اخبار لوازم خانگی

بی‌اعتباری کارت‌ها برای تولید

ال کا ایران : بنابر گفته مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت قرار است بیش از یک میلیون کارت خرید کالا به افراد تحت پوشش سازمان بازنشستگی کشور، تأمین اجتماعی و کارکنان آموزش و پرورش در طرح کارت خرید کالا تعلق ‌گیرد.

admin | 8 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، بنابر گفته مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت قرار است بیش از یک میلیون کارت خرید کالا به افراد تحت پوشش سازمان بازنشستگی کشور، تأمین اجتماعی و کارکنان آموزش و پرورش در طرح کارت خرید کالا تعلق ‌گیرد.

به گفته متولیان این حوزه سقف هر کارت ۶ میلیون تومان و مدت بازپرداخت آن ۲۴ ماهه خواهد بود و در راستای حمایت از تولید داخل با تحریک کنترل شده تقاضا و با همراهی و همکاری بخش خصوصی، سازمان مدیریت، دستگاه‌های اجرایی و بانک مرکزی وسه بانک عامل انجام خواهد شد.

این گفته در حالی مطرح می‌شود که از پیش از زمان اجرای هدفمندی یارانه‌ها در سال ۸۹ تاکنون تولید هیچ‌گاه سهمی از نقدینگی‌های موجود در کشور نبوده و اگر هم متولیان در برهه‌هایی به این مهم منابع مالی را اختصاص داده‌اند در حد ناچیز بوده و نتوانسته شرایط را برای بهبود این حوزه مهیا کند.

حال قرار است این طرح به عنوان یکی از پرحاشیه‌ترین سیاست‌های بسته تسریع رونق اقتصادی که در مهرماه سال گذشته از سوی مدیران اقتصادی دولت رونمایی شده بود اجرایی شود تا شاید مشکلی از مشکلات این حوزه بردارد.

اگرچه این طرح قرار بود همزمان با طرح وام ۲۵ میلیونی خودرو اجرایی شود اما با وعید شدن وعده متولیان در این زمینه حالا بعد از گذشت بیش از ۷ ماه قرار است این مهم به سرمنزل مقصود برسد تا شاید رکودی که در بخش تولید کشور وجود دارد بر طرف شود اما برخلاف نگاه متولیان، کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی اعتقادی به این مساله ندارند.

طرحی ناقص
طبق اظهارنظر متولیان مربوطه اعتبار پیش‌بینی شده برای اجرای طرح فروش اقساطی کالا حدود ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است و این طرح در فاز اول شامل اقشار کم‌‌درآمد جامعه بوده و احتمال دارد در مراحل بعدی سایر افراد نیز مشمول این طرح شود. از سوی دیگر گفته می‌شود که سود تسهیلات خرید کالا برای مشتریان ۱۲ درصد و میزان سقف خرید برای متقاضیان ۶ میلیون تومان خواهد بود.

طبق اخبار منتشر شده سه گروه مشمول این طرح خواهند بود. اول، بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری هستند که برای این افراد بانک صادرات متولی انجام کار شده و بازنشستگان می‌توانند با مراجعه مستقیم به بانک نسبت به ثبت‌نام و دریافت کارت‌های اعتباری اقدام کنند. دسته دوم مستمری‌بگیران تامین اجتماعی و دسته سوم، کارکنان آموزش و پرورش هستند که برای این دو دسته به ترتیب بانک‌های رفاه کارگران و ملی متولی انجام کار شده‌اند که اطلاعات این افراد توسط بانک از سازمان‌های مربوطه اخذ می‌شود.

رکود بی‌سابقه
کارشناسان با استناد به این آمار و ارقام می‌گویند روند رکودی بخش تولیدی کشور در طول این سال‌ها به حدی بوده که اگر بنا باشد این میزان هم اختصاص یابد باز هم نمی‌توان امیدوار بود که گره‌ای از مشکلات تولید باز شود و تصمیم‌گیران باید فکر دیگری بجویند.
این منتقدان با بیان اینکه متولیان اعتقادی به رونق تولید ندارند می‌گویند اگر دست‌اندرکاران به این باور می‌رسیدند که خروج از رکود نیازمند رونق تولید به شکل واقعی است و تزریق اندکی نقدینگی تحولی را در آن پدید نمی‌آورد.

این گروه با مبنا قرار دادن این مساله که سهم بر تولید در بودجه می‌گویند اگر دولتمردان در‌پی رونق تولید بودند به جای هزینه‌های جاری نگاه ویژه‌تری به بخش تولیدی کشور و عمرانی می‌کردند تا شاید بعد از سال‌ها رکود این بخش تحولی را در خود شاهد باشد.

سهم تولید در بودجه ۹۵
رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴، سهم تولید در بودجه ۹۵ را ناکافی توصیف می‌کند و می‌گوید تنها در صورت حذف یارانه دهک‌های بالا تحولی در بخش تولید اتفاق می‌افتد.

حمیدرضا فولادگر با بیان اینکه سهم تولید از بودجه ۹۵ در بخش‌هایی قطعی است و بخش‌هایی مشکوک‌الوصول است می‌گوید: مثلا آنجایی که در وجوه اداره شده یا کمک‌های فنی – اعتباری یا منابع مشخصی برای بودجه تولید دیده شده قطعی است اما بخش‌هایی مثل کاهش یارانه‌های نقدی به شرط وصول است یعنی اگر دولت بتواند یارانه نقدی را کاهش بدهد درآمد آن به تولید می‌رسد.

وی افزود:‌ با مصوبه مجلس به هر میزان که دولت یارانه نقدی را حذف کند، مبلغ حاصله باید به سمت تولید بیاید و این بستگی به دولت دارد که چقدر از این حمل درآمد حاصل کند. بخش‌های دیگری از سهم تولید در بودجه به صورت یارانه تسهیلات بانکی یا وجوه اداره شده است و بخشی در اقتصاد مقاومتی استان‌ها دیده شد که یکسری طرح‌ها حمایت شود.

فولادگر خاطر‌نشان کرد:‌ ما در مجموع خیلی از سهم تولید در بودجه راضی نیستیم و معتقدیم باید بیش از اینها حمایت می‌شد. اما اعتقاد ما این است که بیشتر باید به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی امید بست چون منابع دولت خیلی محدود است و باید زمینه را بیشتر برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فراهم کنیم.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید می‌گوید: بودجه امسال نسبت به سال‌های گذشته تحول آنچنانی برای بخش تولید ایجاد نمی‌کند مگر اینکه حذف یارانه‌های نقدی دهک‌های بالا که در بودجه پیش‌بینی شده اجرایی شود./سیاست روز/

جهت آگاهی و دریافت آخرین اخبار صنایع لوازم خانگی ایران و جهان و نیز جدیدترین قیمت ها و بازار لوازم خانگی از طریق تلگرام به کانال اختصاصی ال کا ایران (https://telegram.me/lkirancom ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

نظر شما چیست؟