‌جویی کنیم.
وی می‌افزاید: نقدینگی در این بازار وجود ندارد و مراجعه‌کنندگان پس از گرفتن قیمت و طرح چند پرسش، عطای خرید را به لقایش می‌بخشند.
کسرایی، یکی دیگر از فروشندگان لوازم خانگی نیز درخصوص علت رکود بازار می‌گوید: هم اکنون خرده فروشان سطح شهر نیز از ما تقاضای خرید لوازم خانگی با چک را دارند که در اوایل سال جاری 60 میلیون تومان ضرر کردم و چک‌ها نیز همه برگشت خورد.

 وام‌های 10 تا 15 میلیونی بی‌فایده
وی می‌افزاید: در حال حاضر این بازار رمق نفس کشیدن هم ندارد و بیشتر اعضای صنف در حال تعطیلی و یا تغییر شغل هستند که باید در این خصوص فکری اساسی شود.
وی تصریح می‌کند: وام‌های وعده داده شده دولت نیز در این بازار چاره کار نیست، چرا که سود آن‌ها زیاد و مبلغ اقساط نیز سنگین است و قشر کارگر و کارمند نمی‌تواند با حقوق یک میلیونی یا 800 هزار تومانی چنین بازپرداخت اقساطی داشته باشد.

 دست و پنجه نرم کردن
فروشندگان با رکود
کساییان، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی مشهد مقدس نیز با اشاره به سنگینی و رکود حاکم بر بازار طی دو سه سال اخیر به خبرنگار ما می‌گوید: در حال حاضر نه تنها پاساژهای گوناگون سطح شهر با این رکود درگیر هستند، بلکه تمام فروشندگان با این وضعیت دست و پنجه نرم می‌کنند.
وی افزود: علت این بی‌رونقی و رکود، گرانی برخی کالاهای خارجی در ایام پایانی سال از سویی و نبود نقدینگی در دست مردم از سوی دیگر است، به طوری که اکنون تهیه مایحتاج اولیه مانند خوراک نسبت به خرید لوازم خانگی برای مردم ارجحیت دارد.
وی تصریح می‌کند: حدود پنج سال قبل یک یخچال ساید، 5/2 یا سه میلیون تومان قیمت داشت، اما اکنون بیش از پنج یا 6 میلیون تومان قیمت دارد که البته این افزایش قیمت‌ها به بازار لطمه زده است.

 افزایش قیمت کالاهای خارجی
در بازار کساد!
وی خاطرنشان می‌کند: هم اکنون بیشتر شرکت‌های خارجی قیمت کالاهای خود را افزایش داده‌اند، زیرا نرخ خدمات برای آن‌ها نیز افزایش یافته و آن‌ها نیز باید عوارض و مالیات، پول کارگر و هزینه‌های دیگر را بپردازند و در این خصوص به آن‌ها نیز نمی‌توان خرده گرفت.
 کاهش ازدواج‌ها
و رکود بازار تهیه جهیزیه
وی تصریح می‌کند: به دلیل رکود سال‌های اخیر و وضعیت نامطلوب اقتصادی، با کاهش ازدواج‌ها و در نهایت کاهش مراجعات به بازار مواجه هستیم و وضعیت فروشندگان نیز روز به روز بدتر می‌شود.  کساییان در ادامه می‌افزاید: هم اکنون بیشتر خانوارها بناچار از کالاهای خانگی فرسوده استفاده می‌کنند و به تبع هدررفت انرژی نیز در بخش خانگی افزایش یافته که این موضوع هزینه‌هایی را به خانوار و دولت تحمیل می‌کند و ضروری است کالاهای خانگی نو و با مصرف انرژی کمتر جایگزین لوازم قبلی شود.

 وام‌هایی که مشکلی را حل نکرد
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی مشهد درخصوص اختصاص وام‌های 10 و 15 میلیونی لوازم خانگی و تأثیر آن در بازار می‌گوید: این وام‌ها مشکلی را در این بازار حل نکرده، زیرا بازپرداخت آن نیز از عهده قشر متوسط و ضعیف جامعه و قشر کارمند و کارگر خارج است.

 ضرورت تزریق نقدینگی با سود کم
وی تنها راه خروج از رکود در این بازار را تزریق نقدینگی با سود کم به این بازار عنوان می‌کند و می‌افزاید: برای اینکه اجناس با قیمت مناسب و با سود کم در اختیار مردم و شهروندان قرار بگیرد، اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی آماده است با ادارات، نهادها و ارگان‌ها وارد مذاکره و قرارداد شود که این امر به نفع تولیدکننده، فروشنده و مصرف کننده خواهد بود.

جهت آگاهی و دریافت آخرین اخبار صنایع لوازم خانگی ایران و جهان و نیز جدیدترین قیمت ها و بازار لوازم خانگی از طریق تلگرام به کانال اختصاصی ال کا ایران (https://telegram.me/lkirancom ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

نظر شما چیست؟